کد خبر: ۳۳۰۶۰
۱۳:۴۷ -۰۱ شهريور ۱۴۰۰
شهریور ۱۴۰۰ از امروز در حالی آغاز شده است که قریب یه ۱.۵ میلیون نفر از مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری هنوز حتی یک ریال از مستمری مرداد ماه خود را دریافت نکرده اند و تا به امروز از جیب خورده اند؟

حقوق بازنشستگان

نشان تجارتخبر دارید که عموم بازنشستگان ششمین ماه سال ۱۴۰۰ را با جیب خالی آغاز کرده اند؟ شهریورماه از امروز در حالی آغاز شده است که قریب یه ۱.۵ میلیون نفر از مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری هنوز حتی یک ریال از مستمری مرداد ماه خود را دریافت نکرده اند و تا به امروز از جیب خورده اند؟ وضعیتی که کمابیش در خصوص بازنشستگان دو صندوق عمده و معروف دیگر یعنی سازمان تامین اجتماعی و تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح (بازنشستگی لشگری) کمابیش صادق باشد.

به گفته منابع رسمی و مطلع مشکل خالی بودن حساب بانکی مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشوری شاید از بعد از ظهر امروز به بعد با تامین اعتبارات مالی مرتفع شود و این بخش از بازنشستگان بتوانند حقوق بازنشستگی خود را دریافت کنند؛ اگر ذهنتان درگیر چرایی این اتفاق است می‌توانید اطمینان کنید و از میان نیمه فعال شدن سیستم بانکی در جریان تعطیلی هفته گذشته، نبود منابع مالی کافی و تاثیرات جابجایی‌های اخیر در دولت و به خصوص سازمان برنامه تاثیر یکی را موثرتر قلمداد کنید.

در خصوص جماعت ۳.۵ میلیون نفری مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی هم روایت‌های مختلفی از نحوه پرداخت شدن مستمری مرداد ماه کارگران بازنشسته و سایر مستمریبگیران این سازمان به گوش می‌رسد که تاحدود زیادی تحت تاثیر عزل ناگهانی مدیرعامل پیشین شرکت سرمایه گزاری تامین اجتماعی (شستا) به دلیل همکاری نکردن در انجام تعهدات مربوط به پرداخت حقوق بازنشستگان قرار دارد.

اما آنطور که افراد مطلع از میان تشکل‌های رسمی و غیر رسمی کارگران بازنشسته به اقتصاد ۲۴ گفته اند؛ عموم مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی مردادماه خود را تا دیروز (روز سی و یکم مرداد و آخرین روز از برج ۵) دریافت کرده اند و تنها چیزی که به عده‌ای از این جماعت پرداخت نشده است همان مابه التفاوت مربوط به افزایش مزایای فروردین ماه است.

با فرض صحت این مطلب، جا دارد که یادآور شویم: در سال ۱۴۰۰ مستمری بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی مشمول دو افزایش متفاوت شد؛ یکی افزایش سنواتی سالانه و دیگری افزایش ناشی از اجرای طرح اصلاح شده متناسب سازی. از آنجایی که برای امسال این افزایش‌ها بعد از فرودین ماه عملیاتی شده اند؛ عموم بازنشستگان این سازمان مبلغی به عنوان مابه التفاوت افزایش مستمری فروردین ماه طلبکار بوده اند، ولی چون بازنگری طرح متناسب سازی شامل حال همه نشده است بنابراین بخشی از این مابه التفاوت به حساب عده‌ای از بازنشستگان واریز نشده و در نتیجه ممکن است حرف‌های متفاوتی از پرداخت کامل یا نصف و نیمه مستمری مرداد ۱۴۰۰ سازمان تامین اجتماعی به گوش برسد.

وضعیت پرداخت مستمری مرداد ماه در مورد نظامیان بازنشسته هم تا حدودی متفاوت از همیشه است؛ پیگیری‌های اقتصاد ۲۴ از وضعیت حساب بانکی نظامیان سابقی که قرار است مقصد واریز صندوق بازنشستگی لشگری یا همان سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح باشد حاکی از آن است که هنوز ریالی به موجودی این حساب‌ها اضافه نشده است؛ البته اینطور هم روایت می‌شود که بازنشستگان لشگری در مراجعه به سامانه اطلاع رسانی صندوق بازنشستگی خود با پیام واریز مستمری مرداد ماه مواجه می‌شوند و حتی در جریان ریز مبلغ پرداختی هم قرار می‌گیرند، اما وقتی برای خرید به کارت بانکی رجوع می‌کنند، داخل آن مبلغی جدیدی را یافت نمی‌کنند.

از قرار معلوم این مشکل به بانک عاملی که مسئولیت تامین اعتبار و واریز مبالغ مستمری را برعهده دارد مربوط می‌شود و حتی بانک یاد شده طی روز‌های گذشته از طریق ارسال پیامک وجود چنین مشکلی را به دارندگان حساب اطلاع داده و با وعده حل و فصل هرچه زودتر آن مراتب عذرخواهی خود را اعلام کرده است.

به گفته تحلیلگران بیمه‌های اجتماعی، شمار صندوق‌های بازنشستگی اجتماعی فعال و فراگیر در ایران به ۲۰ عدد می‌رسد؛ به بیان دیگر غیر از سه صندوق بازنشستگی لشگر، کشوری و تامین اجتماعی دست کم ۱۷ صندوق بازنشستگی فعال دیگر وجود دارند که کسی هنوز از شرایط پرداخت مستمری مردادماه آن‌ها خبر ندارد؛ اما یکی از هشدار‌هایی که تا به امروز از ناحیه همین کارشناسان درباره آینده نزدیک صندوق‌های بازنشستگی داده شده چیزی غیر از بحران مالی و برهم خوردن توازن میان منابع و مصارف و پایین آمدن ضریب پشتیبانی آن‌ها نبوده است؛ صندوق‌هایی که در میانشان مدیران برخی صندوق‌ها مثل صندوق بازنشستگی مس و فولاد طی سال‌های گذشته برای مقاطعی با مشکلاتی در پرداخت مطالبات مستمری بگیرانشان مواجه بودند.

در نهایت شاید دلیل به تاخیر افتادن پرداخت مستمری مردادماه برخی از بازنشستگان و مستمری بگیران چیزی غیر همزمانی جابجایی‌های اخیر دولت و سازمان برنامه و تعطیلات ناگهانی یک هفته‌ای اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا نباشد، اما واضح است که اگر تمهیدات جدی درباره شرایط مالی صندوق‌های بازنشستگی صورت نگیرد این احتمال وجود دارد تا مشکل بی پولی حقوق بگیران صندوق‌های بازنشستگی نیز به مانند حاشیه‌های مربوط به وقایع اخیر افغانستان، بالا رفتن تلفات کرونا و رایزنی گرفتن رای اعتماد کابینه جدید خبر ساز شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون