کد خبر: ۱۴۹۰۶
۱۹:۴۰ -۱۴ اسفند ۱۳۹۶

پاکدامن: اولین مدال جهانی‌ام را مدیون فخری هستم/ هنوز ماساژور نداریم

دارنده مدال برنز جام جهانی شمشیربازی در اسلحه سابر با اشاره به کمبود امکانات از جمله سالن محل تمرین گفت: دلیل اینکه در اسلحه‌های دیگری پیشرفت زیادی نداشتیم این است که افرادی مثل پیمان فخری را کم داریم.
ورزش و جوان- دارنده مدال برنز جام جهانی شمشیربازی در اسلحه سابر در گفت و گو با ایسنا، درباره کسب اولین مدالش در جام جهانی و سطح کیفی رقابت‌ها گفت: جام جهانی لهستان از سطح بسیار بالایی برخوردار بود و در حدود ۲۲۰ شمشیرباز در این رقابت‌ها حضور داشتند. بهترین سابریست‌های جهان و عنوان‌داران جهان و المپیک همگی به لهستان آمده بودند و سطح کیفی مسابقه‌ها واقعا بالا بود. خدا را شکر با توجه به اینکه در رنکینگ جایگاه مناسبی دارم از روز دوم رقابت‌ها و هنگامی که دور اصلی شروع شد مبارزاتم را آغاز کردم و در دور اول حریفی از مجارستان را شکست دادم و سپس موفق شدم نماینده قدرتمند روسیه را از پیش رو بردارم.

او در ادامه با اشاره به رویارویی‌اش با مجتبی عابدینی افزود: متاسفانه در دور سوم با توجه به قرعه، رودرروی مجتبی عابدینی، کاپیتان تیم ملی قرار گرفتم و در پایان من پیروز بازی شدم. مطمئنا قبل از آغاز دیدار با عابدینی حس خوبی نداشتم چرا که عابدینی هم بازیکن بزرگی است و هم کاپیتان ایران به حساب می‌آید اما پس از اینکه بازی آغاز شد، هر دو به چشم رقیب به هم نگاه می‌کردیم. پس از این برد توانستم آندراس زاتماری از مجارستان که قهرمانی جهان را در کارنامه دارد و نفر دو رنکینگ جهانی است را شکست دهم و در دیدار بعدی برابر حریف نامدار کره‌ای هرچند بازی را واگذار کردم اما به نظرم می‌توانستم پیروز شوم ولی در کل خوشحالم که توانستم اولین مدال جهانی‌ام را کسب کنم. این مدال را مدیون پیمان فخری، سرمربی تیم ملی هستم. ساختن شمشیربازانی در این حد و تمرین دادن‌شان کار بسیار دشواری بود که فخری توانسته به بهترین نحو این کار را انجام دهد. اگر زحمت‌های او نباشد این نتایج به هیچ عنوان حاصل نمی‌شود.

سابریست تیم ملی شمشیربازی ایران اضافه کرد: در بخش تیمی هم بازی‌های خیلی خوبی را انجام دادیم. در دور اول تیم اوکراین را شکست دادیم و برای صعود به جمع چهار تیم توانستیم تیم ایتالیا که دومین تیم رده‌بندی جهانی است را از پییش رو برداریم. در نیمه نهایی هم مجارستان که از تیم‌های صاحب سبک در شمشیربازی است را از پیش رو برداشتیم ولی در فینال مغلوب تیم قدرتمند کره جنوبی شدیم. به نظرم در فینال کمی خسته بودیم و فشار زیادی را برای رسیدن به فینال تحمل کرده بودیم اما در کل خوشحالم که دست پر برگشتیم.

دارنده مدال برنز جام جهانی در توضیح دلایل موفقیت سابریست‌های ایران در سال‌های گذشته و جام جهانی اخیر گفت: به نظرم از زمانی که تیم تحت هدایت پیمان فخری قرار گرفت مسیر پیشرفت شروع شد. همین ۵ سال پیش ما به همین رقابت‌های جام جهانی لهستان رفتیم ولی در آن سال‌ها حتی رنگ دور دوم را هم نمی‌دیدیم و همه نفرات تیم آن موقع از گردونه رقابت‌ها کنار رفتیم. همه تیم‌های دنیا در حال کار کردن هستند. برای نمونه ایتالیا و آلمان با ۱۸ شمشیرباز به جام جهانی آمده بودند و این نشان می‌دهد که باشگاه‌ها در این کشورها در حال فعالیت هستند.

او با انتقاد از مسئولان به دلیل کم توجهی به این رشته المپیکی با وجود انتظار مدال اظهار کرد: در تهران که به جز سالن شهید شیرودی هیچ محل خاصی برای تمرین نداریم و امکانات‌مان هم واقعا کم است. به خاطر بیاورید که شمشیربازی ایران تیم بیست و هفتم دنیا بود ولی الان تیم چهارم رده‌بندی جهانی هستیم. اگر قرار باشد ما با این سطح از امکانات در هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کنیم مدال بگیریم حقانیت شمشیربازی زیر سوال می‌رود چرا که تیم‌های صاحب سبک هزینه می‌کنند و متناسب با آن نتیجه می‌گیرند، همین حالا که نام ایران در بین برترین‌های شمشیربازی جهان مطرح است بسیاری از معادلات این رشته به هم ریخته است. دلیل اینکه در اسلحه‌های دیگری پیشرفت زیادی نداشتیم این است که افرادی مثل پیمان فخری را کم داریم. اینکه جوانان و نوجوانان ایران نتایج خوبی را کسب می‌کنند به خاطر حضور فخری بالای سر این بازیکنان است.

علی پاکدامن در پایان با تشکر از همه کسانی که برای کسب این موفقیت کمک کرده‌اند گفت: ما شرایط‌مان خوب است و اردوها به صورت منظم در حال برگزاری است و جا دارد از رییس فدراسیون شمشیربازی هم به خاطر فراهم کردن شرایط در حد امکان تشکر کنم. اگر مسئولان از شمشیربازی انتظار مدال دارند باید نگاه‌شان به این رشته مدالی باشد. امکانات ما بد نیست ولی کمبودهایی داریم و مثلا هنوز تیم ملی ماساژور ندارد و نیازی است که حس می‌شود. با وجود این کمبود امکانات، برخی از افراد و شرکت‌ها کاملا از روی همدلی به ما کمک می‌کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون