کد خبر: ۴۶۹۵۲
۱۰:۲۴ -۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
نروژ برای تحکیم کنترل روی زیرساخت‌های حساس، قصد دارد بخش عمده شبکه خط لوله گازی این کشور را پس از انقضای مدت امتیاز‌های فعلی آن در سال ۲۰۲۸، ملی کند.
مصرف گاز
نشان تجارت - به گزارش ایسنا، نروژ پس از کاهش عرضه گاز روسیه، به بزرگترین تامین کننده گاز اروپا تبدیل شده و گاز را از طریق شبکه‌ای از خطوط لوله به طول بیش از ۹۰۰۰ کیلومتر، برای این منطقه تامین می کند.
 
وزارت نفت و انرژی نروژ روز جمعه اعلام کرد این وزارتخانه، نامه‌ای به دارندگان مجوز ارسال کرده و قصد دولت برای استفاده از حق برگرداندن در پایان دوره مجوز را به آنها اطلاع داده است. دولت می‌خواهد مالکیت دولتی بر بخش‌های مرکزی سیستم انتقال گاز نروژ را کامل کند.
 
نروژ نقش فعالی در صنعت خود پیدا کرده و مالک بزرگترین بانک این کشور (دی ان بی، اپراتور مخابراتی تلنور و شرکت نفتی اکوئینور) است.
 
شبکه خطوط لوله گاز متلعق به گاسلد (Gassled) است که در سال ۲۰۲۳ توسط شرکت‌های نفتی که گاز در آبهای نروژ تولید می کردند، ایجاد شد و ساخت آن، میلیاردها دلار هزینه داشت.
 
دولت نروژ بواسطه شرکت دولتی پتورو، ۴۶.۷ درصد سهم در گاسلد دارد و پنج درصد دیگر سهم هم از طریق اکوئینور دارد.
 
وزارت نفت و انرژی نروژ بدون ارائه توضیح بیشتر، اعلام کرد در بعضی از موارد ممکن است دولت ناچار شود برای سهامداران دیگر، خسارتی پرداخت کند.
 
هنوز معلوم نیست کدام بخش‌های شبکه خط لوله گاز نروژ تحت تملک دولت درخواهد آمد. به مرور زمان، شرکت‌های نفتی سهم خود را کاهش داده یا کل آن را اغلب به شرکت‌های سرمایه گذاری فروخته‌اند.
 
بر اساس گزارش رویترز، اپراتور فنی این زیرساخت، شرکت گازکو بوده و تحت سیستم جدید، همچنان اداره آن را برعهده خواهد داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون