کد خبر: ۴۹۳۹۵
۰۹:۰۳ -۲۹ آبان ۱۴۰۲
اصغر سلیمی گفت: ما باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و مجوز‌های کسب و کار را راحت‌تر بدهیم. باید برخوردهایمان با بخش خصوصی، کارشناسی شده باشد که آن‌ها دچار مشکل و بی‌رمقی نشوند.

فرار سرمایه

نشان تجارت - محمد آیتی: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که، چون اقتصاد ایران، اقتصادی دولتی است و دولت هیچ‌گاه آن‌طور که شایسته است به بخش خصوصی میدان نداده و از سوی دیگر، دخالت دولت بر امور بخش خصوصی بیش از اندازه است، خیلی نمی‌توان به اقتصاد پویا امیدوار بود، مخصوصاً که شدت تحریم‌های اقتصادی بر علیه ایران، کار را بیش از پیش سخت کرده است.

در همین خصوص، اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «اکونگار» گفت: در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده است که به بخش خصوصی کمک کنیم. اگر در دنیا صنایع و تولید رشد کرده‌اند و درآمد مردم در حال بهتر شدن است به این علت است که دولت‌هایشان توانسته‌اند بار خود را کم کرده و روی دوش بخش خصوصی بیندازند.

وی افزود: بخش خصوصی واقعی، کارکرد خودش را در دنیا نشان داده و موفق بوده است. دولت اگر خودش را کوچک کند و سیاست‌گذاری در سطح کلان داشته باشد به مراتب بهتر است که خودش را وارد بخش خصوصی کند و جای پایش را جای پای بخش خصوصی بگذارد.

نماینده سمیرم تصریح کرد: ما باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و مجوز‌های کسب و کار را راحت‌تر بدهیم. باید برخوردهایمان با بخش خصوصی، کارشناسی شده باشد که آن‌ها دچار مشکل و بی‌رمقی نشوند. هرچه بخش خصوصی را ناراضی‌تر کنیم، کشور‌های دیگر از این موقعیت سوءاستفاده خواهند کرد و این افرادی که هم علم و هم سرمایه دارند را جذب خواهند کرد. بخش خصوصی توانی برای رقابت ندارد. ترجیح می‌دهد که به جای تحمل سختی‌ها، در کشور‌های دیگر که شرایط بهتری برای فعالیت هست، سرمایه‌گذاری کند. پدیده فرار سرمایه‌گذاران جدی است. از پدیده فرار مغز‌ها به فرار سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها به کشور‌های همسایه رسیده‌ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: خیلی از کشور‌های اطراف در حال جذب بخش خصوصی ما هستند. یعنی ما قبلاً از رفتن نخبگان می‌ترسیدیم و الان از رفتن شرکت‌های استارت‌آپی و سرمایه‌گذاران هراس داریم. سرمایه‌های کشور به دلیل بی‌توجهی به بخش خصوصی درحال از دست رفتن است.

سلیمی یادآور شد: اگر ما دولتمردان به بخش خصوصی برای تسریع امور آن‌ها کمکی نمی‌کنیم، حداقل چوب لای چرخ‌شان نگذاریم. اگر دولت تنها سیاست‌گذاری ملایم برای بخش خصوصی داشته باشد، کلی شرایط بهبود پیدا می‌کند و به نظر اول باید این مسیر را هموار کنیم. آنچه که می‌بینیم سنگ پیش پای بخش خصوصی انداختن است.

وی تاکید کرد: چیزی که ما می‌بینیم این است که دولت در هیچ کدام از صنایع حمایتی از بخش خصوصی نمی‌کند و بیشتر چوب لای چرخ آن‌ها می‌گذارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت خود را رقیب بخش خصوصی می‌داند؟ گفت: ما نظرمان این است که بخش خصوصی، خودشان برای تشکیلات‌شان برنامه‌ریزی کنند و به معنای واقعی مستقل باشند؛ البته که دولت قوانینی می‌گذارد و بخش خصوصی باید در این مسیر گام بردارند، ولی ورود دولتی‌ها به ریز جزییات بخش خصوصی به نفع هیچ‌کس نیست و بی‌تردید این اقتصاد کشور است که در این بین، لطمه می‌خورد. هیچ کس هم در این زمینه مانع دولت نست.

نماینده سمیرم در ادامه بیان کرد: به طور مثال در بحث‌های زیرساختی مثل مسکن دچار مشکل هستیم و اگر همین مسئولیت را به بخش خصوصی داده بودیم، تا الان خیلی از مشکلات حل شده بود. دولت که نباید خودش مسکن بسازد، باید مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه مسکن هموار کند، اما برنامه‌های دولتی به گونه‌ای است بخش خصوصی را از حضور و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن دور کرده است.

بخش خصوصی ما این توانایی و امکان را دارند که موضوعات مهم و حیاتی مثل اشتغال، صادرات و واردات را هم حل و فصل کنند. دولت برون سپاری کار به بخش خصوصی را بلد نیست و انجام نمی‌دهد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: دولت نباید به عنوان رقیب به بخش خصوصی نگاه کند، بلکه باید نگاه براساس بهره‌گیری از یک فرصت باشد. نگاهی به کشور‌های پیشرفته به ما می‌گوید که آن‌ها چه کردند و موفق شدند و ما چه نکردیم که در خیلی از بخش‌های اقتصادی به چالش برخوردیم. ما فقط زمینه کار برای بخش خصوصی را سخت‌تر کردیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون