کد خبر: ۸۰۹۵
۱۰:۵۵ -۲۲ مرداد ۱۳۹۶
در حاشیه حضور موفق ایران در مسابقات جهانی ترکیه؛

کاراته ایران، فقیر و قوی

مربی تیم ملی کیوکوشین کاراته نبود اسپانسر را بزرگترین چالش حال حاضر کاراته کشور دانست و افزود: ادامه موفقیت ها و آینده کاراته ایران در گرو حمایت از استعدادهایی است که بعضا فاقد توان مالی لازم هستند.

ورزش و جوان- سید حسام مکی‌زاده مربی تیم ملی کیوکوشین کاراته اعزامی به مسابقات بین المللی ترکیه با بیان اینکه تیم ملی ایران به عنوان دومی این مسابقات دست پیدا کرد اظهار کرد: مسابقات در قالب اتحادیه جهانی کیوکوشین( KWF ) زیر نظر نایب رییس و رئیس فدراسیون و اتحادیه ترکیه  برگزار شد و اکثر کشورهایی که کیوکوشین را به صورت حرفه ای دنبال می‌کنند در این مسابقات حضور داشتند که ایران در مجموع کمیته و کاتا بعد از تیم میزبان نایب قهرمان شد و قزاقستان نیز به مقام سوم رسید.

وی با اشاره به سطح مسابقات گفت: سطح مسابقات بسیار بالا بود در حدی که بازیکنان ما که پیروزی برابر حریفان ژاپنی را در کشور ژاپن تجربه کرده بودند، در این رقابت‌ها کار بسیار دشواری داشتند، البته با تمام این سختی ها می‌توان گفت که تیم ترکیه از امتیاز میزبانی خود در بدست آوردن قهرمانی استفاده کرد، در غیر این صورت شاید جایگاه این تیم در رده بندی این مسابقات تغییر می‌کرد. البته کمی نیز در حق تیم ایران اجحاف شد و شاید اگر این تبعیض‌ها نبود به جرات می‌توان گفت تیم ایران با اقتدار و با اختلاف بسیار زیاد نسبت به سایر رقبا عنوان قهرمانی را کسب می‌کرد.

وی در خصوص تعداد ورزشکاران حاضر در این رقابت‌ها نیز گفت: این مسابقات با ۴۵۰ شرکت کننده برگزار شد و تعداد ۱۵۰ نفر از کشورمان عازم این رقابت‌ها شدند ولی متاسفانه استان مرکزی در این مسابقات تنها یک شرکت کننده داشت که وی هم به صورت آزاد و در بخش بانوان در این رقابت‌ها حاضر شده بود که خوشبختانه به مقام قهرمانی دست پیدا کرد. بنده را نیز با توجه به تجارب مختلف در عرصه ملی و بین‌المللی از جانب فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مربیان تیم ملی دعوت کرده بودند.

وی اظهار کرد: همانگونه که شواهد نشان می‌دهد هر کدام از تیم‌های کاراته ایران که راهی مسابقات جهانی و برون مرزی می‌شوند صاحب مدال و جایگاه هستند و این رخداد موفقیت آمیز با حداقل امکانات اتفاق می‌افتد در حالی که امکانات ما یک دهم سایر تیم‌های شرکت کننده در هر رقابتی است، حتی تیم عراق که امروزه شاهد هستیم درگیر جنگ و نابسامانی زیادی است.

وی افزود: این تیم‌ها در زمان اعزام به مسابقات در بهترین هتل‌ها اسکان داده می‌شوند و حضور بهترین اسپانسرها موجب می‌شود که آنها فقط دغدغه مسابقات را داشته باشند، اما ما فقط دغدغه مسابقات را نداریم و باید به تمام جوانب از قبیل ورودی مسابقات، هزینه هتل‌ها، ثبت نام و سایر مواردی که قطعا نباید فکر ورزشکاران ما را درگیر کند، فکر کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در باشگاه‌ها بازیکنان بسیار قوی و با استعدادی داریم اگر بتوانیم از لحاظ مالی کمی تیم‌ها را بویژه در رده تیم‌های پایه و در زمینه استعدادیابی حمایت کنیم، قطعا می‌توانند مدال‌آور و مدعی باشند، متاسفانه بعضی از بازیکنان به لحاظ مالی بسیار ضعیف هستند و حتی بعضا حمایت هایی را از برخی نهادها جهت دریافت تخفیف شهریه کلاس‌های خصوصی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از این افراد مستعد قهرمانی در این ورزش هستند، افزود: اگر این استعدادها کشف و روی آنها کار شود قطعا کاراته ایران رشد خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که کمبودهای استان مرکزی در بحث استعدادیابی چیست، گفت: برنامه‌ریزی مسئولین ضعیف است و علیرغم صحبت‌هایی که در هیئت ها و اداره ورزش و جوانان شده در هنگام عمل یکسری از کم‌کاری‌ها مشاهده می‌شود ولی اگر بتوانیم مربیان جوان، زبده و فنی بویژه در زمینه استعدادیابی را جذب کنیم که با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند و آنها را راهی مدارس و حتی کلاس‌های ژیمناستیک و حتی مساجد کنیم می‌توان گفت که آینده درخشانی در انتظار ماست .

وی در توصیف وضعیت فعلی ورزش استان اظهار کرد: ورزش ما درخت خشکیده‌ای است که میوه می‌دهد، البته با تلاش‌های خوب مربیان و شناسایی افراد نخبه هنوز نتایج خوبی کسب می‌شود ولی اگر سرمایه‌گذاری در زمینه استعدادیابی ادامه پیدا نکند، نمی‌توان گفت طی دو سال آینده ورزش کاراته کشور چه مسیری را طی خواهد کرد.   

شیهان مکی زاده با بیان اینکه در حال حاضر مربیان و بازیکنان خوبی داریم گفت: افت مشهودی را طی سال‌های گذشته بخصوص در زمینه جسارت بازیکنان شاهد بودیم که قطعا با ادامه این روند آسیب خواهیم دید. نباید این نکته را فراموش کرد که در حال حاضر کاراته ما تیم خوبی دارد که البته نتیجه تلاش سال‌های گذشته است و اگر می‌خواهیم این رشد ادامه داشته باشد باید بیشتر تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در هفته پیش رو مسابقات قهرمانی سبک‌های آزاد در تهران برگزار می‌شود، گفت: تمام هزینه ها در این مسابقات بر عهده بازیکنان است و از آنجاکه این مسابقات انتخابی تیم ملی خواهد بود، هزینه‌های آن بسیار برای ورزشکاران سنگین است و متاسفانه باید گفت در صورتی که نتوانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند با تمام استعدادی که دارند از حضور در عرصه‌هایی که می‌توانند در آنها افتخارآفرین باشند محروم می‌شوند، براین اساس می‌توان گفت که یکی از بزرگترین چالش‌های ما بحث اسپانسر و مباحث مالی مسابقات است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون