کد خبر: ۴۴۱۸۶
۱۲:۰۰ -۰۷ مهر ۱۴۰۱
حبیب اسدالله نژاد توضیح داد؛
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: پس از اصلاح نظام یارانه‌ای علاوه براینکه ارائه تسهیلات به واحد‌های مرغداری قطع شده، مرغداران را مجبور به عرضه مرغ با وزن و سن پایین‌تر به بازار کرده اند.

قیمت مرغ

نشان تجارتمردم پس ازشوک جهش یکباره قیمت مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر، امروز برای خرید این محصول در به در به دنبال مرغ‌هایی با وزن بالاتر شده اند.

گرانی و کاهش تولید باعث شده عرضه مرغ‌های ریزو اصطلاحاً بدون گوشت به یکی دیگر از دغدغه‌های مصرف کننده در بازار خرید اضافه شود.

در همین رابطه حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: مدت زمان زیادی است که تولید کنندگان مرغ در زیان هستند و قیمت مصوب اعلامی هم زیان مرغداران را در پی دارد و ما منتظر تغییر و اصلاح قیمت از اول مهر ماه با توجه به وعده دولت هستیم.

اسدالله نژاد گفت: همزمان با کاهش حداقل ۳٠ درصدی مصرف در بازار تولید مرغ هم کاهش یافته و با توجه به افزایش نسبی مصرف در روز‌های اخیر و برای تامین مرغ مورد نیاز در حال حاضر مرغ‌ها با وزن پایین‌تر وارد بازار مصرف می‌شود که البته تولید و عرضه مرغ سایز سیاست معقولی هست.

وی تصریح داشت: به دلیل کاهش جوجه ریزی و از سوی دیگر تأمین نیاز بازار مصرف، دستور کشتار و عرضه مرغ با وزن پایین را به مرغداران داده اند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران؛ بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در راستای تأمین و ایجاد هماهنگی درعرضه مرغ، نامه‌ای صادر که در آن اعلام کرده، مرغ‌ها باید با سن ۴۳ روز به بازار عرضه شود؛ که البته محتوای این نامه غیر اداری و جای تاسف و تاثر دارد و از این گونه رویکرد‌های ضد تولید برای سرپوش گذاشتن بر روی برخی قصورات و کوتاهی‌ها به شدت گله‌مند هستیم و انتظار میرود زیر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی در قبال مقوله تولید با درایت و دقت بیشتری عمل کنند.

اسدالله نژاد با اشاره به اینکه سن مطلوب در استان‌های غیر شمالی برای عرضه مرغ بالای ۴۷ روز است، گفت: با اجرای چنین برنامه‌ای تولیدمرغ با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شده است و این سیاست کاهش بیشتر تولید را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران تأکید داشت: وقتی مرغ با وزن و سن پایین تری به بازار عرضه شود قطعاً باعث کاهش تولید می‌شود که مقتضای فعلی بازار این نیست.

اسدالله نژاد با اشاره به اینکه برای نیمه دوم سال باید سیاست دولت در راستای حمایت از تولید کنندگان مرغ تغییر کند، گفت: اگر تغییری در وضعیت برنامه ریزی و حمایت دولت از مرغداری‌ها ایجاد نشود هم بازار تولید و هم بازار مصرف دچار آسیب جدی خواهد شد.

وی تصریح داشت: پس از اصلاح نظام یارانه‌ای دولت هیچ اقدام عملی از بخش تولید نکرده است و تنها راه حمایتی دولت از تولید ارائه تسهیلات به مرغداران بود که متأسفانه این راه حمایتی دولت به واحد‌های مرغداری هم قطع شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: قیمت مرغ دستوری و پایین‌تر از قیمت تمام شده اعلام می‌شود و در دوماه اخیر هم به دلیل کاهش تقاضا در بازار پایین‌تر از قیمت مصوب بوده وعملاً تولید کنندگان مرغ از لحاظ نقدینگی آسیب جدی دیده اند.

وی ادامه داد: باید هرچه سریعتر سیاست‌های دولت در راستای حمایت از تولید تغییر کند درغیراین صورت بازار تولید و مصرف مرغ با بحران مواجه خواهد شد و قیمت مرغ بازهم تحت تأثیر عوامل قرار خواهد گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون