کد خبر: ۲۳۷۹۸
۱۶:۴۳ -۰۳ اسفند ۱۳۹۹
ابوالفضل ابوترابی مطرح کرد
یک نماینده مجلس گفت: حتی در صورت غیرواقعی نوشتن دوباره برخی بند‌های بودجه، مجلس با توجه به پاسخی که رهبر معظم انقلاب به رییس مجلس دادند، می‌تواند بودجه سالیانه را به تصویب برساند.

تصویب بودجه 1400

نشان تجارت - تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه ایران و تقابل‌های بی حد و حصر دولت و مجلس، کار بودجه ۱۴۰۰ را پیچیده‌تر از همیشه کرده است. دوشنبه هفته پیش، دولت اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد و کمیسیون تلفیق خیلی سریع آن را تصویب و سپس و در روز بعد، در صحن علنی مجلس برخلاف دفعه قبل با رای بالا، کلیات اصلاحیه لایحه بودجه تصویب شد. حال باید به انتظار نشست و دید مجلس در بررسی جزئیات بودجه چگونه عمل خواهد کرد.

در همین رابطه، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس یازدهم گفت: اعتقاد من بر این بوده و هست که باید به‌ سمت تصویب بودجه سالیانه رفت و از این‌ رو صحبت‌هایی که در هفته‌های گذشته در خصوص تصویب بودجه یک و سه دوازدهم می‌شد، را خیلی به نفع کشور نمی‌دیدم.

وی افزود: برخی می‌گویند زمان خیلی کم است و شاید نرسیم بررسی را تا پیش از سال جدید انجام دهیم، اما اگر بتوانیم آیین‌ نامه مجلس را در این رابطه اصلاح کنیم که فرآیند زمان بررسی لایحه بودجه کوتاه‌تر شود، در همین زمان باقی‌مانده تا پایان سال می‌توان بودجه را نهایی کرد.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور تصریح کرد: به یاد دارم در مجلس نهم و در دو سال آخر کاری‌مان، دولت آقای احمدی‌نژاد خیلی دیر لایحه بودجه را به مجلس ارائه دادند، اما با کار پرفشار که تقریباً تا شب عید ادامه داشت، بودجه نهایی و تصویب شد و چون این سابقه را داریم مطمئنم این کار امسال هم شدنی است و حتی اگر لازم باشد آمادگی داریم سه شیفت مجلس بیاییم و جمعه‌ها هم جلسه تشکیل دهیم.

ابوترابی اظهار داشت: فضای حاکم بر مجلس، رویکرد تصویب بودجه سالیانه بود و اکثر نمایندگان مایل نبودند که بودجه یک یا سه دوازدهم تصویب شود و به دولت تنخواه بدهند. نگاه مجلس به بودجه اصلاً سیاسی نیست، ولی باید بدانیم که بودجه باید واقعی نوشته شود و درآمد و هزینه‌ها کاملاً مشخص و روشن باشد وگرنه کشور گرفتار خواهد شد.

این نماینده استان اصفهان یادآور شد: ما در شرایط سخت تحریم هستیم و بودجه‌ها باید با این شرایط نوشته شود. حقیقتاً بودجه اولیه دولت واقعی نبود. تعجب می‌کنم دولتی که می‌گوید نمی‌توانیم نفت بفروشیم چطور فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در روز را در بودجه لحاظ کرد. هر چه تصمیمات محال و غیرمنطقی بگیریم اداره کشور را برای خودمان و مردم سخت‌تر می‌کنیم که امیدوارم در اصلاح بودجه، مشکل تمام و کمال حل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر بودجه‌ای که جدیداً دولت به مجلس ارائه داده در برخی بندها غیرواقعی باشد، آینده لایحه بودجه چطور می‌شود؟ گفت: حتی در صورت غیرواقعی نوشتن دوباره برخی بندهای بودجه، مجلس با توجه به پاسخی که رهبر معظم انقلاب به رییس مجلس دادند، می‌تواند بودجه سالیانه را به تصویب برساند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون