کد خبر: ۴۷۱۴۱
۱۷:۵۲ -۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
فخری نیکزاد از گویندگان و مجریان خوش‌صدای قبل از انقلاب بود که در اوج جوانی، فعالیت خود را در رادیو و تلویزیون ملی ایران آغاز کرد. گویندگی و اجرای برنامه‌های شهر آفتاب و برنامه گل‌ها، هفت شهر عشق، گل‌های تازه و... از جمله فعالیت‌های چند ساله او در رادیو و تلویزیون ملی ایران در رژیم پهلوی بود.

فخری نیکزاد

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «فخری نیکزاد» از مجریان و گویندگان بادانش و متعلق به نسل طلایی رادیو و تلویزیون ایران بود که در کنار گویندگان دیگری مانند، آذر پژوهش، روشنک و شماری دیگر از هنرمندان، با صدایی پرقدرت و توانا برنامه‌هایی از جمله «گل‌های تازه»، «گل‌های رنگارنگ» و… اشعار شاعران ایرانی را پیش از آوازخوانان، می‌خواندند. فخری نیکزاد گوینده اشعار برنامه رادیویی «گل‌ها» در قبل از انقلاب بود که هنرمندان برجسته موسیقی ایرانی همچون استاد شجریان، بنان، ادیب خوانساری، حسین قوامی… در آن به اجرای برنامه‌های ماندگار آواز ایرانی می‌پرداختند.

بیوگرافی فخری نیکزاد

فخری نیکزاد متولد دوم مرداد ۱۳۲۰ در تهران بود. از زندگی خصوصی و همسر فخری نیکزاد و فرزندانش اطلاعی در دست نیست، گویا یک پسر دارد. نیکزاد کار گویندگی در رادیو را از سال ۱۳۴۷ آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب با جلوگیری از فعالیت‌اش در تلویزیون، از ادامه کار در رادیو و تلویزیون بازماند.

سوابق و فعالیت‌های فخری نیکزاد

مرحومه فخری نیکزاد از گویندگان و مجریان خوش‌صدای قبل از انقلاب بود که در اوج جوانی، فعالیت خود را در رادیو و تلویزیون ملی ایران آغاز کرد. گویندگی و اجرای برنامه‌های شهر آفتاب و برنامه گل‌ها، هفت شهر عشق، گل‌های تازه و... از جمله فعالیت‌های چند ساله ایشان در رادیو و تلویزیون ملی ایران در رژیم پهلوی بود.

نیکزاد علاوه بر گویندگی و مجری‌گری، به عنوان دوبلور نیز در بیشتر سریال‌ها و فیلم‌ها فعالیت داشت و صدای او را در دوبله‌های زیادی شنیدیم. خانم نیکزاد در نوروز ۱۳۴۷ در دو آزمون گویندگی برای رادیو و تلویزیون شرکت و نخستین گویندگی را در برنامه «شهر آفتاب» در معرفی کتاب در تلویزیون برگزار کرد. بعد در برنامه «هفت شهر عشق» که اختصاص به شعر و موسیقی عرفانی داشته، کار گویندگی را برعهده گرفت. وی با ادغام رادیو و تلویزیون در یکدیگر، به دعوت «هوشنگ ابتهاج» به همکاری با برنامه «گل‌های تازه»، که جایگزین گل‌های داوود پیرنیا شده بود، می‌پردازد و این همکاری تا پایان کار «گل‌های تازه» ادامه یافت.

نحوه ورود فخری نیکزاد به صدا و سیما

فخری نیکزاد قبل از نوروز سال ۱۳۴۷ برای ورود به کار، به رادیو و تلویزیون تقاضا می‌دهد. در آن زمان، وی دوبلر هم بود. تقی روحانی او را خواست و در رادیو تست گرفت و گفت که خبر می‌دهد، در تلویزیون هم صدا و تصویر گرفتند که شعرخوانی بود. چند قطعه شعر دادند که بخواند، وقتی از استودیو بیرون آمد، فرح اندوز اولین کسی بود که او را تشویق کرد. منتظر جوابشان بود که یکروز تقی روحانی زنگ زد و گفت: قبول شدی و هفته دیگر به سرکار بیاید. یک روز که پای تلویزیون نشسته بود، دید که برنامه‌های آزمایشی مرا از تلویزیون پخش می‌کنند، یعنی آن‌قدر خوب شده بود که برای نوروز پخش کردند و بلافاصله از تلویزیون زنگ زدند که قبول شد.

در آن زمان، رادیو و تلویزیون از هم جدا بودند، او در نهایت به تقی روحانی زنگ زد و گفت، ترجیحاً به تلویزیون می‌رود. اولین برنامه تلویزیونی او «شهر آفتاب» بود که دکتر پارسی نژاد آن را تهیه می‌کرد. تا اینکه بعد از چند ماه طرح برنامه «هفت شهر عشق» نوشته شد که موسیقی و زندگی شاعران و اشعارشان بود و تقریباً شبیه برنامه گلها، ولی از نظر گفتار مفصل‌تر بود. وقتی که رادیو و تلویزیون با هم ادغام شد، تهیه کنندگان رادیو بطرف او هجوم آوردند و برنامه‌های زیادی در رادیو داشت، از جمله نامه‌های یک جهانگرد، یک شعر و یک شاعر، هزار و یک شب و برنامه‌های دیگر که فرصت سر خاراندن را از او گرفت.

ممنوع الکار شدن فخری نیکزاد

زنده‌یاد نیکزاد پس از پیروزی انقلاب با جلوگیری از فعالیت‌اش در تلویزیون از ادامه کار در رادیو و تلویزیون بازماند. فخری نیکزاد در سال ۱۳۶۲ جلای وطن کرد و ایران را به مقصد اروپا ترک کرد. حاصل زندگی هنری وی در این دوران، حضور در برخی از برنامه‌های ادبی و فرهنگی در شبکه‌های فارسی‌زبان بود که بعد از چندی به دلیل ماهیت بازاری بیشتر این شبکه‌ها، حضور نیکزاد هم کمتر و کمرنگ شد.

سوابق اجراها:

*برنامه‌های تلویزیونی

*شهر آفتاب- نوروز ۱۳۴۷

*هفت شهر عشق- ۱۳۴۷

*برنامه‌های رادیویی

*گل‌ها

*نامه‌های یک جهانگرد

*یک شعر و یک شاعر

*هزار و یک شب

فوت فخری نیکزاد

فخری نیکزاد در سال‌های آخر عمرش به آلزایمر شدید مبتلا شده بود. علت مرگ و فوت فخری نیکزاد، ایست قلبی عنوان شده است. او در نهایت در ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در سن ۸۱ سالگی در لندن درگذشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون