کد خبر: ۱۹۶۵۱
۱۹:۲۲ -۱۸ آبان ۱۳۹۹
جو بایدن بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان اعلام پیروزی کرد و نتیجه آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قطعی شد. حالا، اما کیلومتر‌ها این طرف‌تر و در بازار‌های ایران تلاطم نزول شاخص‌ها ادامه دارد. هیجان فروش به قدری بالاست که صرافان در تهران می‌گویند دلار و ارز خریداری ندارد و همه فروشنده هستند.

نشان تجارت - درست یک روز بعد از اعلام نهایی نتیجه انتخابات آمریکا، بازار‌ها در ایران دستخوش تغییرات شده است. هیجان در روز اخیر به سطح بالاتری رسیده است تا جایی که هیجان فروش به خصوص در بازار مسکن و خودرو شدت گرفته است. در بازار‌ها خریداران کمتر از فروشندگان هستند و در عین حال منتظر سیاست‌های متقابل ایران در برابر رییس‌جمهور جدید آمریکا هستند چرا که معتقدند اگر سیاست‌ها متناسب باشد، چه بسا قیمت دلار از قیمت‌های فعلی نیز پایین‌تر می‌آید بنابراین خرید با قیمت‌های فعلی منطقی نیست.

در آن سو، اما خبرسازی برای جلوگیری از ریزش قیمت‌ها در ابتدا در یک گروه تلگرامی فروشندگان خودرو آغاز شد و با اقدام متقابل مردم در شبکه‌های مجازی و هشتگ «دلال سکته کن» ادامه یافت. حتی دامنه اعتراض به عدم تغییر قیمت‌ها آن هم در شرایطی که قیمت دلار نسبت به ابتدای آبان ۱۴ درصد کاهش داشته، به سایت‌های بزرگ فروش کالا نیز رسیده و بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی با انتقاد از عملکرد آن‌ها در عدم کاهش قیمت محصولات‌شان در شرایطی که قیمت دلار افت داشته، از آن‌ها خواسته‌اند قیمت‌ها را تغییر دهند. به گفته کاربران در بسیاری از سایت‌ها کالا‌هایی که تا هفته آخر مهر ماه و به دلیل صعود قیمت دلار، «ناموجود» بود به یک‌باره موجود شدند، اما با همان قیمت مهر ماه. به نظر می‌رسد دلالان و خبرسازان بازار‌ها از هر فرصتی برای جلوگیری از کاهش حاشیه سود دلالی استفاده می‌کنند.

اما نکته دیگر درباره بازار خودرو، تغییرات «اغلب مثبت» قیمت خودرو‌های داخلی نسبت به آخرین روز بازار در سایت‌های فروش است. به عنوان مثال گروه پراید نسبت به آخرین روز بازار بین ۲.۶ و ۰.۸۷ درصد افزایش داشته‌اند. در گروه سمند نیز قیمت‌های روز شنبه بین ۱.۵۶ تا ۲.۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها از کاهش ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی خودرو در مشاهدات میدانی خبر دادند. با وجود اجازه افزایش ۲۵ درصد قیمت خودرو‌ها در پاییز، به نظر می‌رسد این کاهش پایدار نخواهد بود، چرا که فعالان می‌گویند عمده خریداران منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و این بازار در رکود به سر می‌برد.

قیمت دلار و سکه در بازار سراسر فروش

دلار درحالی طی روز‌های گذشته ریزشی شده و مدام در حال عقب نشینی است که نسبت به چهارشنبه هفته قبل ۷ هزار تومان و نسبت به دیروز ۲۳۰۰ تومان کاهش یافته است.

در ادامه روند کاهش نرخ ارز، امروز نرخ فروش دلار در صرافی‌های رسمی تا ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان سقوط کرد. همچنین نرخ دلار در بازار متشکل ارزی نیز وارد کانال ۲۲ هزار تومان شده است.

در بازار آزاد و بین دلال‌های خیابان فردوسی نیز کاهش قیمت ارز محسوس است، دلار دیروز در بازار آزاد ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده بود، ولی صبح امروز با کاهش ۲۳۰۰ تومانی به ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

در چند روز گذشته ارزش ریال تا ۳۰ درصد تقویت شده است و با تداوم کاهش نرخ ارز، این درصد افزایش خواهد یافت.
سیر نزولی قیمت‌ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه ۱۴ آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که قیمت دلار با کاهش حدود ۷ هزار تومانی همراه بوده و دلار از ۳۰ هزار تومان ظهر چهارشنبه به ۲۳ هزار تومان در صبح امروز یکشنبه ۱۸ آبان رسیده است.

مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آن جایی که از ماه قبل بازار به انتخابات آمریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می‌شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریو‌های بدبینانه برای آینده کنار رفته و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت هاست.

ادامه سیر نزولی قیمت‌ها در بازار ارز موجب شده تا هر روز بر تعداد فروشنده‌های بازار اضافه شود؛ امروز نیز طبق اذعان صراف‌های خیابان فردوسی همه در بازار فروشنده هستند و خریداری برای دلار وجود ندارد.

بازاری‌ها پیش بینی کرده اند که در صورت ادامه همین روند به زودی شاهد دلار ۲۰ هزار تومانی در بازار خواهیم بود؛ به گفته فعالان ارزی قیمت ارز با شیب ملایم کاهش خواهد یافت و همین امر موجب تخلیه تقاضای کاذب و سوداگری از بازار می‌شود.

همچنین نرخ فروش سکه طرح جدید صبح امروز به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و سکه طرح قدیم با قیمت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین در معاملات ابتدایی امروز نرخ فروش نیم سکه و ربع سکه به ترتیب به شش میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان قیمت گذاری شد.

ادامه روند معاملات بازار سهام چگونه می‌شود؟

با شروع معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس به دلیل عرضه در کلیت بازار ۱٫۳ درصد ریزش کرد، اما در روز ابتدایی این هفته قیمت دلار حدود ۱۳ درصد افت داشته، احتمالا روند نزولی دلار و همچنین جو هیجانی بازار سهام دلایل ریزش بازار سهام شدند.

حمید اسدی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ادامه روند بازار سهام امروز گفت: عرضه در بازار سهام در ادامه معاملات بیشتر خواهد شد و به نظر می‌رسد شاخص کل نیز روند نزولی بیشتری خواهد داشت.

این کارشناس در رابطه با دلایل ریزش بورس گفت: یکی از دلایل سیر نزولی بورس عدم نظارت سازمان بورس است و از دیگر دلایل ریزش قیمت دلار و جو هیجانی در ایجاد شدن صف‌های فروش است.

همچنین «امین موسوی» در گفتگو با ایرنا با اشاره به پیش بینی روند معاملات بازار اظهار داشت: زمانی می‌توان روند بازار را مورد پیش‌بینی قرار داد که معاملات آن طبق قاعده و قانون پیش رود، بازار سهام اکنون از روند تحلیلی خود خارج شده است و همه رفتار‌هایی را که در بازار شاهد هستیم در قالب احساسات و هیجان خلاصه می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان اعلام کرد که روند اصلاحی بازار ناشی از احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

وی افزود: اگر قرار بود بورس بر اساس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش رود باید به سمت ایجاد صف‌های خرید در بازار پیش می‌رفتیم و حمایت‌های بیشتری از بازار صورت می‌گرفت، به همین دلیل در وضعیت فعلی ایجاد صف فروش در بازار و در همه نماد‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد.

موسوی اظهار داشت: گروهی مانند صنایع غذایی که محاسبه آن‌ها بر اساس ریال انجام می‌شود می‌توانند از کاهش نرخ دلار منتفع شوند، اما به دلیل ایجاد رفتار‌های هیجانی از سوی سهامداران با صف‌های فروش همراه شدند که این روند چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هسته اصلی اتفاقات رخ داده در بورس، شکل‌گیری عدم اعتماد در معاملات این بازار است، گفت: رفتار‌های هیجانی در بازار سهام رخ داده است.

موسوی تاکید کرد: سهامداران بهتر است از معاملات مکرر در بازار خودداری کنند، برخی با کوچکترین اخباری در صف‌های فروش قرار می‌گیرند و سهام خود را با کمترین قیمت به فروش می‌رسانند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر فرآیند بازارگردانی را که سازمان بورس آن را مطرح کرده بود، سریع‌تر پیش رود می‌توان شاهد بهبود روند معاملات بازار بود.


منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون