کد خبر: ۲۶۶۰۱
۰۹:۳۰ -۲۵ فروردين ۱۴۰۰
چشم انداز صادرات فرآورده‌های نفتی
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران معتقد است؛ ایران برای حضور در بازار رقابتی فرآورده‌های نفتی نیاز به شریک و سرمایه گذاری با اعتماد دارد.

قیمت نفت

نشان تجارت - ایران و چین هر دو دارای منافعی هستند که برای تامین آن تفاهم‌هایی را هم در سطح بین‌المللی منعقد کرده‌اند. هرچند مفاد این سند هنوز شفاف نشده، اما کارشناسان بر این نظرند که چین به دنبال یک منبع مهم انرژی مطمئن با اهداف بلند مدت است تا از این طریق، سبد واردات انرژی خود را افزایش دهد و ریسک احتمالی را که شاید به وسیله آمریکا و تحریم‌هایش ایجاد می‌شود، کاهش دهد.

از سوی دیگر ایران به دلیل سال‌ها تحریم بدنبال به شریک تجاری در راستای حفظ بازار‌های خود می‌باشد. ایران در سند همکاری با چین متعهد شده که تا ۲۵ سال نفت مورد نیاز چین را تامین کند. از طرفی چین هم متعهد شده تا منابع حاصل از فروش نفت را برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی ایران از جمله صنعت نفت مصرف کند.

برای توسعه تولید و صادرات محصولات نفت و پتروشیمی باید سیاست‌های جدید بکار گرفته شود. درهمین رابطه حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین توضیح داد.

حسینی گفت: در ابتدا و قبل از هر تحلیلی، سند همکاری ایران و چین باید به قرارداد تبدیل شود تا زوایای آن مورد بررسی قرار بگیرد. قطعاً در حال حاضر نمی‌توان در رابطه با اثر منفی یا مثبت این همکاری نظر داد.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛ چین یکی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان فرآورده‌های نفتی، نفت خام و محصولات پتروشیمی است. از این رو باتوجه به نیاز این کشور به نفت و فرآورده‌های نفتی نباید به این سند همکاری این کشور با ایران بدبین بود.

عضواتاق بازرگانی تصریح داشت: این نوع همکاری‌ها در بلند مدت می‌تواند به نفع اقتصاد ایران باشد. با وجود چنین همکاری‌هایی با خیال راحت چه تحریم‌ها باشد چه نباشد یک بازار مطمئن در اختیار کالا‌های ایرانی قرار خواهد گرفت.

حسینی تأکیدداشت: تا امروز در کلیات سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هیچ نقطه منفی درراستای عدم منفعت به اقتصاد ایران به نظر نمی‌آید.

بکارگیری ظرفیت‌های ایران در تأمین بازار فرآورده‌ها

این فعال اقتصادی درپاسخ به این سوال که این سند تا چه حدی می‌تواند بر صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی سهم داشته باشد، گفت: با توجه به ۸۰ میلیون تن ظرفیت سازی در صنعت پتروشیمی، ایران یکی از صادرکنندگان عمده اقلام محصولات پتروشیمی در بازارجهانی است.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛ از طرف دیگر ایران تلاش می‌کند که هرچه سریعتر به بازار نفت بازگردد. گسترش بازار نفت برای ایران یکی از اهداف مهم است.

وی تصریح داشت: حالا اگر با همین وضعیت میزان تولید و صادرات نفت ایران روند افزایش بگیرد در کنار اقتصاد پُر قدرت چین می‌تواند بازار بسیار خوبی را تصاحب کند.

به گفته حسینی؛ نکته حائز اهمیت در این است که بازار مکمل ایران و چین تحت نفوذ آمریکا نیست و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند روی آن اثر گذار باشد.

این فعال اقتصادی تأکیدداشت: شرایط مثبت پسا همکاری ایران و چین بازار خوبی برای فروش فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران را فراهم می‌کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به سایر موضوعات در همکاری ایران و چین پرداخت و گفت:همکاری ایران و چین به غیر از دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت، محصولات و کالا‌های ایرانی، توسعه دربخش‌های مختلف اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: درراستای تحقق برنامه‌های بلند مدت به ویژه در پروژه‌های نفت، پتروشیمی و گاز ایران امکان سرمایه گذاری چینی در اجرای پروژه‌هایی اقتصادی ایران نیزوجود دارد.

حسینی با تأکید براینکه ابتدا باید دست ایران برای حضور در بازار‌های جهانی گشوده شود، گفت:شاکله اصلی حضور در سایر بازار‌ها تقویت بنیه رقابت محصولات ایرانی با سایر کالا‌های جهانی است.

وی تصریح داشت: از این رو انتخاب شریک برای کار‌های تجاری نباید وابسته به کشورخاص باشد.

این فعال اقتصادی تأکیدداشت: مشارکت با سایر اقتصاد‌های جهان قطعاً تسریع کننده توسعه اقتصاد کشور خواهد بود و لازمه این مشارکت‌ها سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پایان تأکیدداشت: شریکی مانند چین که مازاد درآمد‌های ارزی دارد و دنبال سرمایه گذاری در خارج از کشور است برای اقتصاد ایران لازم و ضروری است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
0
0
دروود بر چین وروسیه دوست بقول ما ایرانیها آن است که در زمان مشکلات بدرد ما بخورد وگرنه در زمان خوشی ها دوستان مگس وارند تا کی می خواهید منتظر نازو نوز امریکا باشید نفت خلیج فارس کشورهای دور وبر مزدور ونامرد تمام کرده اند با پول همین نفت داعش وفرقه های آدمکش وایرانی کش تربیت می کنند که کشتن ایرانی مساوی با بهشت رفتن است آدم چقدر باید بی فکر باشد اینها حسودند این حرفها فقط برای خام کردن یه عده برای رسیدن به هدف شان است
نبض بازار
گوناگون