کد خبر: ۴۷۱۵۸
۰۹:۳۷ -۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان:
خوزستان مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به جمع آوری گاز‌های همراه نفت و مشعل گفت: پروژه جمع آوری و انتقال گاز‌های مازاد تاسیسات دارخوین و غرب کارون اجرایی می‌شود.
صادرات نفت
نشان تجارت - عذاری اهوازی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اجرایی شدن پروژه جمع آوری گازهای مازاد تولیدی واحدهای بهره برداری و نمکزدایی دارخوین و غرب کارون، اظهار کرد: این پروژه به منظور جمع آوری و انتقال این گازها به پالایشگاه گاز هویزه(NGL ۳۲۰۰)  جهت تامین خوراک این مجتمع اجرایی می شود.
 
وی افزود: تلاش شرکت ملی نفت ایران در خصوص گازهای همراه تولید نفت، جمع آوری، فرآورش و تبدیل این گازهای مازاد به محصولات با ارزش افزوده بسیار بالاتر است که ضمن خاموشی مشعل تاسیسات و جلوگیری از ایجاد آلایندگی های مختلف زیست محیطی، به ایجاد ارزش و ثروت و تامین خوراک پتروشیمی ها و صنایع پایین دست کمک می کند.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: تحقق اهداف جمع آوری گازهای مشعل و همراه تولید نفت و ثروت آفرینی از آن ها در میادین غرب کارون از طریق پالایشگاه گاز هویزه(NGL ۳۲۰۰) برنامه ریزی شده که فاز نخست آن اخیرا به دست ریاست جمهور با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به بهره برداری رسید.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر خوراک این فاز پالایشگاه گاز هویزه، نزدیک ۱۱۰ میلیون فوت مکعب در روز از میادین یادآوران (به میزان حدود ۸۰ میلیون فوت مکعب) و آزادگان شمالی (به میزان حدود ۳۰ میلیون فوت مکعب) تامین می شود که در راستای استفاده حداکثری از تمام ظرفیت فراورشی آن، پروژه انتقال گازهای مازاد تأسیسات دارخوین به میزان حدود ۷۰ میلیون فوت مکعب و تاسیسات غرب کارون به میزان حدود ۳۵ میلیون فوت مکعب به این واحد NGL مصوب شده است.
 
عذاری اهوازی با اشاره به ارزش بیش از ۷۰ میلیون دلاری این پروژه انتقال گاز، عنوان کرد: تامین سرمایه این پروژه توسط هلدینگ خلیج فارس صورت گرفته و شامل استقرار تاسیسات نم زدا در دو واحد بهره برداری غرب کارون و دارخوین، تاسیسات افزایش فشار گاز و نصب ۹۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز ترش است و همه این موارد تماما به دست تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی در کمتر از دو سال اجرایی خواهد شد که بی شک در ایجاد اشتغال بومی و توسعه بیش از پیش میادین غرب کارون نقش آفرینی می کند.
 
وی افزود: انعقاد قرارداد این پروژه طبق برنامه ریزی انجام شده در روزهای آتی در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران طی آیینی انجام خواهد شد.
 
عذاری اهوازی با تاکید بر نقش ویژه شرکت ملی نفت ایران در تکمیل پروژه های جمع آوری گازهای مازاد که پیش از دولت سیزدهم با تاخیر مواجه شده بودند، خاطرنشان کرد: واحد ۳۲۰۰ NGL با فرآورش گاز غنی و ترش میادین غرب کارون، محصولات متنوعی همچون گاز مایع طبیعی و گاز خشک تولید می کند که گاز مایع طبیعی آن با ارسال به پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) خوراک تولید محصولاتی باز هم با ارزش افزوده بسیار بالاتر قرار می گیرد و گاز خشک تولیدی نیز در شبکه گاز سراسری مورد استفاده قرار گرفته و کمکی به هم ترازی گاز تولیدی و مصرفی کشور است.
 
وی افزود: همچنین این فرآیند فرآورشی با خود محصولات جانبی همچون گوگرد دانه بندی شده (گرانول شده) را نیز به دنبال دارد که بسیار با ارزش است و می‌تواند در صنایع مختلف شیمیایی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون