کد خبر: ۴۵۸۱۴
۱۲:۳۰ -۱۴ بهمن ۱۴۰۱
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود طی ۴۰ تا ۵۰ روز آینده مجددا شاهد اصلاح بازار باشیم، اما این آخرین اصلاح است و بهار ۱۴۰۲ بازار سرمایه سقف شاخص پیشین را خواهد زد و رکوردی جدید در صعود ثبت خواهد کرد.

بازار بورس

نشان تجارت - امیر رئیسی: بورس ایران در هفته‌ای که گذشت با نوساناتی همراه بود. این امر البته با توجه به وقایع، اخبار و حوادثی که در این هفته رخ داد، طبیعی بود. نوسانات ارز‌ها از یکسو، خبر‌های ضد و نقیض در رابطه با تداوم و توقف عرضه خودرو در بورس کالا از سویی دیگر، بازار سرمایه را دچار نوسان کرده بود.

حال حادثه اصفهان و زلزله خوی را نیز به آن اضافه کنید. خبر‌های اینچنینی تاثیری آنی بر روی بازار سرمایه برجای می‌گذارند و احتمالات و خطراتی که در آینده مطرح می‌شوند به ریزش شاخص بورس کمک می‌کنند.

بورس در هفته‌ای که گذشت با فراز و نشیب‏‌هایی همراه بود، افزایش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی از یکسو و افزایش سقف نرخ سود سپرده بانکی از سوی دیگر، جریان دادوستد‌های این بازار را با حواشی بسیاری همراه کرد، به‌طوری‌که سقوط ۶۲.۳ درصدی شاخص در روز یکشنبه و افت شدید ارزش معاملات روز چهارشنبه منجر به تشدید احتیاط معامله‏‌گران شده است.

شاخص‌کل بازار سهام، در روز چهارشنبه، با افزایش ۶۷۵‌ واحدی به یک‌ میلیون و ۵۵۷ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز با افزایش هزار و ۴۰۰ واحدی به ۴۸۷ هزار واحد رسید. شاخص‌کل پس از واکنش به خط روند کوتاه مدت، دو روزی روند صعودی به خود گرفت.

توقع اصلاح شاخص بورس می‌رفت

آیزاک سعیدیان، کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ گفت: من انتظار اصلاح شاخص بورس را داشتم. به هرروی به پایان سال نزدیک می‌شویم. چند عامل مختلف موجب شده مقاومت بازار سرمایه افزایش یابد؛ یکی از آن‌ها مساله خودرو است. گمانه‌زنی‌ها در رابطه با تداوم عرضه خودرو در بورس کالا یا توقف آن مقاومت‎هایی را در بازار سرمایه ایجاد کرد.

وی افزود: از سویی دیگر به پایان سال نزدیک می‌شویم و تسویه‌ها نزدیکتر می‌شود. شرکت‌ها نیز برای پرداخت عیدی و پاداش به نقدینگی نیاز دارند. اعتباری‌ها برای پرداخت اعتبار باید هزینه کنند. نقد کردن سهام موجب ریزش می‌شود و طبیعی است که در پایان هر سال شاهد اصلاح بازار باشیم.

سعیدیان گفت: انتظار می‌رود طی ۴۰ تا ۵۰ روز آینده مجددا شاهد اصلاح بازار باشیم، اما این آخرین اصلاح است و بهار ۱۴۰۲ بازار سرمایه سقف شاخص پیشین را خواهد زد و رکوردی جدید در صعود ثبت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در رابطه با تاثیر اتفاقاتی همچون حادثه حمله به انبار مهمات اصفهان و زلزله خوی در بازار سرمایه گفت: قطعا اتفاقات سیاسی، اجتماعی و ژئوپلتیک باعث ناامنی و از آن مهم‌تر، احساس ناامنی در بازار سرمایه می‌شود و بورس به شدت نسبت به چنین وقایعی واکنش نشان می‌دهد. همانطور که روز‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که حوادثی مانند زلزله و حادثه اصفهان به وقوع می‌پیوندد، احساس ناامنی ایجاد شده و معامله‌گران سهام خود را نقد می‌کنند. در واقع این خبر‌ها به عنوان نوعی کاتالیزور برای اصلاح بازار عمل می‌کند و شاهد اصلاح بازار از جنبه تکنیکال خواهیم بود. این خبر‌ها جو ناامیدی را در میان سهام‌داران افزایش می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون