کد خبر: ۴۶۵۵۵
۰۸:۱۷ -۱۳ فروردين ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
جلال سجده‌ای متولد شهرستان رشت با نام مستعار «جلال سجادی»، فرزند محمدکاظم در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی به دنیا آمد. او از دانشکده افسری در سال ۱۳۲۷ فارغ‌التحصیل شد و با درجه ستوان‌دومی به لشکر زرهی اهواز پیوست.

جلال سجده ای

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «جلال سجده ای» در اواخر مرداد سال ۱۳۵۴ به سمت چهارمین رییس کمیته مشترک ضدخرابکاری انتخاب شد. او تا پنجم دی ماه سال ۱۳۵۷ یعنی مهمترین دوران حیات کمیته مشترک ضدخرابکاری که منجر به قلع و قمع گسترده گروه‌های مبارز و انقلابی و افول فعالیت‌های آنان شد، ریاست کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک را بر عهده داشت. کمیته مشترک همان جایی است که امروزه به نام موزه عبرت ایران نامیده می‌شود.

بیوگرافی جلال سجده ای

جلال سجده ای متولد شهرستان رشت با نام مستعار «جلال سجادی»، فرزند محمدکاظم در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی به دنیا آمد. او از دانشکده افسری در سال ۱۳۲۷ فارغ‌التحصیل شد و با درجه ستوان‌دومی به لشکر زرهی اهواز پیوست. علاوه بر دوره دانشکده افسری دوره مقدماتی و عالی پیاده را در دانشکده فرماندهی، ستاد و دوره مدیریت و امنیت ملی را در دانشکده پدافند ملی، دوره ضداطلاعات و دوره عالی اطلاعات ارتش، دوره اطلاعات و ضداطلاعات ساواک و بالاخره دوره ویژه مقدماتی اطلاعات و ضداطلاعات اداره کل سوم ساواک را نیز طی می‌کند.

در سال ۱۳۳۲ جهت سرکوبی عشایر بختیاری، فرماندهی دو گردان نظامی را به عهده می‌گیرد و به خاطر جدیت فوق‌العاده‌اش تشویق شده و از سرتیب مغروری یک قبضه سلاح شکاری دریافت می‌کند. در سال ۱۳۴۳ به فرماندهی ضداطلاعات لشکر یک گارد و بالاخره در سال ۱۳۴۴ به سمت فرماندهی ضداطلاعات گارد شاهنشاهی سابق منصوب می‌شود. یکی از وظایف او این بود که ۴۸ ساعت قبل از حرکت شاه به نقاط مختلف کشور، به محل اعزام شود و برای حفظ جان شاه تمهیدات امنیتی مانند گماردن افسران مورد وثوق و افزایش نیرو‌های امنیتی در طول مسیر را بیندیشد، ضمن آنکه می‌بایست برگزاری جلسات هماهنگی با ساواک و فرمانداری و شهربانی و نیرو‌های نظامی و تقسیم وظایف را نیز تنظیم و پیش‌بینی کند.

عضویت سجده ای در ساواک

در سال ۱۳۴۶ با تقاضای شخصی و معرفی فردوست، به عضویت ساواک درمی‌آید و از ارتش به ساواک منتقل می‌شود و مسئولیت بخش دو اداره دوم عملیات به وی محول می‌شود، وظیفه وی گسترش منابع در بین دانشجویان و کنترل حرکت‌های دانشجویی، اعزام دانشجویان معترض به سربازی، اخراج و دستگیری دانشجویان فعال و مخالف رژیم بود.

ارادت وی به رژیم شاه را از عملکرد او طی نیمه دوم سال ۱۳۴۶ به وضوح می‌توان دید در این مدت کوتاه سجادی ۴۰۰ نفر از دانشجویان را که فعالیت سیاسی داشته‌اند، دستگیر و ۲۵ نفر از آنان را به زندان‌های رژیم معرفی و ۶۰ نفر را هم به سربازی اعزام کرد. در اواخر سال ۱۳۴۷ به سمت رییس ساواک زنجان منصوب می‌شود و تا آذر ماه سال ۱۳۵۱ در این پست مشغول خدمت بوده است.

سجده ای در اواخر مرداد سال ۱۳۵۴ به سمت چهارمین رییس کمیته مشترک منصوب می‌شود، اما حکم ریاست او را ۹ ماه بعد، یعنی در تاریخ نوزدهم اردیبهشت سال ۵۵ صادر می‌شود. او از سال ۵۴ تا پنجم دی ماه سال ۱۳۵۷ یعنی اصلی‌ترین دوران کمیته مشترک ضدخرابکاری که منجر به قلع و قمع گروه‌های مبارز و انقلابی و نابودی بسیاری از آنان شد، ریاست کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک را بر عهده داشت.

ماجرای دستگیری تیمسار سجده ای

یکی از دوستان آقای عزت شاهی مبارز معروف در سال ۱۳۶۰، تیمسار سجده ای را در صف نان سنگک در خیابان دولت یا نزدیکی کاخ نیاوران می‌بیند، سپس به ایشان زنگ زده و آدرس دقیق منزل تیمسار سجده ای را می‌دهد. آقای عزت شاهی بلافاصله اکیپی را برای دستگیری او اعزام می‌کند، آن‌ها موفق به دستگیری تیمسار سجده ای می‌شوند و وی را در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و در تاریخ ٣٠ آذر ۱۳۶٠ اعدام می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون