کد خبر: ۴۶۲۷۹
۱۹:۵۶ -۱۹ اسفند ۱۴۰۱
حسن غفوری فرد یکی از فعالان سیاسی در ایران بود که سوابق مدیریت دولتی را در کارنامه خود دارد. او دارای مدرک دکترای فیزیک ذرات هسته‌ای از دانشگاه کانزاس ایالات متحده آمریکا در سال ۱۳۵۶ بوده و در طول اقامت خود در آن کشور، مدتی نیز دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان در آن کشور بود.

حسن غفوری فرد که بود؟

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «حسن غفوری فرد» دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران، استاد دانشگاه و رییس سابق هیات بازرسی شورای عالی انقلاب، عضو سابق شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و از نمایندگان ادوار مجلس به دلیل کهولت سن پس از تحمل بیش از یک سال بیماری، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

بیوگرافی حسن غفوری فرد

حسن غفوری فرد متولد ۱۳ مرداد ۱۳۲۲ در تهران و دارای مدرک دکترای فیزیک ذرات هسته‌ای از دانشگاه کانزاس ایالات متحده آمریکا بود. وی در کارنامه فعالیت سیاسی خود، دبیری انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا در دوران پیش از انقلاب را ثبت کرده است.

غفوری فرد سال‌ها پیش ازدواج کرده و دارای چند فرزند می‌باشد. دکتر سوده غفوری فرد دختر ایشان است. وی متولد ۱۳۵۷ و فارغ التحصیل دبیرستان فرزانگان تهران (سازمان ملی استعداد‌های درخشان) است.

فعالیت های حسن غفوری فرد

حسن غفوری فرد یکی از فعالان سیاسی در ایران بود که سوابق مدیریت دولتی را در کارنامه خود دارد. او دارای مدرک دکترای فیزیک ذرات هسته‌ای از دانشگاه کانزاس ایالات متحده آمریکا در سال ۱۳۵۶ بوده و در طول اقامت خود در آن کشور، مدتی نیز دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان در آن کشور بود. پس از انقلاب ۱۳۵۷، مدتی رییس مدرسه عالی ساختمان، وابسته به دانشگاه امیرکبیر بود. در پی استعفای دولت موقت در آبان ۱۳۵۸ و همچنین طاهر احمدزاده، استاندار وقت خراسان، او در آذر ۱۳۵۸ به سمت استاندار جدید منصوب شد و تا ۷ مرداد ۱۳۶۰ در این پست باقی ماند. پس از شهادت دو تن از نمایندگان استان خراسان در انفجار ۷ تیر۱۳۶۰، او و کامیاب به عنوان نمایندگان جدید استان خراسان به مجلس اول راه یافتند. حسن غفوری فرد یک ماه پس از راهیابی به مجلس، به سمت وزیر نیرو منصوب شد. وی، وزیر نیرو (۱۳۶۴-۱۳۶۰) در دولت اول میرحسین موسوی بود. پس از آن، مدت چهار سال (۱۳۶۸-۱۳۷۲) رییس سازمان تربیت بدنی بود. در انتخابات مجلس پنجم در اسفند ۱۳۷۴، به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت.

غفوری فرد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۰ شرکت کرد که به موفقیت نرسید. او در انتخابات دوره هشتم مجلس (۱۳۸۶) به پیروزی رسید و پس از دو دوره غیبت بار دیگر به مجلس راه یافت. در انتخابات مجلس نهم و مجلس دهم از تهران نامزد شد، اما نتوانست به مجلس راه یابد. غفوری فرد در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هفتم (همزمان با انتخابات شورا‌های سوم که در سال ۱۳۸۵ برگزار شد) به عنوان نماینده تهران حضور یافت. همچنین در سال‌های ۱۳۸۵-۱۳۸۸، رییس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین بود.

فوت حسن غفوری فرد

حسن غفوری فرد به دلیل کهولت سن در روز‌های اخیر در بیمارستان جم بستری بود که صبح پنجشنبه -۱۸ اسفند- دار فانی را وداع گفت.

پیکر مرحوم غفوری فرد بعد از اقامه‌ی نماز توسط رهبر معظم انقلاب، ساعت ۱۳:۳۰ جمعه ۱۹ اسفند در حسینیه جماران تشییع و به مشهد منتقل شد. وی سالیان متمادی جزو خادمین حرم رضوی بود. پیکرش در صحن کوثر حرم امام رضا (ع) تشییع و در صحن آزادی به خاک سپرده شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اصلاح طلب
|
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
0
خدا بیامرزه
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون