کد خبر: ۲۸۰۸۷
۱۸:۱۹ -۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

سالمندان حوصله تلویزیون را ندارند

در سال‌های اخیر تلویزیون برای گروه‌های متفاوت سنی در برنامه سازی و تولید بسته‌های رسانه‌ای اقداماتی مشخص داشته، اما در این عرصه سالمندان نادیده گرفته شدند.

سالمندان

نشان تجارت - در گزارشی میدانی و در گفتگو با چند سالمند از اقشار مختلف جامعه و چهره‌های موفق علمی، اقتصادی، بازنشسته‌های فرهنگی و نظامی در خصوص میزان علاقه شان به دیدن برنامه‌های مختلف تلویزیونی سوال کردیم که تنها ۱۳ درصد از این افراد مخاطب تلویزیون بودند. البته بیش از ۷۰ درصد از این ۱۳ درصد اخبار را از طریق رسانه ملی دنبال می‌کردند.

اما برنامه‌های تلویزیونی خیلی به مذاقشان خوش نمی‌آمد. برخی از سریال‌ها با ژانر‌های متفاوت، پخش مستقیم فوتبال، برنامه‌های اقتصادی و... عمده آثاری بودند که از سوی سالمندان و پیشکسوتان مورد وثوق بودند، اما بسیاری از آن‌ها اعتقاد داشتند که برنامه‌ای که در طول این سال‌ها نظرمان را جلب کرده باشد و به شکل پیوسته پیگیر آن بوده باشیم به خاطرمان نمی‌آید.

درحالی که بیشترین زمان گروه سنی سالمند در خانه سپری می‌شود و اصولا بیش از دیگر گروه سنی زمان لازم برای دیدن برنامه‌های مختلف تلویزیون را دارند با این حال کمترین برنامه تخصصی یا مشخصا با مخاطب خاص این گروه سنی در شبکه‌های مختلف سیما تولید می‌شود و گویا دیگر سنین حتی کودکان و نوجوانان که شبکه‌ای تخصصی در تلویزیون دارند بیش از سالمندان در اولویت رسانه دیده شده اند.

از آن جایی که آمار‌ها نشان می‌دهد کشور ما حرکتی عجیب و غریب به سمت سالمند شدن دارد و سلامت روح و روان این گروه نقشی مهم در حفظ کانون خانواده و جمعیت فعال کشور دارد بدیهی است که ارگان‌های مختلف بایستی برای این گروه سنی حساس برنامه ریزی‌های تخصصی‌تر همراه با در نظر گرفتن مزاق و سلیقه سالمند امروز را در رأس برنامه‌های خود داشته باشند.

این روز‌ها که بخش اعظمی از زمان زندگی گروه‌های سنی مختلف در فضای مجازی سپری می‌شود فاکتور تنهایی نیز به دیگر آیتم‌های زندگی سالمندان اضافه شده است و بدیهی است که رسانه‌ای مانند تلویزیون می‌تواند در حفظ سلامتی روحی و جسمی و البته پر کردن اوقات سالمندان با برنامه ریزی بیشتری نقش خود را ایفا کند.

شاید سالمند در اقصی نقاط کشور و حتی پایتخت نتوانند ارتباط مورد نیاز با روانشناسان و کارشناسان متخصص را بر قرار کنند، اما رسانه ملی می‌تواند به عنوان در دسترس‌ترین و پر مخاطب‌ترین رسانه موجود در حوزه‌های مختلف سلامت، سرگرمی سازی، ارتباط گروه‌های مختلف با سالمندان، پر کردن اوقات فراغت با تولیداتی متناسب با این گروه سنی، ایجاد لحظاتی مفرح و شاد و... نقشی حیاتی را ایفا کند در گزارشی مفصل با کارشناسان روانشناسان و حتی سالمندان از اقشار مختلف جامعه جایگاه وظایف و تاثیر رسانه را بر زندگی روزمره سالمندان بررسی کرده ایم که در شماره‌های بعدی با سرفصل‌های ذیل از نظر می‌گذرانید.

برنامه‌های مورد نیاز گروه سالمند

سرگرمی سازی رسانه ایی برای سالمندان

مهارت آموزی برای سالمندان

سلامت وسالمندان

آئینه سالمند در رسانه

مقایسه تولیدات رسانه گروه سالمند در ایران ودیگر کشور‌ها

و...

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون