کد خبر: ۴۷۱۹۷
۱۰:۱۹ -۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد روسیه به کاهش تولید نفتی که وعده داده بود، عمل نکرده و صادرات این کشور با تلاش مسکو برای تقویت درآمد انرژی و تامین مالی مخارج ارتش، به بالاترین میزان در دوران پس از جنگ اوکراین رسیده است.
نفت
نشان تجارت - به گزارش ایسنا، کرملین وعده داده بود تولید نفت را در مارس به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و محدودیت تولید را تا پایان سال به تلافی تحریم‌های غربی حفظ می‌کند. هر چند وزارت انرژی روسیه اعلام کرده که این کاهش، ماه گذشته نزدیک به هدف مورد نظر بود اما آمار رصد نفتکش‌ها نشان داده است حجم بالایی نفت از طریق دریا صادر شده و همزمان، پالایش داخلی نفت در پی آغاز تعمیرات پالایشگاهی، رو به کاهش گذاشته است.
 
دولت روسیه آمار نفت را به دلیل ماهیت حساس آن، محرمانه اعلام کرده و ارزیابی پیشرفت محدودیت‌ها، فراتر از اظهارات مقامات انرژی را دشوار کرده است.
 
طبق گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت روسیه در آوریل، حدود ۹.۶ میلیون بشکه در روز بود که تنها ۲۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح تولید فوریه بود که مبنای کاهش تولید این کشور اعلام شده است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: بر اساس برآورد ما، مسکو ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش تولیدی که وعده داده بود را به صورت کامل عملی نکرده است. در واقع ممکن است روسیه حجم تولید را برای جبران درآمد از دست رفته، افزایش داده باشد.
 
درآمد صادرات نفت این کشور در آوریل، به میزان ۱.۷ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۱۵ میلیارد دلار رسید اما همچنان ۲۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. تولیدکنندگان روسیه برای تبعیت از وعده مسکو، باید تولید نفت خود را در ماه مه، ۳۰۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش دهند.
 
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، مجموع تولید روسیه شامل نفت و میعانات، در آوریل نسبتا ثابت بود و به ۱۰.۹۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۴۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از دوران پیش از جنگ بود. آژانس برآورد سالانه خود برای تولید نفت این کشور را به ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز اصلاح کرد.
 
اختلاف قیمت فروش نفت روسیه در مقایسه با نفت برنت در ماه میلادی گذشته، به ۲۴ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. در نتیجه میانگین قیمت نفت دریابرد روسیه، به ۶۰ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه افزایش یافت که اندکی بالاتر از سقف تعیین شده توسط گروه هفت بود. با این حال، نفت اورال روسیه که از بنادر غربی این کشور ارسال می‌شود، پایین این سقف قیمت مانده است که اجازه می‌دهد خدمات بیمه و حمل غربی برای این محموله‌ها استفاده شود.
 
آماری که توسط آژانس بین‌المللی انرژی ارائه شده، توسط گروه هفت برای ارزیابی کارآمدی مکانیزم سقف قیمت استفاده می‌شود. قیمت گرید نفتی اسپو که در بازار آسیا-اقیانوسیه فروخته می‌شود به ۷۳ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. این گرید از زمان اعلام سقف قیمت، همواره بالاتر از سقف تعیین شده فروخته شده است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، با وجود کاهش اختلاف قیمت میان نفت روسیه و نفت برنت، تخفیف نفت روسیه همچنان به اندازه کافی چشمگیر است تا تقاضای قوی برای بشکه‌های این کشور را حفظ کند. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: به نظر می‌رسد روسیه برای یافتن خریداران علاقمند به نفت و محصولات نفتی خود مشکل چندانی ندارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون