کد خبر: ۵۲۸۱۱
۱۲:۱۵ -۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
وزیر صمت گفت: شرکت هایی در اولویت تخصیص ارز قرار دارند که ارزاورتر هستند و در تحقق شعار سال نیز موفق ترند و همچنین شرکت‌هایی در اولویت هستند که ارزبری کمتری دارند.

ارزآوران در اولويت تخصیص ارز

نشان تجارت - عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از حدود یک سال به بهانه افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، در یک نشست خبری حضور یافت و به برخی از سوالات موجود در حوزه صنعت پاسخ داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت که چهار گروه از شرکت‌ها در اولویت تخصیص ارز هستند: شرکت‌هایی که ارزبری کمتری دارند، شرکت‌هایی با ارزش افزوده بیشتر، دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌هایی که ساخت داخلی دارند.

او در ادامه مراسم افتتاحیه ایران اکسپو گفت: حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیر نفتی، صادرات نفت و واردات بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار بوده که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیر نفتی است.

علی‌آبادی در ادامه نیز به کشور‌هایی اشاره کرد که در اولویت همکاری اقتصادی کشور هستند. او گفت: کشور‌های همسایه، کشور‌های آفریقایی، کشور‌های اسلامی و سایر کشور‌های دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران هستند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید مقاصد صادراتی خودمان را اصلاح کنیم، گفت: کشور‌هایی شریک تجاری ما هستند که از ما کالا می‌خرند.

تلاش داریم به دنیا بگوییم ایران کشوری با تمدن است

وزیر صمت گفت: در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، صد کشور دنیا در این رویداد حضور دارند که تعداد آن‌ها از ۲۰۰۰ نفر فراتر می‌رود بنابراین تلاش داریم به این مهمانان نشان دهیم که ما ملتی بزرگ و با تمدنی کهن هستیم. وی افزود: مقام رهبری سال‌هاست که سال را با تمرکز بر اقتصاد انتخاب می‌کنند و بر تولید تمرکز دارند امسال نیز جهش تولید با همکاری مردم به عنوان شعار سال عنوان شده است. علی‌آبادی ادامه داد: بدون تردید هیچ فرد عالم و آگاهی نمی‌گوید برای حل مشکلات جامعه باید از تولید فاصله گرفت، همچنین وقتی می‌گویند جهش یعنی فقط رشد کافی نیست و باید تولید را بیش از این‌ها رشد داد و نیاز‌های مردم باید به صورت انبوه برطرف شود تا کاستی‌ها جبران شود. وزیر صمت اظهار کرد: برای تحقق جهش و تولید باید گفت که هر چه در این زمینه‌ها انجام دهیم کافی نیست و محدودیتی وجود ندارد.

تهاتر کالا راهکار ما برای عبور از تحریم است

علی‌آبادی در پاسخ به سوالی در ارتباط با راه‌های انتقال پول با کشور‌ها در شرایط تحریم گفت: با توجه به اینکه پول مانند جریان خون در اقتصاد است سعی داشتند که مانع آن شوند، اما ما نیز برای رفع مشکلات موجود اقدامات متعددی انجام دادیم که یکی از آن‌ها تبادل کالا با کشور‌هایی است که از آن‌ها واردات داریم. وی افزود: استفاده از ارز‌های ملی نیز در این ارتباط راهگشاست که از آن نیز استفاده می‌شود. اقدامات دیگری نیز توسط بانک مرکزی در دستور کار قرار دارد که از آن طریق بخش‌های مهمی از نیاز مردم و صنایع تامین می‌شود.

شرکت‌های ارزآوردر اولویت تخصیص ارز هستند

وی در ادامه به موضوع تامین ارز مورد نیاز تولید پرداخت و گفت: تامین ارز به معنای این است که به پولی دست یابیم که تولید به آن نیاز دارد و این امر با صادرات محقق می‌شود بنابراین رویداد امروز هم با هدف تحقق شعار سال انجام می‌شود، ما می‌خواهیم ارزآوری را توسعه دهیم بنابراین شرکت‌هایی در اولویت تخصیص ارز قرار دارند که ارزآورتر هستند و در تحقق شعار سال نیز موفق‌ترند و همچنین شرکت‌هایی در اولویت هستند که ارزبری کمتری دارند.

وی تصریح کرد: در موضوع ارز وزارت صمت مبتنی بر محور‌های یادشده از امکانات خود استفاده می‌کند.

علی‌آبادی در ادامه از تکمیل سرمایه‌گذاری‌های ناقص گفت و اظهار کرد: وزارت صمت در تلاش برای تامین شرکت‌هایی است که توجه به شعار سال دارند. شرکت‌هایی که تولید را رشد می‌دهند و صادرات آن‌ها دانش‌بنیان است. خوشبختانه هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دولتی در تحقق آنچه شرح داده شد وجود دارد.

چالش امروز تولید، بازاریابی است

وی یادآور شد: توسعه بازار‌های صادراتی پیش‌نیاز جهش تولید است. امروز چالشی که در جهش تولید داریم بازاریابی برای آن است و این نمایشگاه با هدف توسعه بازار برگزار شده است. در همین راستا مقابله با قاچاق با هدف جهش تولید در دستور کار وزارت صمت است. وزیر صمت خاطرنشان کرد: در این رویداد می‌خواهیم خود را به دنیا معرفی کنیم و توانمندی‌هایی که داریم و دنیا از آن بی‌خبرند را ارایه کنیم.

وی گفت: هزار مانع از جمله انرژی در مسیر جهش تولید وجود دارد در حالی که تولید کلید حل مشکلات ماست. در این شرایط باید تولید را تسهیل کرد و موانع را از مقابل آن برداشت و در نتیجه اولویت در تامین انرژی باید با تولید باشد نه اینکه کمترین امکانات به تولید اختصاص یابد. وی با بیان اینکه تولید باید در اولویت تأمین انرژی باشد، تصریح کرد: باید اولویت انرژی و آب را به تولید دهیم.

به عنوان مثال بالای ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی استانی از محل صنعت است، اما کمترین امکانات را به صنعت داده‌ایم. همچنین در بسیاری از استان‌ها هنوز هندوانه و خیار می‌کاریم، در حالی که آب نداریم. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رایزنی با وزارت نیرو برای تأمین انرژی واحد‌های تولیدی به خصوص برای احیای واحد‌های راکد، اظهار کرد: به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در ایران بهره‌وری بسیار پایین است و انرژی را اتلاف می‌کنیم. اولویت در تأمین انرژی برای واحد‌هایی است که با حداقل انرژی، بیشترین بهره‌وری را دارند و با روش‌هایی غیر از روش‌های مالی به دنبال تحقق این هدف هستیم.

آفریقا، اقیانوس فرصت‌هاست

علی آبادی در ادامه به موضوع همکاری با آفریقا پرداخت و گفت: آفریقا چنانچه پیشتر اشاره کردم اقیانوس فرصت‌هاست، چون کمتر توسعه یافته است و فرصت‌های زیادی برای پیمانکاران ایرانی در آنجا نهفته است. این کشور در نزدیکی خط استوا قرار دارد و کشاورزی صنعتی می‌تواند به خوبی در آنجا توسعه یابد. وی تاکید کرد: تداوم در ارتباطات وقتی اتفاق می‌افتاد که ارتباط برد-برد باشد نه اینکه با نگاه کشور‌های غربی به این قاره وارد شویم و تنها مواد اولیه این قاره را به نفع خود استخراج کنیم

برخی کشور‌های اروپایی طالب خودروی ایرانی هستند

وزیر صمت در پاسخ به سوالی درباره امکان صادرات خودرو به آفریقا، گفت: در خودرو هر چقدر هم خودمان به خودمان انتقاد وارد کنیم، باز هم نامدار هستیم، چراکه تولیدکننده‌ایم. سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شد و امسال این عدد بیشتر خواهد شد. امروز خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است؛ بنابراین باید در این حوزه جهش تولید رخ دهد تا خودرو ماهیت سرمایه‌ای خود را از دست دهد و اگر کسی خودرویی خرید و در پارکینگ گذاشت، بداند که این خودرو دیگر حالت سرمایه برای او ندارد.

وی افزود: کشور‌های آفریقایی و برخی کشور‌های اروپایی طالب خودروی ایرانی هستند و در بین همسایه‌های شمالی هم مشتری خودرو داریم که در حال مذاکره هستیم. علی آبادی همچنین با بیان اینکه واردات و صادرات مکمل هم هستند و حتی اگر به اندازه دنیا هم تولید کنیم، باید واردات انجام شود، گفت: هر کالایی که نتواند صادر شود، یعنی برنامه در آن حوزه جامع نیست.

وی در ادامه از امکان استفاده از سرمایه خرد مردم در تامین منابع مورد نیاز پروژه‌های ناقص اشاره کرد و گفت: رهبری در شعار سال به موضوع حداکثرسازی حضور مردم را اشاره کردند. این در حالی است که مشکل مالی همیشه هست و این موضوع همیشه باعث تاخیر در اتمام پروژه‌ها شده است، برای رفع این مشکل باید از سرمایه‌های خرد مردم استفاده شود در وزارت صمت در تلاش هستیم شرایطی را فراهم کنیم که این امر محقق شود.

در بخش خودرو به دنبال جهش تولید هستیم

وزیر صمت گفت: در حوزه خودرو هر چقدر خودمان به خودمان انتقاد وارد کنیم بنام و نامدار هستیم؛ ما را به این نام می‌شناسند؛ ما تولید‌کننده هستیم. سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ و خرده‌ای خودرو تولید کردیم؛ امسال برنامه بزرگ‌تری داریم. در بخش تولید خودرو، جهش تولید باید اتفاق بیفتد. وی افزود: آنقدر باید خودرو تولید کنیم تا اگر خواستند انبار کنند نگران باشند که بی‌قیمت شود و از بین برود. هم تولید و هم واردات را مدنظر داریم و هیچ یک را محدود نکردیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون