کد خبر: ۴۴۵۴۱
۱۴:۳۴ -۰۵ آبان ۱۴۰۱
دولت مرغ را در سکوت گران می‌کند
این بار نیز قبل از اعلام قیمت‌های جدید مصوب شده، دولت تصمیم به گرانی مرغ گرفت و بدون هیچ اطلاع رسانی قیمت این کالا را افزایش داده است.

قیمت مرغ

نشان تجارتشوک گرانی کالا‌های اساسی تمامی ندارد و مردم هر روز باید با تغییر ناگهانی قیمت کالا‌های اساسی و محصولات سفره خود در بازار مواجه شوند.

برخلاف قیمت مصوب که توسط دولت برای قیمت مرغ اعلام شد باز به دلایل مختلفی از سوی مرغداران، مرغ با افزایش قیمت نسبت به نرخ مصوب عرضه شد.

قیمت مصوب مرغ بدون هیچ اطلاع رسانی از سوی متولیان تنظیم بازار تغییر کرد و براساس مشاهدات میدانی، کمترین رقم اعلامی برای هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌های تهران ۶۵هزار تومان است البته در برخی مناطق تهران این محصول حتی با قیمت حدود ۹۰هزار تومان هم در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. البته با توجه به افزایش هزینه تولید مرغ در کشتارگاه، مصرف‌کنندگان ناچارند قیمت بالای ۷۰هزار تومان را برای مرغ را بپردازند.

نا گفته نماند هم‌زمان با افزایش قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران که قرار است مرغ را با نرخ مصوب عرضه کنند، در یک هفته اخیر بهای این کالا را فراتر از نرخ مصوب قرارداده و هر کیلو مرغ تازه بسته‌بندی ۶۰هزار و ۶۰۰تومان قیمت خورده و به مشتریان می‌فروشند.

از مهر سال گذشته قیمت مصوب مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود حالا قیمت مرغ به بیش از ۲ برابر رسیده است و این افزایش قیمت ادامه دارد.

امسال قیمت مصوب مرغ نرخ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود که پس از اصلاح نظام یارانه‌ها مصوب شده بود و اکنون به طور تدریجی، اما با شیب تند از این قیمت فاصله گرفته است.

مرغداران می‌گویند؛ به دلیل اینکه هزینه‌های تولید مرغ با گران شدن نهاده‌ها افزایش یافته فروش با نرخ مصوب دولتی برای آن‌ها به صرفه نیست، آن‌ها درخواست کرده‌اند که دولت در نرخ مرغ تجدید نظر کند.

چراکه قیمت نهاده دامی حدود ۷۰ درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شود که این هزینه پس از آزاد سازی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی ۵ برابر شده و این افزایش قیمت درتأمین نقدینگی جهت تولید مرغ، مرغداران را دچار چالش جدید کرده است.

پیش ترحبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران به اقتصاد ۲۴ از احتمال افزایش قیمت مرغ در نیمه دوم سال خبر داده بود.

بررسی قیمت مرغ در هفته اخیرنشان می‌دهد قیمت هر کیلو مرغ در میادین میوه و تره بار به ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

البته طبق گزارش میدانی، در واحد‌های خرده فروش سطح شهر تهران نرخ مرغ کشتار روز از ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۶۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

هرچند افزایش هزینه‌های تولید،مرغداران را متضرر کرده است، اما گرانی مرغ نیز مصرف کننده را وادار به کاهش مصرف می‌کند که این وضعیت در شرایطی که محصولات تولیدی راهی برای حضور در بازار‌های جهانی ندارند، برای تولید کننده بسیار خطرناک است.

از قیمت‌ها در بازار مرغ چه خبر؟

دولت نتوانست طبق وعده خود قیمت مرغ گرم را با همان قیمت مصوب که اعلام کرده، ثابت نگه دارد، اما مرغ منجمد هم‌اکنون با قیمت مصوب ۴۳هزار و ۵۰۰تومان در حال توزیع است.

قیمت مرغ دربازار نشان می‌دهد که قیمت این کالا نوسان دارد و همواره برای خرید آن باید توجه به نرخ جدید داشت.

(قیمت‌ها به تومان)


ران مرغ بدون پوست
۵۰۰، ۸۶

مغز ران بدون استخوان
۹۱,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست
۹۸،۴۰۰

سینه مرغ
۹۵،۵۰۰

ران و سینه بدون پوست
۸۸،۰۰۰

بال کبابی ساده
۶۷،۰۰۰

بازوی کبابی ساده
۴۴،۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده
۵۹،۰۰۰

فیله مرغ
۱۲۵،۷۰۰

جوجه کباب بی‌استخوان
۱۱۷,۲۰۰

دل مرغ پاک کرده
۱۹،۰۰۰

جگر مرغ
۱۸،۰۰۰

سنگدان مرغ
۱۹،۰۰۰

پای مرغ
۹،۰۰۰

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون