کد خبر: ۴۳۳۲۹
۱۹:۵۲ -۰۵ مرداد ۱۴۰۱

نشان تجارت - طرح انتقال آب کارواندر (سرچشمه رود بمپور) به شهرستان خاش از جمله مواردی است که در بودجه ۱۴۰۱ قرار گرفته و میزان ۲/۱۳ میلیون مترمکعب در سال از طرح تملک دارایی‌های انتقالی به استان سیستان و بلوچستان برای آن تعیین شده است.

اما از آنجایی که آب نقش محوری در آمایش سرزمین داشته و زیرساخت توسعه بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود، پیامد‌های زیست محیطی و اجتماعی - امنیتی به همراه دارد.

رودخانه بمپور یکی از رودخانه‌های اصلی این استان بوده و دومین منبع تغذیه تالاب جازموریان محسوب می‌شود، اما متاسفانه به دلیل افت دبی رودخانه دامن، کاهش بارندگی، گرمای هوا و افزایش تبخیر آب، حفر چاه‌های غیرمجاز اکوسیستم ایرانشهر را مورد تهدید قرار داده است، بنابراین انتقال آب از آن به شهرستان خاش اقدامی غیرکارشناسی است.

وزارت نیرو احداث سد کارواندر را که مطالعات آن از سال ۱۳۵۸ آغاز شده بود، چون پیوسته محل مناقشات اجتماعی بوده به منظور حل و فصل مسائل ایجاد شده از دستور کار خارج کرد، اما شرکت آب و فاضلاب اخیراً اقدام به اجرای خط انتقال از نزدیکی محل سد کارواندر تا شهر خاش را نموده که پس از بررسی‌های به عمل آمده و علیرغم حذف احداث سد معلوم گردید که تامین آب با احداث چاه و از محل رودخانه کارواندر در نظر گرفته شده و این در حالیست که تخصیص‌های ابلاغی مربوط به سد کارواندر بوده و برای این موضوع تخصیص آبی مصوب و ابلاغ نشده و انجام این موضوع بطور کاملاً غیرقانونی در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته است. لازم است این پروژه با قید فوریت متوقف شود، چراکه اجرای آن حیات حدود ۴۰۰ هزار نفر را به خطر خواهد انداخت.

*نماینده ایرانشهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون