کد خبر: ۲۶۶
۱۹:۰۹ -۱۷ اسفند ۱۳۹۵
حرکت از حرف به عمل
چگونه می‌توان کلمات زیبایی مانند برابری و تنوع را از حرف به عمل تبدیل کرد؟ امسال فیفا برای برابری و شمول بانوان کنفرانسی را برپا کرده است تا پتانسیل های متعددی که برای پاسخ دادن به این سوال وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد و نمایش دهد که رسیدن به این هدف چقدر مشکل است تا بتوان در فوتبال و سایر حوزه های جامعه از زنان مانند مردان استفاده کرد.
ورزش و جوان- چگونه می‌توان کلمات زیبایی مانند برابری و تنوع را از حرف به عمل تبدیل کرد؟ امسال فیفا برای برابری و شمول بانوان کنفرانسی را برپا کرده است تا پتانسیل های متعددی که برای پاسخ دادن به این سوال وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد و نمایش دهد که رسیدن به این هدف چقدر مشکل است تا بتوان در فوتبال و سایر حوزه های جامعه از زنان مانند مردان استفاده کرد.

با موضوع "تبدیل برابری به واقعیت"، سومین کنفرانس سالانه فیفا در زوریخ با محوریت عدالت و جامعه غیرتبعیض آمیز برگزار شد. نمایندگان از اقشار مختلف جامعه با مسئولین رده بالای فوتبال دنیا در مورد تلاش ها برای رفع این تبعیضات دیدار کردند تا گام هایی که همچنان می بایست در این راه برداشته شود را مشخص کنند.

معاون مدیر زنان سازمان ملل، خانم لاکشمی پوری در خلال نطق اصلی خود اینگونه سخن گفت: هنگامی که سازمانی به عظمت و نفوذ فیفا در مورد حقوق زنان صحبت می کند و به این مبحث اهمیت می دهد، این بدین معنی است که کل جامعه می بایست این گام بلند را برای حوزه هایی ورای ورزش بردارند. این حرکت نباید فقط سالانه به هشتم مارس که روز جهانی زنان است محدود شود، بلکه باید در هر لحظه ای نفوذ داشته باشد و همیشگی باشد. بسیار فرخنده است که امروز شاهد حضور موسسات و سازمان های جهانی و بین المللی در راستای تحقق حقوق زنان هستیم".

جیانی اینفانتینو، رییس فیفا نیز ضمن خوش آمدگویی صمیمانه ای که به حضار داشت، در مورد گام هایی که فیفا در این راستا در 12 ماه گذشته برداشته است اینگونه توضیح داد: "اصلاحات قانونی  که در فوریه 2016 تصویب شد مسبب تغییرات عمده ای از جمله داشتن سهمیه برای حضور زنان در شورای مدیریتی فیفا است. وظیفه ما اجرای این قبیل اصلاحات برای ورود زنان به عرصه های بالای فیفا است تا بتوانیم حضور زنان را در کمیته های دائمی و هیئت مدیره فیفا به یک مرحله بی سابقه برسانیم. هدف نهایی ساده است: فوتبال می تواند پیشتاز در این مسئله باشد که صرف نظر از جنسیت، افراد مناسب برای موقعیت های مناسب در نظر گرفته شوند.

در برابر همه اشکال تبعیض
در برنامه این هفته فیفا، افسران ارشد فیفا خانم جویسی کوک، عضو انجمن فیفا و خانم سارا بارمن عضو انجمن فوتبال زنان، جلسه ای با حضور متخصصین مشهور در مورد موضوع برابری زنان با مردان برگزار کردند تا از تجربیات آن ها استفاده کنند.
خلیدا پوپال کاپیتان اسبق تیم ملی زنان افغانستان در سخنرانی احساسی خود در مقر فیفا اینچنین گفت: "من در ابتدا برای تفریح فوتبال بازی می کردم، تا روزی که شنیدم که در کشورم فوتبال بازی کردن زنان توهین آمیز است. مردان عقیده داشتند زنان حتی یک شوت ساده هم نمی توانند بزنند. از آن روز به بعد من تصمیم گرفتم تا این وضعیت را در افغانستان تغییر دهم". سخنان کاپیتان اسبق تیم ملی افغانستان که دیدگاهی جسورانه در مورد فوتبال زنان داشته است همواره برای او در کشورش مشکل ساز بوده است و حتی بارها و بارها به مرگ تهدید شده است تا بالاخره به اجبار مجبور به ترک میهن خویش شده است.

فیفا در حال حاضر پیشتاز در مبارزه با تبعیض نژادی علیه زنان در تمامی جوانب است. فاطیما سامورا، دبیرکل فیفا اظهار داشت: "به عنوان پرطرفدارترین ورزش دنیا، ما نماینده میلیون ها انسان هستیم، صرف نظر از جنسیت، اصل و نسب، جایگاه اجتماعی یا باورهای دینی، فوتبال یک زبان واحد دارد. ما باید انسان باشیم و به بشریت خدمت کنیم".

مترجم: محمود ظهوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون