کد خبر: ۱۳۵۱۳
۲۱:۳۵ -۲۳ دی ۱۳۹۶
ملی‌پوش دوچرخه‌سوار کوهستان ایران با اشاره به دشوارهای تمرین و آمادگی برای حضور در رقابت‌های جهانی تاکید دارد که شرایط برای دوچرخه‌سواری بانوان ایران به مراتب از قبل بهتر شده است.
ورزش و جوان- به نقل از پایگاه اینترنتی dirtragmag، ایران، دوچرخه‌سواری کوهستان و زنان ترکیبی است که شما خیلی با آن روبرو نخواهید شد. فرانک پرتوآذر، قهرمان کراس کانتی ایران درباره مسائل مختلفی از فعالیت خود در این رشته ورزشی به صحبت پرداخت.

پرتوآذر ورزشکاری است که با حجاب توانسته است به موفقیت‌های خوبی دست پیدا  کند.

بانوی دوچرخه‌سوار ایرانی در ابتدای صحبت‌های خود، گفت‌: من با خیلی از بهترین رکابزنان ایران فعالیت کرده‌ام که همگی رکابزنان خوب و قابلی بودند. دوچرخه‌سواری جاده مردان در ایران بسیار محبوب است و موفقیت‌هایی هم که در طول سالیان گذشته به دست آورده است به خوبی نشان می‌دهد که این رشته ورزشی در ایران جا افتاده است و از جایگاه مطلوب و خوبی هم برخوردار است.

به نظر می‌رسد دوچرخه‌سواری پنجمین ورزش پر طرفدار در ایران باشد. اغلب به خاطر مشکلات ویزا ورزشکاران ایرانی نمی‌توانند به رقابت‌های برون مرزی اعزام شوند.

او ‌اضافه کرد: برای خود من هم دوچرخه‌سواری زنان آن هم در کوهستان چیز عجیبی بود. قبلا یکسری عکس‌هایی در این زمینه مشاهده کرده بودم که دختران ایرانی به دوچرخه‌سواری مشغول بودند، ولی هیچ وقت آن را جدی نگرفتم.

بانوی دوچرخه‌سوار ایران در ادامه‌ صحبت‌های خود همچنین خاطرنشان کرد: من همیشه دوست داشتم چیزهای زیادی را کسب کنم. بودن در طبیعت را خیلی دوست دارم، چون به من این اجازه را می‌دهد تا با خواسته‌های مورد نظرم روبرو شوم. هیچ وقت نمی‌توانم خودم را تصور کنم با این ترافیکی که وجود دارد دوچرخه‌سواری جاده کار کنم. البته در کنار دوچرخه‌سواری کوهستان، اسکی و پاراگلایدر را هم دوست دارم. من نمی‌دانم دوچرخه‌سواری کوهستان در ایران چه تفاوتی با کشورهای دیگر دارد، ولی اگر از زنان ایرانی سوال کنید آنها به شما خواهند گفت‌ که دوچرخه‌سواری را دوست دارند. در جامعه ما کم کم این موضوع در حال‌ پذیرش است. تقریبا پنج سال گذشته خیلی سخت بود که بخواهیم این کار را انجام دهیم. در برخی از شهرها این مساله مورد قبول نیست که  زنان به دوچرخه‌سواری بپردازند.

فرانک پرتو آذر در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت‌: هنوز در برخی از مناطق برای دوچرخه‌سواری به زنان اجازه داده نمی‌شود و به همین دلیل ما می‌توانیم فقط در مناطق خاص رکاب بزنیم و به همین دلیل است که از ما حمایت زیادی نمی‌شود. در سال‌های دور دوچرخه‌سواران زن زیادی در کنار ‌اسپانسرها و تیم‌ها فعالیت می‌کردند. هر چند که در طی سال‌های اخیر شرایط بهتر شده است، اما هنوز دوچرخه‌سواری زنان خیلی جا برای پیشرفت دارد. چطور می‌توانیم بدون حمایت و سرمایه‌گذاری سهمیه  المپیک را کسب کنیم؟

* گرمای کوهستان

در گرمای طاقت فرسای کاپادوکیا در ترکیه باز هم پرتوآذر با حجاب کامل شرکت کرد. این بانوی دوچرخه‌سوار ایران در این باره گفت‌: من باید سرم پوشیده باشد و با لباسی با آستین‌های بلند و شلوار بر تن کنم. همیشه باید با حجاب باشد و این یک قانون در کشور ما است و ما نیز موظف به رعایت آن هستیم. اگر در خارج از ایران رکاب بزنیم باز هم نماینده ایران هستیم و باید با حجاب در میادین مسابقه حاضر شویم.

او هم‌چنین در ادامه‌ ‌اضافه کرد: من در خانواده‌ای پرورش یافته‌ام که در ابتدا قبول نمی‌کردند به ورزش دوچرخه‌سواری روی آورم. آنها معتقد بودند که این ورزش برای من خطرناک است، ولی وقتی تلاش و استقامت من را مشاهده کردند به حمایت از من پرداختند. من یک خواهر دو قلو دارم که خیلی از من حمایت می‌کند. من همچنین در دانشگاه هم تحصیل می‌کنم و در رشته مهندسی در حال‌ حاضر اتمام تحصیلم هستم.

دوچرخه‌سوار ملی‌پوش ایرانی هم‌چنین درباره حمایت‌هایی که مسئولان از این رشته صورت داده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه حمایت‌ها خوب بوده است. ما سال گذشته در اسلوونی و ایتالیا اردو زدیم و فدراسیون دوچرخه‌سواری و وزارت ورزش و جوانان همه مسائل را به خوبی برنامه‌ریزی کردند و ما نیز راحت بودیم. البته یکسری از برنامه‌های من هم به خاطر مشکلاتی لغو شد. قطعا اگر بخواهم تنها در اروپا رکاب بزنم به مشکل خواهم خورد. همچنین برنامه‌ای داشتم که در آمریکا رکاب بزنم که آن را هم لغو کردم. کشور من آن طور نیست که در رسانه‌های جهان آن را نشان می‌دهند.  البته این را هم بگویم که در اردوها و برنامه‌های قبلی شرایط خوبی وجود داشته است. در ایتالیا و اسلوونی برای مثال باید بگویم که شرایط خوب بود. در آن جا به دلیل سردی هوا همه خودشان را پوشانده بودند،  ولی در برخی از جاها وقتی رکاب می‌زنی افراد برایشان سوال پیش می‌آید که چرا من خودم را پوشانده‌ام. یک سفر خوب هم به ترکیه داشتیم که برای من بسیار خوب بود.

ملی‌پوش دوچرخه‌سواری ایران همچنین در ادامه‌ صحبت‌های خود درباره رقابت‌های جهانی جمهوری چک، گفت‌: این اولین باری بود که ما در جام جهانی ایران را همراهی می‌کردیم. جو این رقابت‌ها بسیار خوب بود. وقتی شما چنین جوی را تجربه می‌کنید  حتما انگیزه بالایی نیز به دست خواهید آورد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون