کد خبر: ۴۳۷۵۷
۲۱:۴۹ -۰۳ شهريور ۱۴۰۱
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در مراسم افتتاح بزرگترین پردیس صنایع معدنی کشور تاکید کرد
مجتبی حمیدیان: برای توسعه اکوسیستم فناوری در معادن لازم است که دانشجویان از همان سال‌های نخست تحصیل وارد محیط‌های عملیاتی شوند و مباحث علمی را به طور عملی فرا بگیرند.

دانش‌بنیان‌ها، عامل توسعه و بقا صنایع بزرگ / معدن، امروز یک مگاصنعت است

نشان تجارت - مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی با بیان اینکه امروزه عامل توسعه و بقا صنایع بزرگ تعامل و همراهی جدی با شرکت‌های دانش بنیان است گفت: تا زمانی که بهره گیری از ظرفیت‌های دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری مورد توجه قرار نگیرد افق روشنی در اقتصاد و صنعت کشور نخواهیم داشت.

مجتبی حمیدیان روز گذشته در مراسم افتتاح بزرگترین پردیس صنایع معدنی کشور که در پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد به سخنرانی پرداخت و گفت: صنایع معدنی و فولادی اهمیت بالایی در مناسبات اقتصادی کشور دارد، اما بهره گیری از دانش شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه‌ها بسیار ناچیز است.

او به وجود فاصله بین دانشگاه و جریان نخبگان از صنایع فولادی، معدنی و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برای توسعه اکوسیستم فناوری در معادن لازم است که دانشجویان از همان سال‌های نخست تحصیل وارد محیط‌های عملیاتی شوند و مباحث علمی را به طور عملی فرا بگیرند.

حمیدیان شرکت سنگ آهن مرکزی ایران را قدیمی‌ترین شرکت معدنی در حوزه آهن کشور عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر شرکت سنگ آهن با حدود ۷۰ میلیون تن باطله‌های معدنی مواجه است که طی ۵۰ سال از معدن کاری حاصل شده و باید با همکاری و تعامل بین دانشگاهیان و صنعتگران این دخایر احیا شوند.

مشاور مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، همچنین به شناسایی یکی از معادن زیرزمینی آهن در بلوک مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: این معدن بالغ بر دو میلیارد تن ذخیره دارد که از مجموع استخراجی که از ابتدا تا امروز در کشور انجام شده بیشتر است، اما ما هنوز به آن ورود جدی نداشته ایم چرا که هنوز با همان روش‌های سنتی کار می‌کنیم.

حمیدیان تاکید کرد: تا زمانی که جریان ورود دانشگاهیان به شرکت‌های صنعتی و معدنی ریل گذاری درستی نداشته باشد اکوسیستم نوآوری و فناوری هم در کشور به درستی شکل نخواهد گرفت.

عضو هییت مدیره فولاد سنگان اضافه کرد: همکاری با شرکت‌های دانش بنیان اگرچه ریسک است و کمتر مدیرعاملی حاضر به پذیرش این ریسک می‌شود، اما وزارت علوم و صمت باید موانع و مشکلات را در این زمینه مرتفع کنند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران خطاب به مسوولان حوزه فناوری به خصوص در حوزه معدن گفت: ما سالهاست در گروه‌های معدنی از استحصال عناصر نادر خاکی صحبت می‌کنیم و در حال پیگیری آن هستیم، اما در اینجا زمان بسیار مهم است بنابراین برای حل مسئله، از پارک‌های علم و فناوری می‌خواهیم که در این زمینه ورود کنند.

او تصریح کرد: همچنین استخراج معادن زیرزمینی از دیگر مباحث مهمی است که احتیاج به ارائه و استفاده از فناوری دارد.

حمیدیان در ادامه به موضوع مگاصنعت اشاره کرد و گفت: امروز بار بخش زیادی از اقتصاد بر روی دوش معدن است. در حال حاضر معدن فقط فعالیت‌های معدنی انجام نمی‌دهد. تامین آب، تصفیه فاضلاب، تامین برق، اکتشاف گاز، ارائه راهکار برای مسائل زیست محیطی و ... همه بر عهده معدن است و این موضوعات از معدن یک مگاصنعت ساخته است. این حوزه‌های جانبی هم که به وفور در آن تلفات سرمایه داریم نیازمند حضور پارک‌های علم و فناوری و دانشگاهیان است.

او در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات جدی در کشور داشتن نگاه منطقه‌ای به منابع است که مانع دستیابی به توسعه اقتصادی می‌شود. امیدواریم در این زمینه هم راهکار ارائه شود و استان‌ها نگاه کشوری به مسائل داشته باشند و نه صرفا منطقه‌ای که موجب رشد نامتوازن می‌شود و آسیب‌هایی را در طولانی مدت به همراه داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون