کد خبر: ۴۷۰۸۶
۱۷:۵۵ -۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی گفت: تا امروز هیچگونه واردات بنزین نداشته ایم.
قیمت بنزین
نشان تجارت - به گزارش ایسنا، علی اکبر نژاد علی امروز در نشستی خبری در خصوص واردات بنزین، اظهار کرد: بحث هایی که در مورد ناترازی تولید و مصرف می شود، درست است، اعداد تولید و مصرف نزدیک به هم شده اند اما این موضوع تا کنون منجر به واردات نشده است.
 
وی با اشاره به افزایش مصرف بنزین در کشور، گفت: میزان مصرف بنزین در سال ١٤٠١ نسبت به ١٤٠٠ حدود ٢١ درصد افزایش یافت، امسال نیز در در طول این ٤٧ روز متوسط مصرف بنزین ١٠ درصد رشد داشته است و به بیش از ١١٠ میلیون لیتر در روز رسیده است که باتوجه بهمیزان تولید هم پوشانی انجام می شود.
 
مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی تاکید کرد: در حال حاضر سوآپ فرآورده انجام می شود اما واردات بنزین نداریم.
 
علی اکبر نژادعلی در خصوص صادرات بنزین نیز گفت: در حال حاضر صادرات بنزین نداریم.

٣٨٠ هزار درخواست صدور کارت سوخت وجود دارد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص آخرین وضعیت صدور کارت سوخت، گفت: تا کنون ٢٩ میلیون کارت سوخت را صادر کردیم، سال گذشته سه میلیون و ٨٠٠هزار کارت را تولید کردیم.
 
نژادعلی با بیان اینکه طبق اعلام اکنون ٤٥٠ هزار کارت در باجه معطله پست قرار دارد، اظهار کرد: اکثر درخواست ها را تا پایان سال پاسخ دادیم اکنون ٣٨٠ هزار درخواست وجود دارد که در فرایند تولید است.
 
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه پاسخ به کل تقاضاها تا چه زمانی طول می کشد، گفت: به دنبال کاهش فرایند زمانی این موضوع هستیم، زمانی صدور کارت سوخت تا شش ماه زمان می برد اما اکنون طبق پیش بینی ها بین ٣٠ تا ٤٠ روز فرصت لازم است تا کارت تولید شود.
 
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، فرایندهایی را دنبال می کنیم که زنان بازهم کوتاه تر شود که در صورت پیاده سازی اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
وی در خصوص میزان مصرف نفت گاز، گفت: آمار مصرف معادل ١٠٣.٢ میلیون لیتر در روز است، نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش مصرف را شاهد هستیم.
 
نژادعلی افزود: باتوجه به اینکه میزان مصرف در سال قبل ١١٠ میلیون لیتر در روز بود، پیش بینی می شود که این عدد امسال به ١١٥ میلیون لیتر در روز برسد که با میزان تولید سر به سر است.

سی ان جی مانع واردات ٢٤ میلیون لیتر بنزین در روز  شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اهمیت توسعه صنعت سی ان جی در گفت، اظهار کرد: توجیه این است که به سمت مصرف سی ان جی برویم، اقدام خوبی که انجام شد حدود ٢٤ میلیون لیتر  در روز سی ان جی به کمک بنزین آمد، اگر صنعت سی ان جی را توسعه نداده بودیم می بایست ٢٤ میلیون لیتر بنزین را وارد می کردیم.

دولت، مجلس و کشور برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درخصوص احتمال افزایش قیمت بنزین، گفت: دولت، مجلس و کشور برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و با توجه به قانون بودجه و مباحث دولت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نیست.
 
نژادعلی با بیان اینکه بر اساس بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه به منظور بهبود نظام توزیع سوخت، باید تا پایان ۶ماهه سال جاری ۹۰ درصد خودروهای بنزینی و ۹۵ خودروهای گازوییلی از کارت هوشمند شخصی خود استفاده کنند، گفت: گروه بندی‌هایی برای خودروها اعمال شده و هر کدام کلاس و گروه خاص خود را دارند و برای همه خودروها کارت سوخت صادر شد.
 
وی با بیان اینکه تمام نقاط ایران دارای کارت هوشمند سوخت هستند، گفت: چالشی که برای تامین کارت خام هوشمند سوخت داشتیم، برطرف کنیم و برای همه خودروها کارت صادر شده و توزیع می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  با بیان اینکه کارت‌های سوخت شخصی برای هر خودرو وجود دارد و برای موارد اضطرار، کارت‌های آزاد در اختیار جایگاه‌داران قرار گرفته و همه جایگاه‌های سوخت دارای کارت سوخت آزاد هستند، گفت: در سیستان و بلوچستان طرح کدینگ را اعمال کردیم و بر اساس آن تنها با کارت سوخت خودروهای همان مناطق سوخت توزیع می‌شود، البته کارت اضطراری هم تحویل شده است.
 
نژاد علی با بیان اینکه برخی جایگاه‌ها باید تنها با کارت کدینگ سوخت عرضه کنند و برخی دیگر بحث کدینگ وجود ندارد و سایر خودروها می‌توانند سوختگیری کنند، اظهار کرد: ساماندهی کارت‌های هوشمند سوخت اضطراری جایگاه‌ها را انجام دادیم و با توجه به تعداد تردد و مراجعات و تعداد نازل‌ها، تعداد مناسبی از کارت‌ها در اختیار جایگاه‌ها قرار گرفته است.
 
وی در خصوص کیفیت بنزین، اظهار کرد: استانداردی وجود دارد که همه شرکت‌های پالایشی بر اساس آن بنزین تولید می‌کنند، اگر کیفیت فرآورده‌های نفتی نامناسب باشد، برخورد خواهد شد و مشخصه‌های استاندارد توسط خود شرکت‌های پالایشی چک می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف و فرهنگ‌سازی باید در کشور نهادینه شود، گفت: شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالا است. یکی از عوامل تاثیرگذار در مصرف بنزین، بالابودن شدت مصرف انرژی است، البته عوامل دیگر مانند فرسودگی ناوگان حمل و نقل، اسقاط نشدن خودروهای فرسوده و مصرف بالای بنزین خودروهای داخلی نیز در مصرف بنزین اثر گذار است.
 
نژادعلی با بیان اینکه قاچاق سوخت نیز مصرف را افزایش می‌دهد و باید با فرهنگ سازی مصرف را کاهش دهیم، گفت: در ۱۰ پالایشگاه کشور طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت را اجرا می‌کنند، افزایش تولید در پالایشگاه‌ها جزو برنامه‌های اساسی است و افزایش تولید بنزین اتفاق خواهد افتاد.
 
وی با بیان اینکه برای دریافت بنزین ٣٠٠٠ تومانی تا پیش از اجرای طرح ساماندهی کارت‌های سوخت تقریبا ۱۰۰ درصد از کارت جایگاه‌ها استفاده می‌شد، گفت: اکنون ۳۵ درصد از سوختگیری بنزین ٣٠٠٠ تومانی با کارت سوخت شخصی انجام می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  با بیان اینکه ۵۵ درصد فروش بنزین مربوط به بنزین ١٥٠٠ تومانی و ۴۵ درصد نیز ٣٠٠٠ تومانی است، گفت: تفاوت قیمت فرآورده‌های نفتی در ایران و کشورهای همسایه قاچاق را جذاب می‌کند.
 
به گفته نژادعلی اکنون حدود ۱۲ میلیون لیتر ظرفیت خالی در جایگاه‌های سی‌ان‌جی وجود دارد که می‌تواند جایگزین بنزین شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون