کد خبر: ۹۸۹
۱۲:۳۶ -۰۹ فروردين ۱۳۹۶
معظلی به نام چاقی
در سال های اخیر معظل چاقی در کودکان و جوانان به طور چشمگیری در جوامع جهانی در حال افزایش بوده است. به عنوان مثال 17% کودکان و جوانان در ایالات متحده که تعدادشان به 17 میلیون نفر می رسد دچار این مشکل هستند. تشخیص چاقی بسیار راحت است اما درمان آن سخت تر است.
ورزش و جوان- در سال های اخیر معظل چاقی در کودکان و جوانان به طور چشمگیری در جوامع جهانی در حال افزایش بوده است. به عنوان مثال 17% کودکان و جوانان در ایالات متحده که تعدادشان به 17 میلیون نفر می رسد دچار این مشکل هستند. تشخیص چاقی بسیار راحت است اما درمان آن سخت تر است. افزایش بی رویه وزن بدن به علت داشتن رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک سالانه سبب مرگ 300 هزار نفر می شود و هزینه جامعه ای مانند آمریکا برای درمان این معظل در طول یک سال معادل 100 بیلیون دلار است. کودکان و جوانان دارای اضافه وزن به طور معمول در دوران بزرگسالی نیز دچار این مشکل هستند مگر اینکه آنها یک الگوی غذایی و تمرینی سالم تر و بهتری را اتخاذ کنند.

چاقی چیست؟
مقدار کمی افزایش وزن به معنی چاقی نیست. با وجود این، ممکن است معیاری برای تمایل بدن به افزایش وزن تلقی شود مگر اینکه شخص به خود بیاید. به طور کلی، یک کودک چاق به حساب نمی آید مگر اینکه وزن بدن او 10% از وزنی که برای او توصیه شده است بیشتر باشد. چاقی معمولا در سنین 5 تا 6 سالگی یا در اوایل جوانی شروع می شود. مطالعات نشان داده اند که کودکان بین سنین 10 تا 13 سال تا 80% امکان چاق شدن را دارا هستند.

علل چاقی چیست؟
علل چاقی پیچیده است و معمولا به عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، رفتاری و فرهنگی برمی گردد. چاقی هنگامی اتفاق می افتد که یک شخص کالری بیشتری جذب می کند و بدنش کالری کمتری می سوزاند. اگر یکی از والدین چاق باشد، فرزندانشان 50% احتمال اینکه به طور موروثی دچار این معظل شوند را دارا می باشند. علاوه بر این، اختلالات خاص پزشکی نیز مسبب چاقی هستند و تنها یک درصد از عوامل چاقی، فیزیکی هستند. چاقی در کودکان و جوانان می تواند وابسته به عوامل زیر باشد:
1- عادات غذایی نادرست
2- پرخوری
3- کمبود تحرک و ورزش
4- تاریخچه خانوادگی
5- بیماری های پزشکی
6- استفاده از هورمون ها
7- حوادث غیرمترقبه در زندگی مانند طلاق، مهاجرت و ...
8- مشکلات خانوادگی
9- افسردگی و مشکلات روحی

خطرات و عواقب چاقی چیست؟
خطرات و مشکلات ناشی از چاقی فراوانند که از میان آنها عواقب فیزیکی در ذیل آمده اند:
1- افزایش بیماری های قلبی
2- افزایش فشار خون
3- دیابت
4- مشکلات تنفسی
5- مشکلات بی خوابی
6- درد مفاصل
7- تغییرات هورمونی

کودکان و جوانان در معرض مشکلات روحی و روانی فراوانی نیز قرار دارند. نوجوانان با مشکلات اضافه وزن اعتماد به نفس کمتری دارند و ترجیح می دهند نسبت به همتایان خود گوشه گیرتر باشند. افسردگی، اضطراب، و وسواس نیز از جمله پیامدهای چاقی است.

چگونه می توان چاقی را در کودکان، نوجوانان و جوانان مدیریت و درمان کرد؟
کودکانی که اضافه وزن دارند نیازمند چکاپ های مستمر پزشکی هستند تا علل فیزیکی اضافه وزن شان تشخیص داده شود. در صورت نبود علل فیزیکی، بهترین راه برای کاهش وزن، سوزاندن کالری است که از طریق فعالیت های بدنی انجام می گیرد. کاهش وزن نیز زمانی موفقیت آمیز است که انگیزه فرد بالا باشد. این انگیزه سبب کاهش موفقیت آمیز وزن در کودکان، نوجوانان و جوانان می شود.

راههای مدیریت و درمان چاقی در کودکان، نوجوانان و جوانان شامل موارد ذیل می باشد:
1- شروع یک برنامه منظم مدیریت وزن بدن
2- تغییر دادن عادات غذایی و رژیمی نظیر آهسته غذا خوردن
3- انتخاب گزینه های بهتر برای وعده غذایی نظیر حذف نوشابه ها، و غذاهای چرب
4- کنترل میزان کالری دریافتی
5- افزایش فعالیت های بدنی
6- ندیدن غذا به عنوان جایزه که در اصطلاح زبان فارسی می گویند کاه که از خودتان نیست ولی کاه دان از خودتان است.

چاقی متاسفانه یک معظلی است که اگر درمان نشود شاید کل زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد. مهمترین علل آن نیز برمی گردد به عادات غذایی نامناسب و نبود فعالیت بدنی. یک شخص جوان با اضافه وزن می بایست بیاموزد که چه غذایی بخورد، چقدر بخورد و چطور کالری وارد شده به بدن خود را بسوزاند. والدین اینگونه جوانان نیز می بایست به کودکان خود انگیزه و اعتماد به نفس بدهند تا اینکه آنها را به خاطر این مشکل مورد تمسخر قرار دهند.
هنگامی که یک کودک، نوجوان یا جوان دچار معظل چاقی است به همراه آن، مشکلات روحی و روانی نیز دارد. به همین دلیل خانواده ها می بایست از حضور یک روانشناس برای درمان روحی و روانی فرزندان خود استفاده کنند.
به طور کلی مشکل چاقی در حال حاضر جمعیت زیادی از قشر جوان جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و در صورت عدم رسیدگی به این معظل روز به روز تبعات آن برای کودکان، نوجوانان و جوانان سنگین تر خواهد شد. به همین جهت دولت ها نیز می بایست توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند تا در نهایت جامعه سالم تر و در عین حال پربازده تری را دارا باشند.

مترجم: محمود ظهوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون