کد خبر: ۴۶۸۶۹
۰۸:۲۶ -۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مکالمه تلفنی که روز جمعه داشتند، به گفتگو درباره توافق اوپک پلاس پرداختند.
قیمت نفت
نشان تجارت - به گزارش ایسنا، کرملین در بیانیه ای اعلام کرد این گفت وگو، به شکل دوستانه، سازنده و آموزنده انجام شد و با در نظر گرفتن این موضوع، توافق شد که در بخشهای ویژه همکاری، تماس هایی ایجاد شود.
 
عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است و روسیه، ریاست مشترک گروه اوپک پلاس را برعهده دارند که از سال ۲۰۱۷ در چارچوب توافق اوپک پلاس، عرضه نفت به بازار را هماهنگ کرده است. در شش سال گذشته، سران عربستان سعودی و روسیه به طور مرتب در تماسهای تلفنی، درباره توافق تولید نفت گفتگو کرده اند.
 
اوایل ماه میلادی جاری در اقدامی که بازارها را غافلگیر کرد و انتقاد آمریکا را برانگیخت، چندین عضو بزرگ گروه اوپک پلاس دور جدید کاهش تولید را اعلام کردند. دوم آوریل، یک روز پیش از نشست کمیته نظارتی وزیران اوپک پلاس، بزرگترین تولیدکنندگان اوپک در خاورمیانه و چندین عضو دیگر گروه اوپک پلاس، در مجموع کاهش تولید نفت به‌ میزان ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز را اعلام کردند.
 
عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و کویت بعلاوه الجزایر، گابن و کشورهای عمان و قزاقستان که از اعضای اوپک نیستند، کاهش تولید ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز را اعلام کردند. این علاوه بر کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود که پیش از این از سوی روسیه اعلام شده بود و تا پایان سال میلادی جاری تمدید شد. عربستان سعودی تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می دهد و اعلام کرده است این اقدام یک تدابیر احتیاطی به منظور حمایت از ثبات بازار نفت است.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، این کاهش تولید غیرمنتظره به شکل غیر مستقیم به روسیه کمک می کند. محدودتر شدن عرضه در بازار و قیمتهای بالاتر، به معنای افزایش قیمت حتی برای نفت تخفیف دار روسیه بوده و درآمدهای نفتی پوتین را تقویت می کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون