کد خبر: ۴۷۳۰۸
۰۹:۳۸ -۰۴ خرداد ۱۴۰۲
نماینده سبزوار می‌گوید: اگر دولت ماه‌ها پیش مستقر می‌شد و افراد مرتبط را بر سر کار می‌گذاشت و گفتمانی که آقای رئیسی شعارش را داده بود به زیرمجموعه تکلیف و روند اجرایش دنبال می‌شد، حداقل وضع‌مان دو برابر بهتر از وضع موجود بود، ولی متاسفانه در این مدت، دولت فرصت‌سوزی کرد.

علی اصغر عنابستانی

نشان تجارت - محمد آیتی: علی‌اصغر عنابستانی چهره اصولگرای مجلس می‌گوید: اگر بنا باشد شرایط امروز کشور را تحلیل کنیم باید به قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم برگردیم تا متوجه شویم آقای رئیسی چه چیزی را از آقای روحانی تحویل گرفت و حال در چه جایگاهی قرار داریم. متاسفانه پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۱۰ سال کار ساختن مملکت تعطیل بود؛ یعنی دو سال آخر دولت آقای احمدی‌نژاد و هشت سال دولت آقای روحانی. به نظر من، لطمه ۱۰ سال ول کردن کارها به اندازه ۲۰ سال به مملکت آسیب وارد کرد. معطل گذاشتن کشور به واسطه برجام، برخی توافقات بین‌المللی، گرفتن فلان پول بلوکه‌شده و... که عموماً در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود، کشور را به نقطه نامساعد مرداد سال ۱۴۰۰ رساند.

نماینده سبزوار می‌گوید: به هر تقدیر من در نزدیکی دو سالگی دولت سیزدهم، نقد‌هایی دارم. بزرگترین نقد به دولت آقای رئیسی این است که این دولت هنوز مستقر نشده است. وقتی رییس‌جمهور جدید بر مسند کار می‌نشیند، ابتدا وزرا و معاونانش را برمی‌گزیند و سپس سیستم، استاندارها، فرماندار‌ها و دیگر مدیران دولتی خودش را منصوب می‌کند. معمولاً این رویکرد، سه تا چهار ماه زمان می‌برد و بعد دولت کارش را به طور جدی آغاز می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: این حرف من این معنی را نمی‌دهد که همه مدیران از بالا تا پایین می‌باید تغییر کنند، ولی باید مستقر شوند و این استقرار در گرو تعیین تکلیف‌شدن آن‌هاست. یعنی مدیر نباید سردرگم باشد. در حالی که بلاتکلیفی در بدنه دولت سیزدهم، موج می‌زند که این موضوع، اشکال ساختاری دولت است.

عنابستانی می‌گوید: دولت آقای رئیسی، حکمرانی را خیلی ساده‌انگارانه پیش می‌برد، در حالی که حکمرانی مقوله‌ای پیچیده است و در این پیچیدگی، درک درستی از حکمرانی در این ساختار وجود ندارد. حال نتیجه این شده که در برخی سطوح مدیران میانی و پایین‌دستی، افراد بلاتکلیف هستند. اینکه مدیری بعد یک سال و نیم نداند، هست، نیست، باید برود یا بماند، واقعاً قابل توجیه نیست.

او می‌گوید: دولت متوجه این چالش نیست و اصل موضوع هم متوجه وزارت کشور است. این وزارتخانه وقتی نتواند ساختار استقرار حاکمیت دولت را دنبال کند، آسیب حاصل از آن، متوجه همه می‌شود. برای همین می‌بینیم با استاندار‌های به شدت ضعیف و غریبه با مدل اجرایی حکومت روبرو شدیم. اکنون می‌بینیم که استاندار‌هایی از دستگاه‌های غیراجرایی، امنیتی و نظامی بر سر کار هستند. یعنی این افراد، غیرمرتبط با سمت‌شان هستند.

نماینده سبزوار می‌گوید: اگر دولت ماه‌ها پیش مستقر می‌شد و افراد مرتبط را بر سر کار می‌گذاشت و گفتمانی که آقای رئیسی شعارش را داده بود به زیرمجموعه تکلیف و روند اجرایش دنبال می‌شد، حداقل وضع‌مان دو برابر بهتر از وضع موجود بود، ولی متاسفانه در این مدت، دولت فرصت‌سوزی کرد.

عنابستانی می‌گوید: دولت آقای رئیسی در عین صداقت و تلاش برای جبران ظرفیت‌های مغفول مانده، اما به خاطر غفلت از استقرار خودش، فرصت زیادی را برای حل بسیاری از مشکلات از دست داد. من مشاور و حامی آقای رئیسی بودم و هنوز هم حامی ایشان هستم، اما این انتقاد جدی را صریحاً به وی دارم. این دولت تا امروز نتوانسته منویات خودش را در بدنه سیستم حاکمیتی و در کف سطوح مدیریتی، به اجرا بگذارد. همین کافی است که اوضاع نابسامان را شاهد باشیم.

او می‌گوید: عدم‌ثبات در قیمت‌ها و ضعف در حرف‌شنوی سیستم دولتی و بخش خصوصی از حاکمیت دولت به عدم‌تعیین تکلیف مدیران در بدنه دولت برمی‌گردد. وقتی رییس بانک مرکزی عنوان می‌کند من از واحد‌های بزرگ پتروشیمی و فولادی دعوت کردم و از آن‌ها خواهش کردم که ارزشان را برگردانند، یعنی فاجعه. آن هم خواهش از جا‌هایی که عمده سهام‌شان در اختیار دولت و حاکمیت است. این رویکرد نشان‌دهنده عدم‌اسقرار دولت است. دولت که نباید خواهش کند، دولت باید حکم کند، دستور دهد و مجازات کند.

منبع: رویداد۲۴

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون