کد خبر: ۴۹۶۵۶
۱۰:۵۱ -۱۸ آذر ۱۴۰۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر سن بازنشستگی افزایش یابد، در حقیقت فضا را برای ورود جوان‌ها به عرصه کار، تنگ‌تر کرده‌ایم.

افزایش سن بازنشستگی

نشان تجارت - محمد آیتی: مصوبه افزایش سن بازنشستگی به ۳۵ سال، بی‌تردید یکی از جنجالی‌ترین مصوبات مجلس یازدهم بوده و علیرغم اینکه برخی از نمایندگان انتقاد جدی به آن داشتند، اما به تصویب رسید و حال باید منتظر نظر شورای نگهبان نسبت به این مصوبه بود.

در همین خصوص، اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما کشور جوانی هستیم و جوانان جویای کار زیادی داریم که بسیاری از آن‌ها تحصیلات عالی دارند و انتظار دارند که در ادارات و سازمان‌ها به کار گرفته شوند. از طرفی بحث بازنشسته‌ها را داریم که زحمات خود را کشیده‌اند و دنبال این هستند که بازنشسته تا بقیه زندگی خود را در استراحت و آرامش‌خاطر سپری کنند.

وی افزود: به نظر من اگر سن بازنشستگی افزایش یابد، در حقیقت فضا را برای ورود جوان‌ها به عرصه کار، تنگ‌تر کرده‌ایم. یعنی امید و انگیزه‌ای که جوانان برای آینده شغلی‌شان دارند را دچار مشکل می‌کنیم که این اتفاق اصلاً به صلاح کشور نیست.

نماینده سمیرم تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، سن بازنشستگی باید همان سن سابق و همان روال قبل باشد تا بتوانیم فضای امید و نشاط را برای جوانان‌مان حفظ کنیم. باید تجربیات و انگیزه‌های جدید را در سازمان‌ها داشته باشیم و اگر سن بازنشستگی زیادتر شود، حتماً انگیزه‌ها کاهشی خواهد شد. الان با توجه به منابع مالی که کمتر در کشور داریم، می‌گویند اگر سن بازنشستگی را بیشتر کنیم، مشکلات‌مان کمتر می‌شود، ولی از طرفی دیگر، امید، نشاط و راندمان کار دچار کاهش می‌شود که این موضوع قطعاً بر نظریه اول، غالب است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: جوانی که انگیزه دارد، احتمالاً بتواند چندبرابر کار بیشتری نسبت به فردی که بایستی بازنشسته شود، انجام دهد. البته که باید از تجربیات کسانی که سن بالاتری دارند و نزدیک به بازنشستگی هستند، استفاده شود، ولی اینکه فضا را از جوان‌ها بگیریم کار درستی نیست. باید نیروی انسانی شاداب و بروز را در کنار تجربه افراد باتجربه، تواماً داشت.

سلیمی یادآور شد: به نظر من، موضوع افزایش سن بازنشستگی خیلی شفاف نبود. در چنین موضوع مهمی باید همه بخش‌ها و اقشار را جداگانه دید، چون همه افراد نباید در این قانون، یکسان لحاظ شوند. نماینده کمیسیون تلفیق در این باره به نمایندگان صحن مجلس توضیحاتی داد، ولی بعضی نماینده‌ها قانع نشدند و شاید بهتر این باشد که شورای نگهبان آن را رد تا با بررسی و کارِ کارشناسی دقیق‌تر، مصوبه اصلاح شود.

وی افزود: پس از این مصوبه، شاهد نارضایتی عمومی در کشور بودم. مردم به ما گفته‌اند که دوست دارند روال قبل، حاکم باشد و بسیاری از کارمندان می‌گویند که کار کردن بیشتر در حد توان‌شان نیست. فردی که وارد سیستم کار شده، ذهنش را براساس ۳۰ سال کار بسته است، حال با چنین مصوبه‌ای، سیستم فکری و برنامه‌ریزی افراد را بهم می‌ریزیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از کار‌ها این است که می‌توان این موضوع را اختیاری کرد که اگر کسی می‌خواهد بعد از ۳۰ سال فعالیت، باز هم در مجموعه کاری باشد و حقوق دریافت کند، امکانش را داشته باشد، ولی اجباری کردن این کار، لااقل از نظر من، توام با مشکلات و نارضایتی‌هایی در جامعه خواهد بود.

سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند این کار برای سامان‌دهی صندوق‌های بازنشستگی است. چه معنی دارد که این صندوق‌هایی که در دوره‌هایی با سوءمدیریت کار را بحرانی کردند، انتظار جبران آن را از مردم داشته باشیم. ما در کشور و در برخی حوزه‌ها، مشکلات جدی داریم که خیلی از آن چالش‌ها به خاطر حل نشدن و اینکه مشمول زمان شده، کهنه و رفع این مشکلات، سخت شده است. به هر حال، حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، نیازمند بحث‌های علمی و کارشناسی است و احتمالاً زمان‌بر هم باشد و اینکه عده‌ای بگویند که برای حل مشکل، افزایش سن بازنشستگی تا حد قابل ملاحظه‌ای چاره کار است، اشتباه محض است.

منبع: اکونگار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون