کد خبر: ۴۶۱۲۴
۱۴:۳۵ -۰۷ اسفند ۱۴۰۱
گیج فشار در واقع دستگاه اندازه‌گیری فشار یا شدت سیال است. برای تنظیم و تیونینگ ماشین‌های قدرت سیال باید از گیج‌های فشار استفاده کرد و وجود آن‌ها برای عیب‌یابی ضروری و واجب است.

نشان تجارت - گیج فشار در واقع دستگاه اندازه‌گیری فشار یا شدت سیال است. برای تنظیم و تیونینگ ماشین‌های قدرت سیال باید از گیج‌های فشار استفاده کرد و وجود آن‌ها برای عیب‌یابی ضروری و واجب است. برای خرید گیج فشار لازم است تا در ابتدا بااین محصول و انواع آن به طور کامل آشنا شوید.

سیستم‌های قدرت سیال بدون وجود گیج فشار غیر قابل پیش‌بینی و غیر قابل اطمینان است.با کمک گیج فشار می‌توان مطمئن شد که هیچگونه نشتی یا تغییر فشاری وجود ندارد که بتواند بر روی عملکرد سیستم هیدرولیک تاثیر بگذارد.سیستم هیدرولیک به نحوی طراحی می‌شود که فقط در یک محدوده فشار مشخص کار می‌کند، بدین دلیل گیج فشار هم باید در همان محدوده مجاز باشد.

مهمترین فاکتورها در انتخاب گیج فشار

خرید گیج فشار فرآیند کالا

گیج هیدرولیک می‌تواند بر اساس نوع استایل گیج و متریالی که گیج از آن ساخته شده، محدوده فشارهای مختلفی را تحمل کند.

به همین دلیل استایل گیج و متریال گیج مهمترین فاکتورها در انتخاب گیج فشار هستند.

  • فشارسنج بوردون (Bourdon tubes)
  • فشارسنج فانوسی (Bellow gauge)
  • متریال گیج فشار

گیج فشار چیست و چگونه عمل می‌کند؟

گیج فشار فرآیند کالا

گیج فشار یا پرشر گیج یک دستگاه خاص برای اندازه‌گیری فشار است که امکان استفاده از آن در سیستم‌های لوله‌کشی یا در یک مخزن وجود دارد و تغییرات فشار در شرایط مختلف را دنبال می‌کند.به طور کلی این ابزار همانند یک فشارسنج عمل می‌کند که تغییرات فشار در محیط را به‌صورت حرکت عقربه در صفحه‌ نمایش یا داده‌های دیجیتال در یک نمایشگر به اپراتور نشان می‌دهد.ساده‌ترین و قدیمی‌ترین شیوه‌های اندازه‌گیری فشار، استفاده از لوله بوردون بوده که در حال حاضر به‌عنوان اصلی‌ترین مبنای طراحی فشارسنج‌ها به کار گرفته می‌شود.

در این دستگاه از یک لوله منعطف استفاده‌ شده که عبور یک سیال از آن باعث تغییر وضعیت لوله و درنتیجه حرکت عقربه  دستگاه می‌شود.عقربه در انتهای لوله قرار دارد و زمانی که سیال با فشار بالا وارد لوله منعطف می‌شود.لوله خمیده تمایل دارد که به‌صورت راست تغییر وضعیت دهد که این تغییر وضعیت منجر به حرکت عقربه و نشان دادن فشار می‌شود.

امروزه سیستم‌های متفاوتی برای اندازه‌گیری فشار تعریف‌ شده که در گیج فشار هم از آن‌ها استفاده می‌شود.به همین دلیل طبیعی است که با مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها مواجه باشیم که هرکدام از آن‌ها شیوه خاص خود را دارد.اما در آخر این حقیقت وجود دارد که نتیجه همه آن‌ها یکسان است و نتایج گزارش‌ شده برای فشار و تغییرات بسیار جزئی و اندکی دارد.

معرفی انواع گیج فشار

گیج فشار خشک

گیج فشار خشک یکی از رایج ترین فشار سنج ها در پروژه های تأسیساتی و صنعتی است، گیج های فشار خشک FG در واحدهای صنعتی اهمیت ویژه ایی دارند.درون گیج فشار خشک خالی است و عقربه نمایشگر، میزان فشار سیال را نشان می دهد.دلیل لرزش دستگاه های مکانیکی و همچنین لوله هایی که به فشار سنج متصل هستند، فشارسنج های خشک همیشه مرتعش هستند و نمی توانند مقدار دقیق فشار سیال را نمایان کنند .فشار سنج های خشک به عنوان یکی از تجهیزات اندازه گیری فشار، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند.

در فشار سنج های خشک به علت ایجاد رطوبت، درون فضای نمایش دهنده فشار، خواندن مقدار فشار مشکل است.به صورت کلی بدنه گیج های فشار از استیل، آلومینیوم یا کروم ساخته می شود، اما به طور معمول جنس بدنه گیج های فشار خشک از آلومینیوم می باشد.گیجهای فشار خشک در کمپرسورهای هوا، مخازن تحت فشار، لوله و اتصالات، برخی از پمپ ها و بسیاری از ماشین آلات صنعتی کاربرد دارند.

گیج فشار روغنی

گیج فشار روغنی همان گیج فشار خشک است که داخل محفظه آن به وسیله گلیسیرین یا سیلیکون پر شده است.گلیسیرین و سیلیکون باعث می شوند که لرزش عقربه های فشار سنج گرفته شود و فشار سنج عدد دقیق تری از فشار را در مقایسه با نمونه گیج فشار خشک نشان دهد.گلیسیرین و سیلیکون دارای ویسکوزیته بالایی می باشند و می توانند ارتعاش عقربه فشار سنج را دفع کنند.همچنین اصطکاک حرکت عقربه درون محوطه را کاهش دهند و باعث بالا بردن راندمان و طول عمر فشار سنج می شوند.

اغلب گیج های روغنی از پورت برنجی ساخته می شوند و جنس بدنه گیج آب کروم استیل است.لنز یا صفحه گیج های فشار روغنی دارای جنس متفاوت می باشند و برای ساخت آن ها از شیشه یا طلق استفاده می شود.

انواع گیج فشار بر اساس تکنیک اندازه گیری فشارعبارتند از :

انواع گیج فشار

گیج فشار بوردون تیوب

گیج فشار بردون، از یک لوله خمیده به نام بردون تشکیل شده است، زمانیکه این لوله در معرض فشار داخلی یا خارجی قرار می گیرد، تغییر شکل می دهد.زمانی که فشار به صورت داخلی اعمال می شود، لوله از حالت خمیدگی به کشیدگی تغییر شکل پیدا می کند و وقتی فشار برداشته می شود به حالت اول بر می گردد.نوک لوله با تغییر فشار داخلی حرکت می کند و به راحتی می توان آن را بوسیله یک نشانگر یا عقربه به نمایشگر تبدیل کرد.مهمترین ویژگی لوله های بردون، محدوده کاری وسیع آن است. این نوع روش اندازه گیری برای اندازه گیری فشارهای گیج مثبت و منفی قابل استفاده است، اما دقت آن در شرایط خلاء کاهش پیدا می کند.

گیج های فشار نوع بردون، از پرکاربرد ترین گیج ها هستند به دلیل اینکه حساسیت بالا و دقت بسیار خوبی دارند.گیج های فشار بردون، کاربردهای زیادی دارند و از رنج 0 تا 0.6 بار یا 0 تا 1600 بار و در کلاس های دقت 1 الی 4 ساخته می شوند.

شركت فرآیند کالا از سال 1383 در حال خدمت رسانی در زمينه تامين تجهيزات ابزاردقيق, اندازهگيري, تست و تجهیزات مرجع آزمایشگاهی میباشد.این شرکت جز فروشندگان اصلی محصولات Megger ,Flukeنماینده انحصاری محصولات کمپانیهای Eurotron (سازنده تجهیزات فشار) میباشد. لازم به ذکر است بسیاری از تجهيزات كمپانيهاي یاد شده و همچنین شرکتهای لیست شده در ذيل، در دفتر این مجموعه موجود بوده و امکان تامين سريع آنها وجود دارد.

تامين تجهيزات دستگاه های عیب یاب کابل، رفلکتور گراف، دستگاه مولد ضربه ای، تست پوسته کابل، دستگاه های تست ترنسفورمر دستگاه های آنالیز پاسخ دی الکتریک و رطوبت، مولتی متر، مولتی فانکشن، کلمپ متر،میگر، کوره های کالیبراسیون دما، کالیبراتور های فشار، گیج فشارو …

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون