کد خبر: ۴۶۲۴۴
۰۹:۴۶ -۱۶ اسفند ۱۴۰۱
نماینده بجنورد در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
محمد وحیدی گفت: باید یک نگاه ویژه در وزارت صمت، معاونت معدنی و سازمان ایمیدرو ایجاد شود، یعنی آقای وزیر باید یک اقتداری را در زیرمجموعه خودش ایجاد کند که همه افراد مرتبط با حوزه معدن که ذیل وزارت صمت تعریف می‌شوند، پای کار بیایند تا هم ایمیدرو سرمایه‌گذاری کند و هم صنایع وابسته را ایدرو وارد عرصه کند و هم معادنی که کشف شده، قابلیت واگذاری داشته باشد، آن در یک فرآیند زمانی مشخص.

محمد وحیدی

نشان تجارت - محمد وحیدی نماینده بجنورد در مجلس یازدهم به نشان تجارت می‌گوید: یکی از موضوعات مهمی که در این ایام در کشور مطرح است، بحث مولدسازی دارایی‌های دولت است. اگر قرار است واقعاً نگاه مولد به سیستم کشور داشته باشیم، مهمترین ظرفیت مولدساز که هم فرصت اشتغال‌آفرینی را می‌دهد و هم زنجیره تولید را می‌تواند کامل کند و هم بازار بسیار مهمی در حوزه صادرات برای کشور ایجاد کند، «معدن» است.

وی افزود: مطالعاتی که در خصوص ظرفیت معدنی تاکنون در کشور انجام شده که اطلاعات آن در سازمان زمین‌شناسی و معاونت معدنی وزارت صمت موجود است و ظرفیت بالایی که در این حوزه وجود دارد به ما می‌گوید که در بخش‌های اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری، ضعف‌های اساسی در کار است که این چالش، در ادوار مختلف دولت‌های بر سر کار بوده است. یعنی دولت‌ها یا این حوزه را درست نمی‌شناسند، به نحوی که مشاوران و متخصصان امر در کار دیده نمی‌شوند یا اینکه می‌شناسند، اما به واسطه زمان‌بر بودن، از موضوع عبور می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: در نگاه بیرونی، آن چیزی که بیشتر دیده می‌شود و اکثریت بر آن باور دارند، نفت و گاز است، غافل از اینکه خیلی از این معادن، نسبت به نفت و گاز، هم حوزه پراکندگی و سرزمینی و هم اشتغال‌آفرینی‌شان، بالاتر است و اگر بتوانیم زنجیره تولید را ایجاد کنیم، بسیار کارآمدی برای اقتصاد کشور خواهند داشت.

اگر تاکید رهبری نبود، همین قدر کار هم انجام نمی‌شد

وحیدی اظهار داشت: اکنون با توجه به موضوعاتی که گفته شد و چیزی که اتفاق افتاده، این است که ما در متولیان حوزه معدن در کشور، یک اراده جدی در جهت پیشبرد حداکثری اهداف، نمی‌بینیم. از طرفی، اگر تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص ظرفیت معدن هم نبود، خیلی از افراد تصمیم‌گیر در این حوزه، در این دو، سه سال در همین حد هم، تحرکی که شاهد آن هستیم را نشان می‌دادند.

وزیر صمت در حوزه تصمیمات ایمیدرو از خود اقتدار نشان دهد

وی گفت: باید یک نگاه ویژه در وزارت صمت، معاونت معدنی و سازمان ایمیدرو ایجاد شود، یعنی آقای وزیر باید یک اقتداری را در زیرمجموعه خودش ایجاد کند که همه افراد مرتبط با حوزه معدن که ذیل وزارت صمت تعریف می‌شوند، پای کار بیایند تا هم ایمیدرو سرمایه‌گذاری کند و هم صنایع وابسته را ایدرو وارد عرصه کند و هم معادنی که کشف شده، قابلیت واگذاری داشته باشد، آن در یک فرآیند زمانی مشخص.

نماینده بجنورد افزود: به نظر من، بهتر است بعضی از پهنه‌های معدنی که واگذار شده‌اند در زنجیره تولید هم، واگذار شوند. یعنی یک صنعت بزرگ مثل آلومینا وقتی وجود دارد، معادن بوکسیت باید زیرمجموعه آلومینا باشد که بتواند برود تا آن را تبدیل به پودر آلومینا و سپس به شمش و نهایتاً برود در زنجیره بعدی و پایین‌دستی که این اتفاق همچنان در کشور به وقوع نپیوسته است. همین موضوع در بخش سنگ آهن، مس، روی، منیزیم و همه فلزات استراتژیک وجود دارد. این رویکرد واگذاری اگر صورت بگیرد، ایران بیش از پیش می‌تواند در دنیا با دیگر کشورها، رقابت کند.

وحیدی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر در حوزه معدن، سرمایه‌گذاری است، یعنی وارد کردن بخش خصوصی در حوزه‌هایی مثل بهره‌برداری تا حوزه‌هایی مثل صنعت. ما در برخی صنایع، اصلاً بخش خصوصی را میدان ندادیم، یعنی گفته شده چون این ظرفیت، انفال است، پس باید کار دست دولت باشد. این تفکر نادرست است، چون چیزی که دست دولت است که مولد نمی‌شود. ما باید قابلیت مولدسازی ایجاد کنیم. از سوی دیگر می‌گوییم در بازار پولی، ارزی و مالی کشور، انباشت نقدینگی ایجاد شده است. دولت می‌توانست بخشی از نقدینگی را به حوزه معدن سوق دهد تا از زنجیره این بخش استفاده می‌شد تا میزان نقدینگی کاهش پیدا می‌کرد و به تبع آن، اشتغال را هم می‌شد بهتر سر و سامان داد که متاسفانه این اتفاق هم نیفتاد. مشکل نگاه‌های محلی هم در پیشبرد اهداف معدنی کشور وجود که در این‌جا هم می‌طلبد، استاندار و مدیران متولی، وارد کار شوند تا گره‌ها باز و کارها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون