کد خبر: ۸۸۰۰
۱۷:۰۵ -۰۸ شهريور ۱۳۹۶
در این گزارش به مصاحبه با برخی عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان نشستیم.
ورزش و جوان- در این گزارش به مصاحبه با برخی عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان نشستیم که در پی می خوانید.

عطاالله کوپال، کارگردان:
در سال 1376 کارگاهی به نام کارگاه نوآوران ادبیات را تاسیس کردم که کار اصلی این کارگاه تولید نمایشنامه بود. نزدیک به 50 نمایشنامه در این کارگاه تولید شد که 42 تا از آنها چاپ شده که توانسته اند جوایز زیادی را به دست آورند، از جمله جایزه اول جشنواره فجر و یکبار جایزه سوم جشنواره فجر و همچنین تعداد بیشماری از این آثار در دانشگاه ها و کارهای دانشجویی به صحنه رفتند.
در حال حاضر تصمیم گرفتم این نمایشنامه های تولید شده در کارگاه را خودم و به کمک دیگر کارگردانان به صحنه بیاورم. نمایشنامه "خواستگاران مهری ناز، شاهدخت دیار سختستان" نوشته خانم صبوره رنگرز نمایشنامه ای بود که با الگوی نمایشنامه های آیینی سنتی ایرانی نوشته شده بود و میتوان آن را در یک قالب تخت حوضی به روی صحنه برد. به ویژه با محوریت نقش غلام و تعارض غلام با دو نفر دیگر. یعنی پادشاه و وزیر شیوه کار ما در کارگردانی این نمایشنامه علاوه بر تبعیت از الگوهای نمایش های آیینی سنتی ایرانی، به کار بردن ابداعاتی بود در ارائه میزانسن هایی که زیبایی بصری تولید کند.

این نمایش موسیقی زنده دارد و ما نیز تلاش کردیم از موسیقی ایرانی استفاده کنیم. همچنین ما یک گروه فرم در نمایش داریم که علاوه بر آنکه خدمه دربار هستند، مسئولیت فاصله گذاری روی صحنه را عهده دار هستند. امیدوارم که نمایش ما در جشنواره آیینی سنتی مورد استقبال قرار بگیرد و برای بقیه گروه ها نیز آرزوی موفقیت می‌کنم، همچنین معتقدم جشنواره نمایش های آیینی سنتی جلوه گاهی از فرهنگ اصیل ایرانیست.

رضا خانلری، بازیگر:

لطفا خودتان رو معرفی کنید؟

من رضا خانلری بازیگر نقش پادشاه، خواستگار مهری ناز
 
قبل از این کار هم فعالیتی با کارگردان داشتید؟
آشنایی من با آقای دکتر کوپال برای یکی دو سال پیش هست که یک سری مجموعه نمایشنامه خوانی بود که ایشان هم بودند و بخاطر شخصیت ایشان وقتی خانم شکاری با من تماس گرفت، چون ارادت خیلی ویژه دارم و جزو شخصیت های محبوب دانشگاهی هستند و خب در زمینه ی تئاتر هم ید بیضایی دارند، از بنده دعوت کردند و من هم با خوش حالی آمدم. ‌

در مورد سوابق کاری خودتان در تئاتر کمی توضیح می دهید؟
من خیلی وقت بود که تئاتر کار نکرده بودم. شاید آخرین کاری که انجام داده بودم برای سال هشتاد و پنج بود که در نمایش پروانه آسیایی در سالن سایه با آقای خاتمی کار کردم ولی چون مدت ها در سینما کار کردم مخصوصا که در دانشگاه هم سینما درس میدهم بیشتر در همین حوزه فعالیت داشتم، اما جسته و گریخته رابطه خودم را با تئاتر حفظ کرده بودم تا این که به این نمایش امسال رسیدیم که در آن فعالیت میکنم.
 
در مورد متن و انتخاب نقش چه نظری دارید؟
مشکل هنر ما این است که از علم به دور هستیم. یکی از دلایل بزرگی که من الان اینجا هستم، شخص آقای کوپال است. کسی که نزدیک چهل سال برای تئاتر ایران زحمت کشیده و برای من بسیار مهم است که برای کسی کار کنم که دانش این کار را داشته باشه و این مسئله در انتخاب متن و پسندیدنش توسط بنده خیلی کمک کرده و خب شخصیت هم برای من جالب بود که یک پادشاه هست.

در مورد متن یک مقدار توضیح می‌دهید؟
خب این یک نمایش ایرانی است که خلاصه داستان آن به این صورت است که یک خانمی برای پدرش دسیسه چینی میکنند و در غالب این دسیسه، بخت دختر باز می شود و شوهر میکند و دست آن آدمای دسیسه گر رو می شود در جریان اتفاقات داستان دید و در نهایت داستان به خوبی و خوشی تمام می شود.

چه روزی این کار برای جشنواره های سنتی قرار است به اجرا گذاشته شود؟
یازده شهریور، ساعت پنج و هفت در دو سانس در تالار هنر.
 
به نظر شما این داستان از نظر مضامین فرهنگی در چه غالبی هست؟
یکی از معضلات هنر در ایران این است که خیلی کم پیش می آید ما به داستان های ایرانی بپردازیم، داستان هایی که ریشه در فرهنگ ما دارند و این که ما یاد نگرفتیم داستان هایمان را به روز کنیم و در غالب نمایش مدرن ارائه بدهیم و این که حالا یک نفر این داستان ها را زنده کند و روی صحنه ببرد کمک میکنه به گسترش و رشد فرهنگ عامه.
نکته بعدی این که خیلی خوب است که در دانشگاه هایمان هملت تدریس شود یعنی باید این اتفاق بیافتد یا نمایش های مختلف از شخصیت های بزرگ و کوچک. اما یک مشکلی که هست این که پرداختن به شخصیت ها و نمایش های ایرانی کم اتفاق میافته و اساسا  هنر خیلی کم پیش می آید که در ایران، ایرانیزه شود و یا  مال خودمان شود. شاید این نمایش دارد این کمک را میکند که یک قسمت از داستان های کوچه و خیابان یک مقدار بیشتر دیده شود و مردم را به این موضوع نزدیک تر کند و رشد و گسترش فرهنگ خودمان را کمک کند.


احمد سیاه رستمی، بازیگر:

لطفا خودتان رو معرفی کنید؟
من احمد سیاه رستمی هستم، بازیگر نقش وزیر در نمایش خواستگاران مهری ناز، دختری از دیار سختستان.

قبل از این کار هم فعالیتی با کارگردان داشتید؟
در مورد سوابق کاری باید بگویم که حدودا از سال 89 به صورت حرفه ای و نیمه حرفه ای تئاتر کار می کنم و در گویندگی هم فعال هستم و سابقه کارگردانی نیز هم دارم. بنده از ارادتمندان آقای کوپال هستم و تاکنون فعالیتی با ایشان نداشتم ولی در دوره های نمایشنامه نویسی با ایشان همکاری کردم.

در رابطه با متن و ساختار متنی و همچنین دلیل انتخابتان برای این کار چه توضیحی دارید؟
این یک نمایش کمدی ایرانیست که برای جشنواره آیینی سنتی بسته شده و دلیل اول بر آنکه این متن را انتخاب کردم، اول نقش بود و دوم خود آقای دکتر کوپال بود، چرا که ایشان بسیار شخصیت خوبی دارند و از لحاظ علم و آگاهی در زمینه تئاتر و ادبیات بسیار پربار هستند.

درباره نوع پرداخت کارگردان به بازی ها و نقش ها در این اثر چه حرفی دارید؟
به هر حال کارگردان مسئول کار و پرداخت نمایش است. ولی آقای دکتر بازیگران را خیلی آزاد گذاشت و یک نظارت کامل به نقش ها داشت.

آتوسا راستی، بازیگر:

لطفا خودتان رو معرفی کنید؟
آتوسا راستین هستم، بازیگر نقش مهری ناز در نمایش خواستگاران مهری ناز. از سال 74 تاکنون کار بازیگری انجام می دهم. از تصویر شروع کردم وارد دانشگاه شدم و لیسانس کارگردانی دریافت کردم. فوق لیسانس ام کارگردانی تئاتر است. سریال، سینما و تئاتر کار کردم. ورودم به تئاتر توسط دکتر قطب الدین صادقی بود. ایشان استاد راهنمای بنده در دوره لیسانی و فوق لیسانس بودند و تا به حال با استاد کوپال فعالیتی نداشته ام.

در رابطه با متن و ساختار متنی و همچنین دلیل انتخابتان برای این کار چه توضیحی دارید؟
این یک کار کمدی است. کار آیینی سنتی یکی از علاقه های شخصی بنده است. این متن نیز مانند همه کارهای آئینی سنتی هم متن را رعایت کردیم هم بداهه سازی و این تلفیق به نظرم تلفیق بسیار خوبی خواهد شد، که باید در کارهای آیینی سنتی باشد.
میشود امیدوار بود که کار بدرخشد و دیده شود و از آنجایی که من نقش مهریناز را بازی می کنم امیدوارم که دیده شود و هدف ما صرفا جشنواره نیست، چرا که ما اجرای عموم خواهیم رفت که هنوز اطلاعی از آن نداریم.

افسون شکاری، دستیار کارگردان و برنامه ریز:

لطفا خودتان رو معرفی کنید؟
افسون شکاری هستم و حدود 6 سال افتخار همکاری با دکتر کوپال را داشتم. قبلا در کارگاه نوآوران ادبیات حدود 8 نمایشنامه که در کارگاه زیر نظر دکتر کوپال نوشته شده بود در مدرسه تئاتر سه نقطه کار کردیم. از سال 90 شروع به کار کردم و دستیار کارگردان، برنامه ریز، تهیه کنندگی و کارگردانی کردم. در سال 92 جایزه جشنواره فجر را در قسمت نمایشنامه نویسی برای نمایشنامه "مثل بستنی یخی" گرفتم.

بابک مولانا، بازیگر:

لطفا خودتان رو معرفی کنید؟
بابک مولانا هستم، از اوایل دهه 80 کار تئاتر را شروع کردم و جزو انجمن کودک و نوجوان خانه تئاتر هستم و به خاطر علاقه ای که به فضای آیینی سنتی داشتم در سالهای گذشته سابقه همکاری با اساتید بزرگ همچون مجید افشار و جناب آقای فتحعلی بیگی را داشتم.

گفت‌وگو با عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان

گفت‌وگو با عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان

گفت‌وگو با عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان

گفت‌وگو با عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان

گفت‌وگو با عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان

گفت‌وگو با عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان

گفت‌وگو با عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان

گفت‌وگو با عوامل نمایش خواستگاران مهری ناز شاهدخت دیار سختستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون