کد خبر: ۱۴۷
۰۹:۵۲ -۰۲ اسفند ۱۳۹۵
سیاه پوستی تاثیرگذار

پله اسطوره‌ای با رکوردی بی‌نظیر در تاریخ جام‌های جهانی

پله بچه ای بیش نیست. او فاقد روح جنگندگی است. آنقدر جوان است که هنوز جسارت و مبارزه طلبی ندارد. علاوه بر این، او هنوز نسبت به تیم برزیل حس مسئولیت نمی کند.
ورزش و جوان- پله بچه ای بیش نیست. او فاقد روح جنگندگی است. آنقدر جوان است که هنوز جسارت و مبارزه طلبی ندارد. علاوه بر این، او هنوز نسبت به تیم برزیل حس مسئولیت نمی کند.

این سخنان دکتر جو کاروالهایس روانشناس تیم ملی برزیل قبل از جام جهانی 1958 است. او به وضوح متعقد بود که نه پله نه گارینیشا مستحق حضور در اردوی برزیل نیستند.

البته فوتبال همواره مدیون حوادث غیرقابل پیش بینی است، همچنان که پله در کتاب زندگی خود می گوید: خوشبختانه برای من، گارینیشا و سرمربی تیم، همه چیز غریضی بود. وینسنته فیولا(سرمربی تیم) در پاسخ به ادعای روانشناس تیم، فقط سرش را تکان داد و گفت: ممکن است حق با شما باشد، اما نکته اینجاست که شما فقط یک روانشناس هستید و از فوتبال هیچ چیز نمی دانید. اگر زانوی پله آماده باشد، او بازی خواهد کرد.

زانوی پله و مصدومیت او در قبل از تورنمنت رخ داد اما وینسنته فیولا قمار بزرگی کرد و پله را از تیم ملی خط نزد و در اثر این تصمیم تاریخ بزرگی در جام جهانی رقم خورد.

در نقش یک بازیکن
همچنان به طور گستره به عنوان بزرگ ترین بازیکن تاریخ جهان شناخته می شود. در حقیقت پله نیازی به معرفی ندارد. یوهان کرویف در مورد او می گوید: "در میان خیل عظیمی از بزرگان فوتبال برزیل، پله تنها بازیکنی است که از مرزهای منطق عبور کرده است".
حتی در سن 17 سالگی، استعداد او برای همه نمایان بود. چنان که مربی بدنساز برزیل در مورد او می گوید: "او با پای چپ شوت می زند، با پای راست شوت می زند. او قدرت دید بسیار بالایی دارد که به محض اینکه صاحب توپ می شود، بهترین تصمیم را می گیرد و می داند که با توپ چه بکند. او خارق العاده است".

رکوردی بی نظیر
پله در دوران حرفه ای ورزش خود موفق به کسب عناوین متعددی شد که مهمترین آن قهرمانی در سه جام جهانی است. او توانست به همراه تیم ملی برزیل در سالهای 1958، 1962 و 1970 سه بار قهرمان جام جهانی فوتبال شود. در ماه دسامبر سال 2000، پله به همراه مارادونا به طور مشترک به عنوان بهترین بازیکنان قرن فیفا انتخاب شدند. البته در این نظرسنجی که به صورت اینترنتی برگزار شد تعداد آرای مارادونا بیشتر بود اما خیلی از ناظران نسبت به آرای اخذ شده شکایت کردند زیرا عقیده داشتند که بیشتر جوانان و میانسالانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند بازی های مارادونا را دیده اند در صورتی که بازی های پله را ندیده اند. به همین دلیل فیفا کمیته ای به نام خانواده فوتبال را تشکیل داد که کارشناسانه تر به مسئله انتخاب بهترین بازیکن قرن بپردازند و در نهایت این کمیته پله را به عنوان بازیکن قرن انتخاب کرد. به همین دلیل با توجه به اینکه مارادونا آرای مردمی را برده بود و پله آرای کارشناسان، تصمیم بر این شد که هر دو مشترکا برگزیده شوند.

حرف آخر
تارچسیو بورنییک مدافع مستحکم تیم ملی ایتالیا در جام جهانی 1970 و مامور مهار پله در بازی فینال در مورد پله اینچنین می گوید: قبل از بازی به خودم گفتم، مهار کردن او کار سختی نیست، او پوست و استخوان است. ولی اشتباه کردم.

مترجم: محمود ظهوری
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون