کد خبر: ۴۴۶۱۱
۰۹:۱۵ -۱۱ آبان ۱۴۰۱
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد؛
یک کارشناس بازار سرمایه از خسارت‌های میلیاردی ناشی از قطعی اینترنت بر تعاملات بورسی خبر می‌دهد.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارتفعالیت در بورس های جهانی با وجود مشکلات اینترنتی که این روزها درگیر آن شده ایم باعث افزایش ریسک معامله در این بازارها می شود.

این فیلترینگ باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی دچار زیان شوند. یعنی صفحه معاملاتی این افراد در دسترس نیست و تنها ساعتی در روز با فیلترشکن می‌توانند وارد صفحات معاملاتی خود شوند. در نتیجه زیان تنها عایدی سرمایه‌گذاران خواهد بود.

برخی از فعالان اقتصادی می‌گویند که سرمایه‌گذاران باید چندین فیلترشکن قوی برای انجام معاملات داشته باشند و برخی دیگر نیز می‌گویند که سرمایه‌گذاری در خارج از ایران نباید انجام شود.

در همین رابطه کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: در سال ۱۳۹۸ که اینترنت با محدودیت مواجه شد مخصوصا در روز‌های اول آن سال دسترسی به سایت‌های بورسی قطع شده بود به همین جهت در انجام معاملات اختلالاتی صورت گرفت، اما در حال حاضر شرایط محدودیت اینترنت بهتر از سه سال گذشته است، چون حداقل می‌توان به سایت‌های داخلی دسترسی داشت، از این رو نمی‌تواند تأثیر به‌خصوصی بر بازار سرمایه و روند معاملات آن داشته باشد.

وی درمورد ارزیابی خود از تأثیر قطعی اینترنت بر صنایع بورسی مخصوصا IT محور‌ها افزود: در این میان شرکت‌های IT محور مانند‌های وب، همراه اول و حتی اخابر می‌توانند از محدودیت‌های کنونی اینترنت تأثیر بگیرند، چون خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند البته نمی‌توان گفت که به‌طور کامل دسترسی قطع بود بلکه با اختلال قطعی و وصلی همراه بود ضمن آنکه براساس صحبت‌های صورت گرفته قرار شد زمان بسته‌های اینترنت را افزایش دهند که باید این اتفاق رخ دهد تا بتوان پیامد‌های آن را بررسی کرد، اما درمجموع به‌نظر نمی‌رسد که چنین شرکت‌هایی تأثیر خاصی از این موضوع پذیرفته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه بورس از اختلال‌های اینترنت تأثیر خاصی نمی‌پذیرد بلکه در شرایط کنونی که حال خوشی ندارد نیازمند یک سری اطلاحات است، تصریح کرد: این اصلاحات ساختاری است به‌طور مثال اندکی تغییر شرایط و رفتار بازارگرانی می‌تواند بر بازار تأثیر بگذارد و به روند معاملات آن و اینکه بازار بهتری داشته باشیم کمک کند.

عبداللهی ادامه داد: همچنین اگر بتوانند اختیار تبعی را برای نماد‌های زیادی منتشر کنند و قابلیت سرمایه‌گذاری برای همه وجود داشته باشد نه فقط برای صندوق‌ها حال بازار تاحدودی بهتر می‌شود ضمن آنکه در این میان مسئله کنترل عرضه اولیه‌ها هم وجود دارد که باید اتفاق افتد، چون دراینصورت می‌توانیم بازار بهتری داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر که نیمه دوم سال قرار داریم و شاخص یک میلیون و ۲۰۰ است به‌نظر می‌رسد درصورت بهتر شدن شرایط شاخص بتواند تا یک میلیون و ۶۰۰ صعود کند.

عبداللهی خسارت های ناشی از قطعی اینترنت و فیلترینگ پلتفرها در موضوع فعالیت های بورسی را میلیاردی بیان می کند و معتقد است؛ ادامه چنین وضعیتی بازار بورسی که مدت هاست مشکلات زیاد اقتصادی را تحمل کرده وارد فاز جدیدی از بحران و کاهش نقدینگی کند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون