کد خبر: ۴۴۰۲۹
۱۱:۴۴ -۲۴ شهريور ۱۴۰۱
کارشناسان ایده راه اندازی صندوق های خرد اعتباری و پرداخت وام های کوچک به افراد را در فقرزدایی، کارآفرینی و توسعه جوامع محلی به ویژه افزایش سطح درآمد و پس انداز زنان و جوانان موثر می دانند و آن را موجب کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصتهای شغلی در مناطق کم درآمد و محروم عنوان می کنند.

ایده‌ای برای کسب درآمد و پس انداز

نشان تجارتیکی از الزامات ایجاد هر کسب و کار به ویژه کسب و کارهای خرد و کوچک، تامین مالی است؛ از این رو موسسات مالی و صندوق‌های قرض‌الحسنه از طریق ارائه تسهیلات و اعتبارات خرد کم بهره نقش بسزایی در توسعه کارآفرینی، اشتغالزایی و توسعه اقتصاد به ویژه اقتصاد جوامع محلی و روستایی دارند.

در حال‌حاضر برنامه اعتبارات خرد به عنوان یکی از رویکردهای مهم فقرزدایی در بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته و جنوب آسیایی نظیر بنگلادش دنبال می شود و از این طریق موجبات توسعه فعالیتهای درآمدزا به خصوص برای زنان کم درآمد و تسهیل رشد و توسعه جوامع محلی را فراهم کرده است.

مهمترین اهداف تشکیل صندوق های اعتبارات خرد عبارت از توانمندسازی جوامع محلی، تجهیز پس‌انداز و افزایش درآمد خانوارهای کم درآمد، پرداخت وام‌های کوچک برای انجام فعالیتهای درآمدزا، ارتقاء مهارتهای فردی و اجتماعی از طریق برنامه‌های آموزشی و دسترسی آسان به منابع مالی است.

در حالی که در برنامه ششم توسعه ایجاد ۶۰۰۰ صندوق خرد محلی پیش بینی شده، آمارها از وجود ۵۲۰۰ صندوق خرد محلی در کشور خبر می‌دهد.آنطور که مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید گفته در حال حاضر ۵۲۰۰ صندوق خرد محلی وجود دارد که با هدفگذاری صورت گرفته و مشارکت دستگاههای مربوطه نظیر جهاد کشاورزی،‌ بسیج سازندگی، بهزیستی و بنیاد برکت تعداد صندوق‌ها تا پایان سال دو برابر شده و به ۱۰ هزار صندوق خواهد رسید.

وی فلسفه تشکیل صندوق های اعتبار خرد محلی و روستایی را تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز برای روستاییان و تولیدکنندگان روستایی با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک زنان روستایی و افزایش درآمد و پس انداز خانوارها می‌داند.

ایده‌ای برای کسب درآمد و پس انداز

کارشناسان تاکید دارند که راه اندازی صندوق‌های اعتباری خرد به خصوص در مناطق روستایی، زمینه دسترسی بیشتر زنان و جوانان جویای کار به تسهیلات اعتباری و کاهش نرخ بیکاری را فراهم می‌کند.

حمید حاج اسماعیلی - کارشناس بازار کار -در گفت وگو با ایسنا، هدف از تاسیس صندوق های اعتباری خرد را تقویت و توانمندسازی افراد به ویژه زنان روستایی در زمینه های مختلف کشاورزی و افزایش درآمد خانوارهای کم درآمد و بی بضاعت از طریق پرداخت وام‌های کوچک برای کسب و کارهای خانگی و انجام فعالیتهای در آمدزا عنوان می کند.

او می گوید: در حال حاضر کشورهایی نظیر هند به تجمیع سرمایه‌های اندک مردم روی آورده و کسب و کارهای کوچک خود را بر پایه تعاونی و کار جمعی ایجاد کرده اند تا از این طریق هم به توزیع عادلانه ثروت در میان آحاد جامعه کمک شود و هم زمینه ارتقای سطح معیشت خانوارها به وجود آید.

وی بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال، توسعه صنایع کوچک و خانگی، کاهش مهاجرت از روستاها، کاهش فقر و افزایش مهارت های فردی و اجتماعی در جوامع محلی را از مهمترین اهداف راه اندازی صندوق های خرد اعتباری عنوان می کند.

مهمترین خصوصیت صندوق‌های اعتبار خرد محلی، ارائه محصولات مورد نیاز بازار به نحوی است که در استانها و مناطقی که صندوق های خرد ایجاد شده، هزاران محصول تولید و به بازارهای شهری و مراکز استانها عرضه شده است.

طرح راه اندازی صندوق‌های اعتبار خرد، روشی موثر و کارا برای بالا بردن سطح درآمد و اشتغال خانوارها و کاهش نرخ بیکاری در جوامع محلی است که می تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر در تحقق اهداف اشتغال دولت دنبال شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون