کد خبر: ۴۵۶۱۷
۱۵:۳۲ -۲۸ دی ۱۴۰۱
پلی اورتان و یا به عبارتی پلی یورتان از جمله پلیمر‌های صنعتی است که برای انواع مختلف لاستیک جایگزین بسیار عالی محسوب می‌شود.

نشان تجارت - معرفی انواع کیفیت و مدل های کانال پلی اورتان و اشاره به تاریخچه تولید کانال های پلی اورتان موضوع مورد بحث در این مقاله خواهد بود. این که چه عواملی می تواند بر قیمت این کانال ها تاثیر بگذارد و در حالت کلی کانال پلی اورتان چیست و مواد تشکیل دهنده آن کدام ها هستند؟

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان و یا به عبارتی پلی یورتان از جمله پلیمرهای صنعتی است که برای انواع مختلف لاستیک جایگزین بسیار عالی محسوب می شود. علاوه بر این می توان از آن برای ساخت قطعات، البته در تعداد کم استفاده نمود.

کانال پلی اورتان

پلی اورتان مزایای زیادی دارد که عمده ترین آنها عبارتند از:

  • مقاوم در مقابل اشعه UV
  • برخورداری از خواص مکانیکی بسیار عالی
  • امکان تراشکاری راحت
  • برخورداری از مقاومت شیمیایی بسیار بالا در مقابل بیشتر مواد شیمیایی، سوخت ها و حلال ها
  • دارای خواص الاستیسیته
  • مقاومت بالا در مقابل ساییدگی
  • دارای انعطاف و ضربه پذیری بسیار بالا

اکنون در بازار ورق های پلی یورتان در اندازه های یک در یک متر و با ضخامت یک تا 60 میلیمتر به فروش می رسند. علاوه بر این میلگردهای پلی یورتان موجود در بازار نیز با مشخصات قطر بین 10 تا 350 میلیمتر و طول بین 30 سانت تا یک متر می باشند. 

تاریخچه تولید کانال های پلی اورتان

به نسل جدید کانال های از پیش عایق ( پیش ساخته )، کانال های پلی اورتان گفته می شود که کشور آلمان اولین بار آن را به بازار جهانی معرفی کرد. پس از آلمان، در بیشتر کشورهای دیگر نیز طراحی و تولید این کانال ها آغاز شد. هتل ها، ادارات، مراکز مسکونی، آموزشی، تجاری، بیمارستان ها و ... مکان های مناسبی برای استفاده از کانال پلی اورتان می باشند.

کانال پلی اورتان به دلیل مزایایی که داشت و برتری نسبت به کانال های گالوانیزه توانست در مدت زمان کوتاهی در بازارهای جهانی محبوبیت بسیاری به دست آورد. از جمله اصلی ترین دلایل محبوبیت آن، می توان به وزن سبک این محصولات نسبت به آهن آلات، ساپورت، فلنج و ... اشاره نمود.

اکنون نه تنها آلمان بلکه در اغلب کشورها از کانال پلی اورتان در صنایع مختلف استفاده می گردد. بهتر است اضافه کنیم که روز به روز کاربری این کانال ها افزایش یافته و بازار فروش آنها از رونق بسیاری برخوردار است.

کانال پلی اورتان چیست؟

همواره استفاده از تکنولوژی روز توانسته کیفیت زندگی بشر را بهبود ببخشد. کانال پلی اورتان نیز از جمله این موارد است که به منظور تهویه هوا، در برخی مکان ها و شرایط می تواند جایگزین مناسبی برای کانال های گالوانیزه به شمار آید.

همان طور که اشاره شد کانال پلی اورتان از جمله انواع مختلف کانال کشی در داکت اسپیلت است که کانال آن از نوع پیش ساخته است. در صنعت داکت کشی تاسیسات در ساخت سازه ها کانال پلی اورتان از به روزترین سیستم ها و محصولات محسوب می گردد.

مواد تشکیل دهنده کانال پلی اورتان

انواع کیفیت و جنس کانال پلی اورتان موضوع مورد بحث در این بخش می باشد که مطالعه آن می تواند برای خریداران کانال پلی اورتان جذاب باشد. کانال های پلی اورتان از جنس نوعی فوم سرد ساخته شده اند که ضخامت آنها 20 میلیمتر است. برای پوشش هر دو طرف این کانال ها از لایه نازکی از جنس آلومینیوم استفاده می گردد.

کانال پلی اورتان

تنها عیب کانال های از پیش عایق

برای کانال های از پیش عایق که کانال پلی اورتان نیز یکی از آنها است، مزایای بسیاری می توان بر شمرد. به عنوان مثال وزن سبک، عایق رطوبتی به دلیل روکش آلومینیومی، اجرا و نصب بدون سر و صدا و ... از جمله مزیت های بارز این کانال ها هستند.

در مقابل این مزایای بسیار، برای کانال های از پیش عایق تنها یک عیب و ایراد عنوان شده است و آن هم نداشتن مقاومت لازم در برابر فشار و ضربات وارد به آن می باشد. با توجه به این مساله لازم است از کانال های از پیش عایق به صورت صحیح و در مکانی مناسب استفاده گردد.

نحوه تهیه پلی اورتان

پلی اورتان نوعی ورق پلیمری است که ساختار آن ترکیبی از زیرمجموعه ایزوسیانات و استرها تشکیل شده است. از این ماده برای تهیه انواع الاستومرها، اسفنج ها، رنگ ها، الیاف مصنوعی و روکش ها استفاده می گردد.

انواع مدل های پلی اورتان کدام ها هستند؟

  1. میلگرد: قطر این نوع میلگردها بین 10 تا 30 میلیمتر است که از کاربری بالایی برخوردار است و می توان از آنها در نیروگاه ها و صنایع پتروشیمی نیز استفاده نمود.
  2. ورق: این نوع از پلی اورتان به شکل تخته ای طراحی و تولید می گردد که برای استفاده در صنایع مختلف با کاربردهای بسیار روانه بازار می گردد.
  3. اسپری فوم: اسپری فوم موجود در بازار به صورت کامپاند و آماده است و در قوطی های فلزی به فروش می رسد. اسپری فوم نسبت به دو نوع قبلی از قیمت مناسب تری برخوردار است، در عین حال گفته می شود که دارای قابلیت های پلی یورتان نیز می باشد. از این محصول عمدتا برای درزگیری استفاده می گردد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت کانال پلی اورتان

ورق های پلی اورتان که برای ساخت کانال های پلی اورتان به کار می روند، انواع مختلفی دارند. هر کدام از آنها نیز با توجه به جنسی که دارند، برای مصارف مختلفی به کار می روند. انواع کیفیت و جنس کانال پلی اورتان در برندهای خارجی و ایرانی در بازار موجود است که موجب می شود این محصولات در رنج قیمتی متفاوتی به فروش برسد. هر خریداری می تواند بسته به نیاز و بودجه ای که دارد از انواع مختلف آنها یکی را انتخاب نماید.

یکی از عوامل دیگر موثر  بر قیمت کانال های پلی اورتان ضخامت ورق آن است. گفته می شود ورق های پلی اورتانی که ضخامت بیشتری دارند از قیمت کمتری برخوردارند و برعکس. در نهایت همان طور که اشاره کردیم فاکتورهای مختلفی در این مورد دخیل هستند.

کانال پلی اورتان

عمده کاربرد پلی اورتان ها

  • به عنوان عایق در آزمایشگاه ها
  • برای ساخت قطعات در تعداد کم
  • ساخت واشر
  • ساخت قطعات صنعتی
  • انواع مختلف پرون قالب
  • در صنایع خودروسازی
  • برای تولید انواع سرند
  • برای مدل سازی
  • در نیروگاه ها و صنایع پتروشیمی
  • به منظور شبیه سازی ترموپلاستیکی
  • برای راپید پروتوتایپ
  • برای ساخت قالب های مقاوم در مقابل کشش
  • در مراحل کم فشار برای قالب های تزریقی
  • به منظور الگوسازی
  • به عنوان بهترین جایگزین انواع لاستیک
  • برای ساخت انواع پکینگ و اورینگ

کلام آخر

در مقایسه با مدل های قدیمی از جمله کانال های گالوانیزه، کانال های پلی اورتان به دلیل وزن سبک، از قابلیت نصب سریع برخوردار هستند. اگر این کانال ها را مثلا با کانال پلیمری و یا کانال کولر پی پال مقایسه کنیم، از نظر کارایی و نیز هزینه اجرا و نصب، مناسب تر هستند. با توجه به این قبیل مسائل می توان عنوان کرد کانال پلی اورتان می تواند بهترین جایگزین برای انواع قبلی کانال ها باشد.

منبع اصلی این گزارش وب سایت فروش کانال پیش عایق الموت تهویه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این وب سایت مراجعه نمایید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون