کد خبر: ۴۳۰۳۲
۱۸:۳۶ -۲۱ تير ۱۴۰۱
پل ورسک از جاذبه‌های گردشگری شهرستان سوادکوه و از یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران است که هدف از ساخت آن، اتصال خط آهن از جنوب به شمال کشور بوده است. دو سال طول کشیده تا کار ساخت این پل انجام شود که در نهایت در سال ۱۳۱۵ از پل ورسک بهره برداری شد.
معرفی پل ورسک
نشان تجارت - مهدی توفیقی: پل ورسک در جوار روستای ورسک و میان دو کوه عظیم عباس آباد جای گرفته است که در مسیر راه آهن تهران به سمت شمال قرار دارد. این پل تاریخی از جاذبه‌های گردشگری شهر سوادکوه است و عنوان بزرگ‌ترین پل راه‌آهن شمال کشور را از آن خود کرده است که در سال ۱۳۱۵ ساخت آن تکمیل شد.
 
امروزه از این پل در مسیر قطار‌های تهران - گرگان و تهران - ساری استفاده می‌شود، همچنین قطار‌های باری که مسیرشان به سمت شمال کشور است از پل ورسک عبور می‌کنند. پل ورسک در ارتفاع ۲۱۴۰ متری بالاتر از سطح دریا ساخته شد؛ به‌طوری که ارتفاعش از ته دره به ۱۱۰ متر می‌رسد و ارتفاع زیاد این پل، نام آن را در کتاب رکورد‌های گینس ثبت کرده است.
 
پل ورسک از مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین آثار مهندسی راه‌آهن در شمال ایران به حساب می‌آید که وظیفه ساخت آن برعهده یک شرکت دانمارکی بوده است. اهمیت تاریخی و مهندسی این پل به اندازه‌ای است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
نما و چشم انداز زیبای پل ورسک که در میان غباری از ابر پنهان شده است، هر گردشگری را ترغیب می‌کند تا برای مدتی کوتاه هم که شده، با توقف در طول مسیر، مدت زمان کوتاهی را به عظمت و زیبایی این پل خیره شود.
 
در صورت تمایل می‌توانید پس از بازدید از پل ورسک، به کنار رودخانه ورسک هم بروید و از هوای مطلوب و خنک این منطقه و طبیعت زیبا و بکر اطراف آن نهایت لذت را ببرید. همچنین اگر از قبل برنامه ریزی کرده باشید، می‌توانید از آبشار ورسک هم دیدن کنید؛ به‌خصوص که در نزدیکی پل ورسک واقع شده است. آبشار ورسک در بخش شرقی همین روستا قرار دارد و در فصل‌های بهار و تابستان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر ورسک به شمار می‌رود.
 
پل تاریخی ورسک از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که در روستای ورسک در شهرستان سوادکوه واقع شده است. این پل در مسیر راه آهن تهران به سمت شمال و بر روی دره ورسک یا عباس آباد نمایی حیرت انگیز را به وجود آورده است. فاصله پل ورسک از بخش جنوبی شهرستان زیرآب حدود ۴۵ کیلومتر و تا شهرستان قائم ۸۵ کیلومتر است.

پل ورسک کجاست؟

برای رسیدن و دیدن پل ورسک باید از مسیر جاده‌ای فیروزکوه به مسیر خود ادامه دهید. اگر از شهر تهران قصد حرکت دارید، ابتدا به‌سمت جاجرود و گیلاوند حرکت کنید تا به شهر فیروزکوه برسید و پس از آن از روستا‌های گدوک و شورآب نیز عبور کنید که پس از گذر از آن‌ها به روستای ورسک خواهید رسید و در آن‌ها چشم اندازی زیبا و فوق العاده از پل ورسک در مقابل چشمان شما قرار خواهد گرفت.

تاریخچه پل ورسک چیست؟

نقش اصلی و راهبردی پل ورسک تنها به اتصال جنوب به شمال کشور خلاصه نمی‌شود؛ بلکه یکی از مهم‌ترین مسیر‌ها در جنگ جهانی دوم بود که توانست تاریخ این جنگ را دستخوش تغییراتی کند و اگر این پل و خط‌ آهن آن ساخته نشده بود، شاید جهان امروز تحت حکومت آلمان نازی و حکومت هیتلر بود. از آن جایی که پل ورسک در زمان جنگ جهانی دوم یک شاه راه بود و کمک‌های بسیاری به ارتش جماهیر شوروی از این مسیر به دست آن‌ها رسید، آن‌ها لقب «پل پیروزی» به پل ورسک دادند. همچنین فرماندهان متفقین اذعان داشتند اگر مسیر خط آهن ایران نبود، سرنوشت جنگ و جهان بسیار متفاوت می‌بود.
 
در جریان جنگ جهانی دوم، قوای متفقین یعنی انگلیس، روسیه و آمریکا با هم متحد شدند تا آلمان نازی به رهبری هیتلر را شکست دهند و با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص کشور ایران و وجود خط آهن راهبردی و چاه‌های نفت فراوان، ایران را با اینکه اعلام بی طرفی کرده بود، اشغال کردند و با استفاده از خط آهن ایران در تمام طول جنگ سلاح و مهمات مورد نیاز خود را از جنوب به شمال انتقال می‌دادند.
 
کشور ایران در سال ۱۳۲۰ به اشغال کامل ارتش متفقین در آمد و به «دالان پارسی» (Persion Corridor) معروف شد. همچنین نخست وزیر انگلیس، یعنی وینستون چرچیل کهنه کار عرصه سیاست بر اهمیت خط آهن ایران و پل ورسک تاکید بسیار داشت و پل ورسک را شاهراه انتقال مهمات نامید.

علت نام گذاری پل ورسک چه بود؟

برخی از مردم علت نام گذاری پل ورسک را، همجواری با روستا ورسک می‌دانند، اما ظاهرا این روایت و باور غلط است؛ زیرا در زمان احداث این پل، روستا ورسک و ارتفاعات پیرامون آن با نام عباس آباد شناخته می‌شده است.
 
روایتی دیگر از نام گذاری پل ورسک وجود دارد، که بیان می‌کند این نام، از نام مهندس سازنده پل یعنی مهندس «شژا ووسک» برگرفته شده که در ساخت پل مشارکت داشته است؛ هرچند سند و عدله قطعی برای تایید چنین روایتی هم وجود ندارد.
 
اما مهم‌ترین روایتی که از الباقی روایت منطقی‌تر به نظر می‌رسد آن است که در همان حوالی درختچه‌ای با نام «ورس» می‌روید و از همین رو پل ورسک و روستای نزدیک به آن در نهایت ورسک نامیده شدند. با این همه، نام پل ورسک در ۲۳ تیر سال ۱۳۲۴ با پیشنهاد وزارت راه به پل پیروزی تغییر پیدا کرد.
بیشتر بخوانید: امام زاده داوود، بهترین مقصد برای سفر یک روزه در تابستان
در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۲ قرارداد ساخت پل ورسک با یک شرکت دانمارکی بسته شد که مدیر عامل آن شرکت دانمارکی شخصی به نام «یورگن ساکسیلد» (Yorgen Saxild) بود. او بعد‌ها در کتاب خاطرات خود با نام «خاطرات یک مهندس دانمارکی» که سال ۱۳۵۰ به چاپ رسید، نمایی زیبا از شاهکار مهندسی پل ورسک را بر روی جلد کتابش چاپ کرد.
 
طراح و مهندس اصلی پل ورسک که یکی از شاهکار‌های مهندسی جهان است شخصی به نام «لادیسلاوس فون رابسویچ» (L. Von Robcevidc) بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون