کد خبر: ۴۶۹۵۰
۰۹:۱۹ -۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
نماینده قصرشیرین مطرح کرد
شهریار حیدری گفت: نام‌گذاری سال به اسم «مهار تورم و رشد تولید» قطعاً و یقیناً شعار استراتژیک و بسیار کلیدی و محوری است، اما ساز و کار تحقق این شعار چه هست؟ چه کسی متولی است و اساساً چه افرادی باید پاسخگو باشند؟
اقتصادایران
 
نشان تجارت - محمد آیتی: وضعیت اقتصادی کشور روز به روز بغرنج‌تر می‌شود و دولت سیزدهم هم برنامه‌ای برای بهبود این روند ندارد. هر روز شعاری جدید از زبان مسئولان بیان و هر روز بر تعداد وعده‌های محقق نشده افزوده می‌شود. در این میان نیز مجلس گویی سکوت کرده و یا شاید هم نمی‌خواهد شریک بی‌تدبیری دولت اصولگرای هم‌کیش خود شود.
 
حداقل انتظار مردم از مجلس، استیضاح چند وزیر و فشار بر رئیس جمهور برای روی کار آوردن افراد متخصص فارغ از هرگونه گرایشی است تا وضعیت بحرانی اقتصاد کشور به سامان شود و قدری مردم را از فشار و تنگنا خارج کند.
 
شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین در خصوص وضعیت بحرانی و آشفته اقتصاد در دوران تصدی دولت سیزدهم، به اقتصاد۲۴ گفت: واقعیت این است که وقتی اقتصاد یک کشور مریض باشد، این مسائلی که امروز می‌بینیم، طبیعی است. تا وقتی اقتصاد به صورت علمی به دست اقتصاددانان و مدیران و افرادی که کاربلد هستند، واگذار نشود، کماکان مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم پابرجا خواهد بود.
 
وی افزود: اقتصادی که با سخنرانی یک مقام در کشور مثل وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی و موضع‌گیری یک شخص غربی مثل بایدن، بالا و پایین می‌شود، معلوم است که این اقتصاد اصلاً ثبات ندارد و بی‌انضباط است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: ما شدیداً مشکل مدیریت منابع داریم. اگر به منابع و امکانات داخلی توجه کنیم، به اندازه کافی منابع و امکانات داریم، اما نقطه ضعف ما، عدم‌مدیریت منابع است که من اعتقاد دارم این موضوع باعث شده که اقتصاد متزلزل و ضعیف باشد و دست به دست شود و با یک سخنرانی، یک جنگ روانی علیه اقتصاد و دلار در ایران شکل بگیرد.
 
حیدری اظهار داشت: همه این مواردی که اشاره کردم، باعث شده که شاهد مشکلات امروزی باشیم. نام‌گذاری سال به اسم «مهار تورم و رشد تولید» قطعاً و یقیناً شعار استراتژیک و بسیار کلیدی و محوری است، اما ساز و کار تحقق این شعار چه هست؟ چه کسی متولی است و اساساً چه افرادی باید پاسخگو باشند؟

 

ضعف عمده اقتصاد ما، عدم‌مدیریت است

 
تعارف، کسانی که در حوزه اقتصاد می‌توانند نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشند، چه چپ و چه راست و چه اصولگرا و چه اصلاح طلب باید از ظرفیت آن‌ها استفاده شود، ولی این اتفاق هنوز نیفتاده است و تنگ‌نظری‌های محضی که در حوزه مدیریت اقتصاد وجود دارد، باعث شده است که کشور در شرایط بدی قرار بگیرد.
 
وی در ادامه بیان کرد: ضعف عمده اقتصاد ما، عدم‌مدیریت است. اگر منابع به درستی مدیریت شود، ما به هیچ وجه شاهد اینگونه مسائل مثل تورم و گرانی نخواهیم بود. از طرفی، اعتراضات، اکثراً ریشه در اقتصاد دارند و مربوط به معیشت، بحران بیکاری و تورم است. وقتی بحرانی شکل می‌گیرد، طبیعتاً رنگ و بوی سیاسی و امنیتی پیدا می‌کند.
 
حیدری افزود: جوان امروز ما با مدارک بالا، جویای کار است و سال‌ها این روند دنبال می‌شود، ولی کاری برای او وجود ندارد و طبیعتاً این جوان، بی‌هویت می‌شود. این جوانی است که هیچ چیزی برای او مهم نیست و خشمش را در کف خیابان نشان می‌دهد. الان ۹۰ درصد افرادی که در اغتشاشات اخیر دستگیر کرده‌اند معلوم شده که برای چه چیزی به خیابان‌ها آمده بودند و حرف‌های من، تصدیق می‌شود؛ کسی با نظام، رهبری، انقلاب و شهدا مخالف نیست باید پایه‌های اقتصاد را درست و منطقی بنا کرد.

 

عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم

 
نماینده قصرشیرین تصریح کرد: یک عده آدم ضعیف و ناتوان در دولت باعث زمینه‌سازی بحران در حوزه اقتصاد شده‌اند. تورم بالا در مملکت، معیشت مردم را به خطر انداخته و نرخ بیکاری را افزایش داده است و هیچکس نمی‌داند فردا چه کار کند. مثلاً آیا فردا خودرو بخرد یا نه؟ آیا زمین و ملک معامله کند یا نه؟ معلوم است که با این شرایط، تورم و اوضاع و احوال کشور به چه سمت و سویی می‌رود. بالا و پایین رفتن دلار برای مردم نه نان می‌شود و نه آب. ممکن است برای عده‌ای شرایط مرتفع شود، ولی اصل مشکلات باقی است و مردم کار با خروجی مثبت مسئولان را می‌خواهند نه حرف درمانی.

 

وضعیت موجود اقتصادی، نگران‌کننده است

 
وی گفت: دولت باید بی‌تعارف و رسماً اعلام کند که از همه نیرو‌های توانمند و اقتصاددان بدون توجه به اینکه آن‌ها از چه طیفی هستند، می‌خواهد استفاده کند. از شخص خود آقای رئیسی انتظار داریم که از این افراد دعوت و برای وضعیت موجود از آن‌ها، طلب راهکار اساسی کند. مجلس هم می‌باید از این رویه حمایت کند که اگر نیاز به طرح هست، وارد عمل شود و اگر دولت لایحه دارد به خاطر رضایت مردم، سریع‌تر به آن رسیدگی کند.
 
حیدری در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت موجود اقتصادی، نگران‌کننده است و دولت متولی امر است و باید پاسخگو باشد. تا الان صد درصد کم‌کاری مسئولان مشهود بوده که اگر نبود، شاهد این معضلات نبودیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون