کد خبر: ۴۹۰۹۵
۱۱:۴۳ -۰۵ آبان ۱۴۰۲

فداحسین مالکی: رفع تحریم تسلیحاتی ایران، ما را در مبادلات تجاری وارد فضای جدیدی خواهد کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رفع تحریم تسلیحاتی ایران، علیرغم اینکه پیام حقانیت ایران را به جوامع بین‌المللی رساند باعث خواهد شد کشورمان در مبادلات تجاری وارد فضای جدیدی شود.

فداحسین مالکی

نشان تجارت - محمد آیتی: فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص رفع تحریم تسلیحاتی ایران گفت: رفع تحریم تسلیحاتی ایران که اخیراً توسط غربی‌ها اعلام شد، حقانیت جمهوری اسلامی ایران را نشان داد.

او فزود: انتظار ما از طرف مقابل از همان ابتدای امر این بود که آن‌ها نمی‌بایست با ملت ایران برخورد زننده‌ای می‌کردند، چون تحریم‌های سخت و تاثیرگذاری که علیه ما داشتند کار را بر مردم ما و برای زندگی‌شان دشوار کرد و این حق مردم شریف و مظلوم ایران نبود.

نماینده زاهدان در مجلس تصریح کرد: رفع تحریم تسلیحاتی ایران، علیرغم اینکه پیام حقانیت ایران را به جوامع بین‌المللی رساند باعث خواهد شد کشورمان در مبادلات تجاری وارد فضای جدیدی شود. یعنی بخش‌های اقتصادی و سیاسی ایران در دنیا و مخصوصاً در ارتباط با کشور‌های همسایه شرایط بهتر و آسان‌تری را به خود خواهد گرفت و بی‌تردید این فضا به سود بخش خصوصی خواهد شد.

مالکی در پاسخ به اینکه رفع این تحریم می‌تواند به بهبود مذاکرات برجام هم منجر شود؟ گفت: ایران در موضوع برجام به تعهدات خود عمل کرد یعنی غرب و آمریکا نمی‌توانند در این موضوع خاص از ما طلبکار باشند، بلکه آن‌ها بدهکارند و به تعهدات خود عمل نکردند. حتی تا قبل از وقوع جنگ روسیه با اوکراین، ما پایبندی خود را در برجام کاملاً به اثبات رساندیم و اراده‌مان را بر مذاکره نشان دادیم، اما طرف مقابل تمرکز خود را روی جنگ گذاشت و مذاکرات را از اولویت اصلی‌شان خارج کردند. به نوعی آن‌ها هم میز و هم اتاق مذاکره را ترک کردند. ما برادری خودمان را ثابت کردیم و در این باره توپ در زمین آن‌ها است.

او افزود: وقتی طرف مقابل تمرکزش را روی جنگ روسیه با اوکراین گذاشت و دیگر مذاکرات برجام برایش اولویت نبود ایران هم بیش از پیش روی استفاده از ظرفیت داخل و ارتباط با همسایگان و کشور‌های منطقه متمرکز شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: طرف غربی و آمریکایی متوجه شدند که تحریم تسلیحاتی روی ایران تاثیری که آن‌ها می‌خواستند ندارد و باید تغییر رویه دهند. با این حال، برداشتن این تحریم می‌تواند تاثیرات مثبتی را مخصوصاً در حوزه اقتصادی ایران در ماه‌ها و سال‌های آتی بگذارد و برخی اموری که پیچیده شده بود، هموارتر از گذشته پیگیری شود.

منبع: منیبان

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون