کد خبر: ۴۵۴۴۱
۱۰:۴۱ -۱۴ دی ۱۴۰۱
سهراب دل انگیزان مطرح کرد؛
سهراب دل انگیزان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه منتظر اعلام برنامه‌های رئیس کل بانک مرکزی هستیم، زیرا هنوز برنامه‌های خود را اعلام نکرده است، گفت: تثبیت قیمت دلار روی ۲۸۵۰۰ برای واردات کالا‌های اساسی غیرکارشناسی است.

پیش بینی قیمت دلار

نشان تجارتخردادماه امسال بود که دولت سیزدهم و کابینه اقتصادی اش و در راس آن وزیر اقتصاد، تیغ جراحی به دست گرفتند تا ارز موسوم به «ارز جهانگیری» را حذف و قیمت کالا‌های اساسی را آزادسازی کنند.

در این فرایند دلار ۴۲۰۰ تومانی از کالا‌های اساسی حذف و پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به دهک‌های مختلف درآمدی به جز دهک دهم در دستور کار دولت قرار گرفت تا افزایش قیمت کالا‌های اساسی به مردم فشار نیاورد.

چنین بود که روز نخست پس از این جراحی بزرگ اقتصادی، شاهد صف‌های طویل مردم روبروی مرغ و تخم مرغ فروشی‌ها بودیم و روز بعد شاهد تلمبار شدن مرغ و تخم مرغ‌های گران به واسطه گرانی آنها. ۶ ماه از آن جراحی سخت اقتصادی گذشته و اولین قدم رئیس کل جدید بانک مرکزی بخیه زدن در محل همان زخمی است که جراحی اقتصادی دولت بر تن جامعه گذاشت و اثرات آن، نوسان شدید قیمت‌ها در بازار کالا‌های اساسی و سپس جهش بی سابقه قیمت دلار و طلا و سکه و خودرو و هزاران کالایی است که قرار بود تنها ۴ تای آن گران شود.

سوال اساسی این است که سیاست تثبیت قیمت دلار روی ۲۸۵۰۰ برای تامین کالا‌های اساسی چه تاثیری روی قیمت دلار در بازار آزاد دارد؟

نوسان ۴ هزار تومانی قیمت دلار در یک ماه آینده

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: قیمت دلار در یک ماه آینده احتمالا متوسط روی ۴۰ هزار تومان به اضافه و منهای ۴ است، یعنی قیمت دلار می‌تواند در بازه ۳۶ هزار تومان تا نهایتا ۴۴ هزار تومان نوسان کند.

وی با بیان اینکه قیمت دلار به عوامل متعددی بستگی دارد، ادامه داد: نوسان این روز‌های قیمت دلار وابسته به سیاست‌های رئیس جدید بانک مرکزی است. اثر رئیس جدید قاعدتا هم مقداری است و هم زمانی؛ چنانکه می‌بینیم در روز نخست جلوس ایشان بر صندلی ریاست بانک مرکزی، قیمت دلار سه هزار تومان و در روز دوم هزار تومان کاهش داشت.

اعتماد مردم به دولت از دست رفت

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در مورد پیش بینی قیمت دلار در یک ماه آینده گفت: برای پیش بینی قیمت دلار باید ببینیم رفتار‌های رئیس جدید بانک مرکزی به گونه‌ای هست که اعتماد به بازار برگردد تا قیمت دلار از متوسط ۴۰ تومان کاهش یابد یا در همان کانال ۴۰ هزار تومان رنج می‌کند؟

دل انگیزان با اشاره به اینکه محمدرضا فرزین هنوز هیچ برنامه‌ای در حوزه تورم و پول که نقش اصلی بانک مرکزی در اقتصاد است ارائه نکرده، در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: رئیس کل جدید بانک مرکزی می‌بایست در مورد این مسائل برنامه ارائه دهد تا اعتماد از دست رفته مردم به دولت بازگردد.

قربانی سقف شکنی قیمت دلار

به گفته این اقتصاددان، در فاصله کمتر از ۶ ماه از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، آنچنان فشاری به مردم آمد که دولت از سیاست قبلی خود کوتاه آمد و قبول کرد که اشتباه کرده؛ همان طور که در خیلی از مسائل دیگر هم اشتباه کرده، ولی متاسفانه نمی‌خواهد بپذیرد و این برگشت از اشتباه، هزینه بزرگی به اندازه افزایش ۱۳ هزار تومانی قیمت دلار و تورم پس از آن را داشت.

دل انگیزان ادامه داد: بازگشت بانک مرکزی به سیاست تثبیت نرخ ارز که بتواند حداقل کالا‌های اساسی را حفظ کند نباید به شیوه دلار جهانگیری باشد و سال‌ها ثبات قیمتی را تجربه کند بلکه باید آن را به صورت اهرم نگهداری کند؛ اهرمی که کالا‌های اساسی را در یک دوره یک ماهه یا دو ماهه با دلار ۲۸۵۰۰ تومان تامین کند و در زمانی دیگر باید اجازه دهند بازار، قیمت ارز را تعیین کند، چون با افزایش فاصله این نرخ و نرخ بازار، هزینه‌های پنهان به دولت تحمیل و نرخ دلار در بازار غیررسمی افزایشی خواهد شد.

رشته‌های فرزین پنبه می‌شود؟

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در مورد سیاست تثبیت نرخ ارز گفت: ماندن دولت روی قیمت ۲۸۵۰۰ تومان می‌تواند هزینه‌های بیشتری به بار بیاورد و به خصوص روی صادرات تاثیر منفی بگذارد، کالا‌های وارداتی ارزان تمام شوند و واردات افزایش یابد.

دل انگیزان ادامه داد: در شرایطی که اقتصاد کشور دچار بحران صادرات به خصوص صادرات نفتی، بحران تحریم و بحران عدم امکان انتقال پول به داخل کشور است، این سیاست‌ها حرکت روی لبه تیغ است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون