کد خبر: ۴۷۰۹۳
۲۳:۱۰ -۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
کارمزد جدید خدمات بانکی در حالی ابلاغ شده که بانک مرکزی اجازه داده بانک‌ها به‌منظور رقابت و به صلاحدید خودشان تا ۳۰ درصد تخفیف برای کارمزد‌های تعیین شده اعمال کنند. نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها از پرداخت کارمزد دستگاه پوز معاف خواهند بود.

افزایش کارمزد خدمات بانکی

نشان تجارت - کارمزد دستگاه کارتخوان از اردیبهشت ۱۴۰۲، با مجوز رسمی بانک مرکزی قابل دریافت خواهد بود. در بخشنامه جدیدی که با عنوان افزایش کارمزد خدمات بانکی دست به‌دست می‌چرخد، تاکید شده پرداخت‌کننده کارمزد پوز، پذیرندگان یعنی فروشندگان کالا و خدمات هستند نه مشتریان، اما نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها از پرداخت کارمزد کارتخوان معاف هستند.

کارمزد دستگاه کارتخوان بابت هر تراکنش محاسبه می‌شود و آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده برای مبالغ تا سقف ۶۰۰ هزار تومان، کارمزد کارتخوان به رقم ۱۲۰ تومان می‌رسد. کارمزد دستگاه کارتخوان یک فروشگاه زنجیره‌ای به این ترتیب با فرض هزار مشتری در روز، به‌شرط اینکه همه‌شان زیر ۶۰۰ هزار تومان روی دستگاه پوز کارت بکشند، به رقم ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد. این فروشگاه در ماه باید سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کارمزد دستگاه کارتخوان پرداخت کند.

کارمزد کارتخوان در تراکنش‌هایی با رقم بالای ۶۰۰ هزار تومان، به‌صورت دو ده‌هزارم مبلغ تراکنش محاسبه خواهد شد، اما برای اینکه حرف و حدیثی پیش نیاید برایش سقف چهار هزار تومان درنظر گرفته شده است. یعنی اگر رقم تراکنش به بیش از ۲۰ میلیون برسد، کارمزد کارتخوان همان چهار هزار تومان خواهد بود.

کارمزد کارتخوان یک موبایل‌فروشی که در روز سه‌تا گوشی با قیمت حداقل ۲۰ میلیون می‌فروشد و از مشتری‌هایش می‌خواهد مبلغ را توسط کارت روی دستگاه POS بکشند، روزانه به ۱۲ هزار تومان می‌رسد. کارمزد قابل پرداخت برای همین فروشگاه با فرض فروش ۱۰ دستگاه از همان نوع گوشی، روزی ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی، علاوه بر دستگاه‌های کارتخوان به تراکنش درگاه‌های پرداخت اینترنتی هم تعلق می‌گیرد و اگر فروشگاه اینترنتی داشته باشید، شیوه محاسبه کارمزد خدمات بانکی به همین ترتیب و کیفیت خواهد بود.

کارمزد جدید بانکی برای خدمات غیرحضوری

کارمزد کارتخوان، برای اولین بار در تاریخ بانکداری کشور تعیین شده و از اردیبهشت ۱۴۰۲، پذیرندگان دستگاه پوز موظف به پرداخت آن هستند، اما بخشنامه بانک مرکزی شامل موارد بیشتری است و به‌طور کلی از افزایش کارمزد خدمات بانکی، خبر می‌دهد.

کارمزد جدید بانکی بابت صدور کارت الکترونیکی هفت هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است. این رقم تا پیش از بخشنامه جدید بانک مرکزی، شش هزار تومان بود. اگر مشتری به شعبه برود و درخواست صدور کارت هدیه داشته باشد، بانک می‌تواند علاوه بر ارزش کارت هدیه، مبلغ سه‌هزار و ۶۰۰ تومان از او کارمزد بگیرد. کارمزد صدور کارت هدیه قبلا سه هزار تومان بود.

کارمزد صدور کارت المثنی برای افرادی که عادت به گم کردن کارت بانکی خود دارند، هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر می‌شود. یعنی اگر قبل تاریخ انتضا کارت خود را گم کنید، علاوه بر کارمزد هفت هزار و ۲۰۰ تومانی صدور کارت، باید هزار و ۲۰۰ تومان کارمزد اضافی بپردازید.

کارمزد اعلام مانده‌حساب بابت هر مرتبه درخواست، پیش از این ۱۲۰ تومان بود، اما از حالا به‌بعد هروقت بخواهید بفهمید در حسابتان چقدر پول باقی مانده باید ۱۴۴ تومان هزینه بپردازید. کارمزد مانده‌حساب با قید ۱۰ گردش آخر نیز از ۲۴۰ تومان به ۲۶۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

کارمزد پیامک بانکی از دیگر موارد مهمی است که در بخشنامه جدید تغییر کرده. بانک‌ها تا الان مجاز بودند کارمزد سرویس پیامک خود را به‌دو صورت محاسبه کنند؛ اول به‌صورت موردی و دوم به‌شکل آبونمان سالیانه، اما بانک مرکزی در بخشنامه کارمزد خدمات بانکی جدید، به بانک‌ها اجازه داده برای ارائه خدمات پیامک علاوه بر هزینه پرداختی به اپراتورها، ۳۰ تومان برای خودشان بردارند.

کارمزد پیامک بانکی به این شیوه حداقل در حال حاضر به‌شکل ساده قابل محاسبه نیست، چون تعرفه پیامک بانکی با پیامک معمولی فرق می‌کند، اما اگر قیمت هر پیامک را ۱۰ هزار تومان در نظر بگیریم و فرض کنیم مشتری به‌طور متوسط در ماه ۱۰۰ پیامک دریافت کند، کارمزد بانکی قابل پرداخت برای این سرویس نهایتا ماهی سه هزار تومان می‌شود.

کارمزد پیامک بانکی در شیوه جدید با فرض همین مقدار دریافت پیامک، سالانه ۳۶ هزار تومان خواهد شد، اما، چون رقم کارمزد پیامک بانکی در این شیوه به تعداد تراکنش‌های خود مشتری بستگی دارد، می‌توان گفت نسبت به روش آبونمان سالانه سروشکل عادلانه‌تری به‌خود می‌گیرد.

کارمزد انتقال وجه کارت به‌کارت طبق بخشنامه جدید، حداقل ۱۲۰ تومان افزایش پیدا کرده است. پس از این اگر رقم زیر یک میلیون تومان بود، بابت کارت به‌کارت ۶۰۰ تومان پرداخت می‌کردید و بابت هر یک میلیون تومان اضافی، ۲۴۰ تومان به میزان کارمزد افزوده می‌شد.

بانک‌ها می‌توانند خدمات خود را با ۳۰ درصد تخفیف در کارمزد اعلام شده به مشتریان ارائه دهند

کارمزد تراکنش بانکی در این حالت، بابت کارت به‌کارت رقم هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به دو هزار و ۲۸۰ تومان می‌رسید. بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود به بانک‌ها اجازه داده برای جا‌به‌جایی رقم زیر یک میلیون تومان، ۷۲۰ تومان و برای هر یک میلیون تومان اضافی، ۲۸۰ تومان کارمزد بگیرند.
کارمزد کارت به‌کارت مبلغ هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، به این ترتیب از دو هزار و ۲۸۰ تومان به دو هزار و ۶۸۰ تومان افزایش پیدا می‌کند. کارمزد بانکی بابت کارت به‌کارت کردن مبلغ ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان، تا الان سه هزار و ۹۶۰ تومان بود، اما پس از ابلاغ بخشنامه کارمزد جدید خدمات بانکی، به رقم چهار هزار و ۶۴۰ تومان می‌رسد. برای فرار از پرداخت این رقم می‌توان سراغ دیگر شیوه‌های انتقال وجه رفت.

کارمزد انتقال وجه با کمک پایا، یک‌صدم درصد ارزش کل تراکنش بود، اما حالا بانک‌ها با صدور مجوز رسمی، دست بانک‌ها را باز گذاشته تا بابت هر تراکنش حداقل ۲۴۰ تومان و حداکثر سه هزار تومان کارمزد دریافت کنند. سقف کارمزد انتقال وجه ساتنا هم که برای جابجایی اعداد و ارقام بزرگ کاربرد دارد، به ۲۵ هزار تومان می‌رسد.

کارمزد ثبت و استعلام چک بانکی برای اولین بار به بخشنامه کارمزد خدمات بانکی راه پیدا کرده است. اگر بخواهید حضوری در شعبه یک چک را ثبت کنید یا استعلام بگیرید، باید بابت هر برگ چک پنج هزار تومان کارمزد بدهید. کارمزد ثبت و استعلام غیرحضوری چک صیادی ۱۰ هزار تومان بابت هر برگه محاسبه می‌شود.

 

کارمزد جدید بانکی برای خدمات حضوری

کارمزد خدمات بانکی بابت چک و دسته‌چک و افتتاح انواع حساب‌های سپرده‌های بانکی در بخشنامه جدید بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است. بانک‌ها مجاز هستند از متقاضیان افتتاح حساب جاری، شش هزار تومان کارمزد بگیرند که حداقل هزار تومان نسبت به تعرفه قبلی بیشتر است.

کارمزد خدمات بانکی بابت افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت نیز از پنج هزار تومان به شش هزار تومان رسیده، اما افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه همچنان مانند گذشته، از پرداخت کارمزد معاف خواهد بود. اگر حساب بانکی را باز کردید و بعدا بخواهید تغییری در اطلاعات حساب انجام دهید- چیزی مثل تغییر شماره موبایل- باید بابت هر مرتبه دو هزار و ۴۰۰ تومان کارمزد بپردازید.

کارمزد خدمات بانکی مربوط به صدور رمز جدید انواع کارت در شعبات از هزار تومان به هزار و ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. اگر به شعبه بروید و بخواهید برایتان تراکنش کارت بانکی سرقتی را بررسی کنند، باید دو هزار تومان کارمزد بدهید. کارمزد اعمال محدودیت یا تغییر سقف برداشت از حساب به‌صورت حضوری دو هزار تومان است.

کارمزد صدور گواهی حساب به زبان لاتین یکی از گران‌ترین کارمزد‌ها را به خود اختصاص داده است. پارسال کارمزد خدمات بانکی از این محل ۱۸ هزار تومان بود که امسال با موافقت بانک مرکزی کارمزد صدور گواهی حساب به ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند.

کارمزد خدمات بانکی بابت انسداد کارت امسال از سه هزار تومان به سه هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. این در صورتی است که کارت‌تان را گم کنید و حضوری به شعبه بروید تا آن را مسدود کنند. مسدود کردن غیرحضوری کارت، قبلا بدون کارمزد انجام می‌شد، اما از حالا به‌بعد مشمول پرداخت سه هزار و ۳۰۰ تومان کارمزد می‌شود.

کارمزد خدمات بانکی برای افرادی که با چک و دسته‌چک سروکار دارند هم در بخشنامه جدید رشد کرده است. کارمزد صدور انواع چک بانکی از جمله چک رمزدار از شش هزار تومان به هفت هزار و ۲۰۰ تومان رسیده. تحویل دسته چک پارسال دو هزار تومان کارمزد داشت و الان برای همان کار باید دو هزار و ۴۰۰ تومان پول بدهید.

کارمزد صدور دسته چک پارسال بابت هر برگ ۲۰۰ تومان به اضافه هزینه تمبر می‌شد. امسال بانک‌ها محاسبه تعداد برگه‌ها را کنار گذاشته‌اند و هزینه هر مرتبه صدور دسته‌چک را لحاظ می‌کنند. کارمزد صدور دسته چک در این روش شش هزار تومان به‌اضافه هزینه کاغذ و تمبر پستی (احتمالا حدود هزار تومان) است.

کارمزد انتقال وجه جهت تامین وجه چک صادر شده برای افرادی که زیاد چک می‌کشند و خیلی‌وقت‌ها یادشان می‌رود موجودی حساب‌هایشان را تراز کنند، امسال از شش هزار تومان به ازای هر حساب بانکی به هفت هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. گم کردن چک بیشترین کارمزد را روی دستتان می‌گذارد.

کارمزد صدور گواهی مفقودی چک که به منع پرداخت چک منجر می‌شود، امسال ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است. پارسال همین کار را می‌شد با پرداخت کارمزد ۴۸ هزار تومانی انجام داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون