کد خبر: ۴۵۴۴۵
۱۶:۵۹ -۱۴ دی ۱۴۰۱
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان ما این است که زنجیره هم‌افزای میان شرکت‌های دانش‌بنیان را نمی‌بینیم.

شرکت های دانش بنیان

نشان تجارت - محمد آیتی: از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ تا امروز، اقتصاد ایران، شرایط غیرعادی را تجربه می‌کند و متاسفانه روز به روز، ابعاد این آشفتگی بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.تورم افسار پاره کرده در کنار تحریم‌های حداکثری علیه ایران، شرایط اقتصادی کشور و معیشتی مردم را در تنگنا قرار داده است و موضوع عجیب‌تر این است که مردم حتی نمی‌تواند آینده را در حدی پیش‌بینی کنند تا به واسطه آن، برای زندگی و کارشان، برنامه‌ریزی داشته باشند.برخی بر این باورند که در این اوضاع و احوال سخت و مبهم، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان برای خروج کشور از این شرایط، بسیار مهم و کلیدی است. از این‌رو، رهبر انقلاب، در نام‌گذاری سال ۱۴۰۱، از واژه «دانش‌بنیان» هم استفاده کردند.

در همین خصوص، احمد راستینه، نماینده شهرکرد در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: در خصوص هموار کردن کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان، تا امروز، چند اتفاق خوب افتاده است. اول، تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس یازدهم که پس از آن، توسط دولت هم، ابلاغ شد. گاهی برای رسیدن به هدف، نیازمند قانون‌گذاری هستیم تا برای آن موضوع خاص مثل همین مورد، مشروعیت ایجاد شود. حال امید است در سال‌های آینده به این واسطه، شاهد پیشرفت‌های باشیم.

وی افزود: اتفاق دوم که خوب و قابل تقدیر است، ارائه زمین رایگان توسط دولت برای ایجاد شهرک‌های دانش‌بنیان است. یعنی قرار است در اقصا نقاط کشور، در این زمین‌ها، کارگاه‌هایی برای تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اتفاق سوم، تسهیلات تبصره ۱۸ است که بخشی از آن به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد. از تسهیلات تبصره ۱۸، تاکنون استقبال خوبی صورت گرفته است و شرکت‌های دانش‌بنیان، امید دارند از این مسیر، نسبت به تجاری‌سازی محصولات خود، اقدام کنند.

راستینه اظهار داشت: گام مثبت دیگر، برآورد نیاز سایر دستگاه‌ها در حوزه محصولات دانش‌بنیان است. یعنی نیازهای برآورد شده در تمام شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها ابلاغ شده است. هر دستگاهی باید بگوید به چه چیزهایی نیاز دارد و چه چیزهایی برایش اولویت‌دار است تا به لطف و مدد شرکت‌های دانش‌بنیان بتوان آن محصول را به وجود آورد تا به تناسب این تولیدات، واردات آن محصول، متوقف شود.

وی در پاسخ به اینکه سرعت تولید علم به ثروت به عنوان مهم‌ترین هدف شرکت‌های دانش‌بنیان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در این راستا، روند نسبت به سال‌های پیش، رو به رشد است. حرکت شکل گرفته، قابل قبول است، هرچند با توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازمند توجه بیشتر به آن‌ها هستیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان ما این است که زنجیره هم‌افزای میان شرکت‌های دانش‌بنیان را نمی‌بینیم. به طور مثال، یک شرکت دانش‌بنیان یک محصولی را تولید می‌کند که مواد اولیه آن، تحریم است و از طرفی، مواد اولیه همان شرکت را شرکت دانش‌بنیان دیگری، تولید می‌کند، اما این دو شرکت از کار و فعالیت هم، بی‌خبرند. پس ما نیازمند ایجاد زنجیره هم‌افزا میان شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که اگر این اتفاق مبارک صورت بگیرد، هم نظم در کارها بیشتر می‌شود و هم سرعت خروجی فعالیت‌ها بالا می‌رود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون