کد خبر: ۴۴۶۶۰
۰۸:۰۵ -۱۶ آبان ۱۴۰۱
نرخ نان‌های سنتی به بهانه‌های مختلف حتی تا ۱۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب نان است و ادامه این هرج و مرج قیمتی، بسترسازافزایش مجدد نرخ نان آن هم با انتخاب نانوایان سنتی و در نهایت اعتراض مردمی خواهد بود.

قیمت نان

نشان تجارتگزارش میدانی از نانوایی‌های سطح شهر نشان می‌دهد که گرانی بی سرو صدای قیمت نان آن هم زمانی که دولت هیچ مصوبه‌ای در رابطه با افزایش قیمت‌ها نداشته، داد مردم مصرف کننده را درآورده است.

هر چند در همان ابتدای سال نان و آرد گرانی را تجربه داشته است؛ امروز نانوایی‌ها که خود را از کورس افزایش قیمت‌ها جامانده می‌بینند، در اقدامی خودسر نرخ‌های مورد دلخواه خود را به مشتریان اعلام می‌کنند.

نرخ نان‌های سنتی به بهانه‌های مختلف تا ۱۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب نان است و ادامه این هرج و مرج قیمتی، بسترسازافزایش مجدد نرخ نان آن هم با انتخاب نانوایان و در نهایت اعتراض مردمی خواهد بود.

آزادشدن قیمت آرد از اقداماتی است که به‌دنبال خود گرانی مواد غذایی را که آرد ماده تشکیل دهنده آن است، در پی داشت. این اقدام اگرچه در آینده بلندمدت پیامد‌هایی مثبتی از جمله کاهش قاچاق آرد و... را دربرخواهد داشت، اما موجب سختی زندگی مردم شد.

هنوز مردم طعم خوشایند اصلاح نظام یارانه‌ای نان را نچشیده اند و نانوایی‌های نان سنتی از این نحوه رسیدگی وسهمیه بندی آرد رضایت ندارند، اما باز هم برای گران کردن نان راه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند.

برخی نانوایان در سطح شهر تهران در حالی نرخ‌های خود را تا حدود ۵ تا ۱۰ بالا برده‌اند که تاکنون هیچ مقام دولتی یا نظارتی نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده است.

نان بدون مصوبه و غیررسمی باز هم گران شد و اغلب نانوایی‌ها، نان را تا ۱۰ درصد گران‌تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسانند. این در حالی است که قیمت نان در بی‌محلی حیرت‌انگیز نهاد‌های نظارتی و رسیدگی و کنترل بازار دچار هرج و مرج است.

در تیرماه سال جاری بود محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در امور سیاست‌گذاری نان، جزئیات اجرای طرح یارانه نان را تشریح کرد و اطمینان داد که علاوه بر اینکه افزایش قیمت نان نخواهیم داشت و نانوایان از طرح منتفع می‌شوند، سالانه یک و نیم میلیارد یورو نیز صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

به گفته این مسئول؛ این طرح در دو سطح اجرا می‌شود؛ سطح اول فراگیری کارتخوان‌های هوشمند است و در سطح دوم قیمت گندم و آرد برای نانوایانی که تحت پوشش زیرساخت فروش مکانیزه نان قرار گرفته اند، افزایش پیدا می‌کند و در اجرای طرح هوشمند سازی و مردمی سازی یارانه نان تا پایان سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت نان سنتی نخواهیم داشت.

اما امروز علی رغم وعده ثبات قیمت نان، چراغ سبز گرانی برای نانوایان روشن است به طوری که نانوایی‌ها ترجیح می‌دهند کمتر نان ساده بدست مردم برسانند و با پخت نان با طعم کنجد و سبزیجات قیمت این کالای اساسی و پُر تقاضا را گران‌تر از قبل می‌فروشند.


بیشتر بخوانید: خبر خاندوزی درباره شیوه جدید توزیع نان


نکته جالب اینجاست که برخی نانوایی‌های سنگکی، بربری با سلیقه و حق انتخاب خود از پخت نان ساده و یا یک رو کنجد اجتناب می‌کنند و مشتری نان را مجبور به خرید نان دو رو کنجد آن هم با رقم‌های دلخواه و تعیین شده از سوی نانوایان می‌کنند.

نان سنتی چند؟

مشاهدات میدانی خبرنگار ما حاکی است هم اکنون قیمت نان در بیشتر نانوایی‌های سطح شهر به شرح زیر است:

سنگک آزادپز ساده: ۶ هزار تومان

سنگک کنجدی و یا سبزیجات آزادپز بر اساس سایز نان در برخی مناطق میانی تهران: ۷ تا ۲۰ هزار تومان

سنگک ساده با آرد دولتی: ۴ هزار تومان

تافتون: ۱،۵۰۰ تومان

لواش: ۵۰۰ تومان

بربری با آرد دولتی: ۳ هزار و ۵۰۰ تومان

بربری آزادپز: ۵ هزار تومان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون