کد خبر: ۴۶۹۱۴
۱۳:۲۷ -۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
مصطفی رضاحسینی‌قطب‌آبادی مطرح کرد
مصطفی رضاحسینی‌قطب‌آبادی گفت: بابت هر بار افزایش قیمت، یک بار از تولیدکننده خودرو، مالیات و عوارض گرفته و یک بار هم از بنگاه‌دار این مبالغ دریافت می‌شود و بار دیگر که دست به دست می‌چرخد، این مبالغ گرفته می‌شود، یعنی سه، چهار بار مالیات و عوارض دریافت می‌گردد و طبیعی است که دولت نمی‌خواهد چنین منابع مالی را از دست بدهد.

سیدابراهیم رئیسی

نشان تجارت - محمد آیتی: تا قیمت‌های کارخانه خودروسازان به صورت رسمی اعلام شد، بازار خودرو باز هم نوسان‌های عجیبی به خود دید و قیمت‌های آن نجومی شد. قیمت‌ها به قدری افزایش یافته که حتی داشتن یک پراید که برای طبقه محروم جامعه ساخته می‌شد نیز به یک آرزو تبدیل شده است. 

برنامه دولت نیز در این زمینه مشخص نیست و وزیر صمت هم گویا قصدی برای آرام کردن بازار ندارد. بسیاری معتقدند دولت نیز از این بازارهای ملتهب اقتصادی نفع می‌برد به همین خاطر در سامان دادن آن تعلل می‌کند. عده‌ای نیز معتقدند دولت سیزدهم به قدری بی کفایت است که حتی اگر خودش نیز اراده کند قادر به کنترل بازارها نیست.

مصطفی رضاحسینی‌ قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص وضعیت آشفته و بحرانی خودرو در دولت سیزدهم گفت: در کمیسیون صنایع که بنده عضو آن هستم و کمیسیون تخصصی در این رابطه است، در مورد بحث خودرو بار‌ها شعار داده و صحبت‌های زیادی مطرح شده است؛ حتی وزیر صمت بار‌ها به کمیسیون آمده و صحبت کرده، ولی چون اراده‌ای وجود ندارد، اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: سود افزایش قیمت خودرو، ارز و سکه را دولت می‌برد و دلیلش این است که مابه‌التفاوت این قیمت‌ها به خزانه دولت واریز می‌شود و دولت از این‌ها بهره‌برداری می‌کند.

نماینده شهربابک تصریح کرد: بابت هر بار افزایش قیمت، یک بار از تولیدکننده خودرو، مالیات و عوارض گرفته و یک بار هم از بنگاه‌دار این مبالغ دریافت می‌شود و بار دیگر که دست به دست می‌چرخد، این مبالغ گرفته می‌شود، یعنی سه، چهار بار مالیات و عوارض دریافت می‌گردد و طبیعی است که دولت نمی‌خواهد چنین منابع مالی را از دست بدهد.

گناه نابخشودنی دولت در ماجرای افزایش قیمت خودرو

رضاحسینی‌ قطب‌آبادی اظهار داشت: به نظر من درباره خودرو، دو نظر بیشتر وجود ندارد؛ یا افزایش قیمت، کار خود دولت است و با علم و آگاهی این اتفاق می‌افتد یا از توان دولت خارج است. اگر هر دو موضوع مدنظر قرار بگیرد، در هر دو حالت، دولت در حال گناه کردن نسبت به مردم و کشور است. چه در توانش باشد یا نباشد و جلوگیری نکند، گناه نابخشودنی است. حال، چه با دانش در حال انجام این کار باشد، باز هم دولت گناه کرده و باید تکلیفش را با ملت مشخص کند. به نظرم، دولت باید جای خودش را به دولت بهتری بدهد.

وی یادآور شد: این دوگانگی‌ها و رفتار سوئی که در دولت دیده می‌شود در شان کشور، مردم و نظام نیست. دولت آن‌قدر ضعیف است که رهبر انقلاب در هر کاری باید ورود پیدا کنند و به دولت تذکر و راه را نشان دهند؛ واقعاً این چه دولتی است؟

دولت همه مسائلش را به دوش رهبری می‌اندازد

نماینده شهربابک یادآور شد: دولت آمده که سپر بلای نظام و رهبری باشد نه اینکه همه مسائل را به دوش رهبری بیندازد. بعضی افراد، پشت سر رهبری قایم می‌شوند و هر جا کم می‌آورند، حرف رهبری را پیش می‌کشند، در حالی که رهبری مطالبش صریح، شفاف و روشن است.

رضاحسینی قطب‌آبادی افزود: متاسفانه رفتار‌ها و اقدامات دولت در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم، مغایر با نگاه، راهبرد‌ها و فرمایشات رهبری است.

دولت اصلاً مجلس را قبول ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در کمیسیون تخصصی می‌توانید روند نابسامان خودروسازان و وزارت صمت را تغییر دهید؟ گفت: خیر، اصلاً این کار در ید اختیار مجلس نیست. من از روز اول هم بار‌ها گفته‌ام که دولت اصلاً مجلس را قبول ندارد. نه مشورت مجلس را می‌پذیرد و نه حاضر است که از مجلس کمک بگیرد. از روز اول، خودشان در همه امور تصمیم می‌گیرند و کار‌ها را انجام می‌دهند. از این‌رو، استیضاح‌ها را بار‌ها پیگیری کردیم و حتی بعضی ورزا تا مرز استیضاح هم رسیدند، ولی دوباره به یک نوعی با لابی‌های قوی، استیضاح لغو شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: آقای سیاهکلی، نماینده قزوین همچنان بحث استیضاح وزیر صمت را در دستور کارش قرار داده است، ولی وقتی وزیر در کمیسیون اعلام می‌کند که تمام تصمیمات با من نیست، معنایش این است که افراد دیگری، تصمیم‌گیرنده هستند، پس حرف من درست است و تصمیمات از جایی دیگر گرفته می‌شود، یعنی یک گروه با حساب کتاب اقتصادی خود، کار کشور را جلو می‌برند.

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون