کد خبر: ۱۸۴۶
۱۹:۰۲ -۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
محمدرضا منصوری، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با ورزش و جوان:
محمدرضا منصوری
ورزش و جوان- محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه و زرندیه در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی معتقد است سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه محلی مناسب برای کارآموزی و کارآفرینی جوانان نیست و آن‎ها برای موفقیت و پرورش استعدادهای خود باید به سمت کار عملی بروند. وی از ارائه طرحی به رییس جمهور در همین رابطه خبر داد و گفت امیدوارم با موافقت آقای روحانی، شاهد رفع بیکاری جوانان در سطح کشور باشیم.

در مجلس هشتم با ادغام حوزه ورزش و جوانان موافقت و به تبع آن وزارت ورزش و جوانان تاسیس شد. شما با این تصمیم موافقید؟
ورزش و جوانان دو مقوله جدا از هم است. سازمان ها هرچه کوچک تر شوند بهتر است به شرطی که مدیریت هم قوی باشد. به نظرم در زمینه ورزش و جوانان کم وقت گذاشته شده و هزینه قابل توجه ای در این دو حوزه تزریق نشده است. متاسفانه حوزه جوانان پشت سر مسائل ورزشی گم شده است. بسیاری از جوانان امروزی تحصیلات خود را به سرانجام رسانده اند و سن آن ها هم به ازدواج رسیده ولی فضای کسب و کار آنطور که باید و شاید در کشور وجود ندارد. همین معضلات نشان می دهد ادغامی که در مجلس هشتم صورت گرفت خیلی مثمرثمر نبوده است.

برای ایجاد فضای کسب و کار و اشتغال جوانان چه پیشنهادی دارید؟
ما در این راستا به آقای رییس جمهور طرحی را ارائه کردیم. در این طرح گفتیم که به ازای هر جوان بیکار 400 هزار تومان حقوق و بیمه دهند و در قبال این کار، این جوانان سر یک کاری بروند و ضمن خدمت، آموزش هم ببینند. این جوانان مثل یک کارمند هشت ساعت سر کار حضور می یابند و استعدادهای خود را در آن کار پرورش می دهند. با پولی که در اختیار دولت است می توان این طرح را عملیاتی کرد. به هر حال یارانه بسیاری از خانواده ها قطع شده و این امکان وجود دارد که این بودجه از محل همان یارانه ها تامین شود. یادگیری به صورت تخصصی در آمورزش و پرورش و دانشگاه ها صورت نمی گیرد و این امکان در طرح پیشنهادی ما جای گرفته است. این طرح، یکساله هست و جوانان باید بعد از یکسال شغلی برای خود دست و پا کند. از طرفی این آموزش یکساله و سابقه کار تا حد زیادی جوانان را جلو می اندازد و تعداد زیادی از آن ها راه خود را به درستی انتخاب می کنند.

این طرح باعث تنبل شدن جوانان نمی شود؟
اتفاقاً این طرح دو حسن دارد: اول اینکه خیلی از جوانان بیکار، خانواده های مرفه‌ای دارند و به احتمال زیاد حاضر نیستند هشت صبح تا چهار بعد از ظهر کارت بزنند و در محل کار حاضر شوند. اینجا افراد محق تر شناسایی می شوند که خود همین موضوع بسیار مهم و ارزشمند است. دوم اینکه وقتی یک نفر یکسال در محیط کاری حضور پیدا می کند تجربه اش بالا می رود و در آینده همین یادگیری ها به کارش خواهد آمد.

اگر با طرح موافقت شود متولی آن چه بخشی از دولت است؟
وزارت ورزش و جوانان می تواند متولی اصلی اجرای این طرح معرفی شود. حالا اگر دستگاه دیگری هم معرفی شود اشکال ندارد فقط آن دستگاه باید توجه داشته باشد که موفقیت این طرح در گرو نظارت و اجرای صحیح است.

واکنش رییس جمهور به این طرح پیشنهادی چه بوده است؟
قرار است آقای رییس جمهور، طرح را با دقت بخوانند و خبر آن را بوسیله آقای نهاوندیان به ما اعلام کنند. امیدواریم که با موافقت آقای روحانی، مشکل بیکاری جوانان تا حد قابل قبولی در کشور ریشه‌کن شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون