کد خبر: ۴۲۹۸۲
۰۹:۲۶ -۱۸ تير ۱۴۰۱
سیدکریم حسینی مطرح کرد
حسینی گفت: متاسفانه علیرغم اینکه اعلام شد آیین‌نامه واردات خودرو یک هفته‌ای به مردم اعلام می‌شود، ولی هنوز مردم را منتظر نگه داشته و اعلام نکرده‌اند. اخباری هم که در مورد تعرفه‌ها و مجوز واردات از وزارتخانه مربوطه می‌رسد، اخبار خوبی نیست.

واردات خودرو

نشان تجارت - محمد آیتی: پس از دهه‌ها، همچنان صنعت و به تبع آن، بازار خودرو نظم و نسق نگرفته است. عده‌ای بر این باورند که تورم نیرو در خودروساز‌های کشور، تولید محصولات را از به صرفه بودن خارج کرده است و عده‌ای، حضور پررنگ مافیا و دلالان را دلیل اوضاع وخیم این صنعت می‌دانند.

حال در این آشفته بازار، دولت قبل و تا امروز دولت سیزدهم، روی خوشی به واردات خودرو نشان ندادند و باید منتظر بود و دید واردات خودرو که در طرح ساماندهی بازار خودرو لحاظ شده از چه زمانی اجرا خواهد شد.

موضوع عجیب‌تر این است که با وجود انتقادات رهبر انقلاب نسبت به عملکرد خودروسازان، همچنان شاهد تغییر رویه خاصی از سوی آن‌ها نبودیم و باید به انتظار نشست و دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

در همین خصوص، سیدکریم حسینی نماینده اهواز به اقتصاد۲۴ گفت: در ماه‌های گذشته، رهبر معظم انقلاب دو بار با صحبت‌هایشان، خودروسازان را خطاب قرار دادند. از این‌رو، این فرمایشات، دستوری، قانونی و شرعی است و لازم است که متصدیان امر در اسرع وقت این خلاء و دغدغه‌ها را رفع کنند. اطاعت امر، زمانی مورد قبول است که به هنگام باشد. اگر بخواهیم بعد از چند سال، کاری را به دستور ایشان انجام دهیم و شخص یا مسئول مربوطه نخواهد این کار را پیش ببرد باید مواخذه شود و با او برخورد قانونی صورت بگیرد.

وی افزود: اکثریت نمایندگان مجلس به نحوه عملکرد شرکت‌های خودروسازی در ساخت و کیفیت و قیمت خودرو اعتراض جدی دارند و ما این موضوع را به آن‌ها منتقل کرده‌ایم، ولی متاسفانه شرکت‌های خودرویی همچنان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و روند قرعه‌کشی ادامه دارد. با اینکه وزیر صمت قول داده بود در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی صورت نگیرد، ولی هنوز واسطه‌ها و دلال‌ها به عملکرد خودشان ادامه می‌دهند.


بیشتر بخوانید: افزایش ۳۰ درصدی قیمت لوازم یدکی خودرو/ فروش لوازم یدکی بی کیفیت و تقلبی شدت گرفت


نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: شرکت‌های خودرویی ملزم به اجرای قانون و توصیه‌های مقام معظم رهبری و مجلس هستند. از این‌رو، اگر روند صنعت و بازار خودرو همچنان با ایراد توام باشد و رضایت مردم حاصل نشود، ما در مجلس به دنبال ابزار‌های دیگر جهت جلوگیری از این وضعیت می‌رویم.

نماینده اهواز اظهار داشت: مجلس به خاطر اینکه فضای صنعت و بازار خودرو را تغییر دهد، طرح ساماندهی بازار خودرو را به قانون رساند تا با واردات خودرو که در آن دیده شده است، فضای رقابت در قیمت و کیفیت به واقعیت تبدیل شود. دولت هم در این راستا باید مجری باشد و اگر در یک زمان مشخص به قوانین و ابلاغیه‌های مجلس عمل نکند، مورد مواخذه مجلس قرار خواهد گرفت.

حسینی یادآور شد: متاسفانه علیرغم اینکه اعلام شد آیین‌نامه واردات خودرو یک هفته‌ای به مردم اعلام می‌شود، ولی هنوز مردم را منتظر نگه داشته و اعلام نکرده‌اند. اخباری هم که در مورد تعرفه‌ها و مجوز واردات از وزارتخانه مربوطه می‌رسد، اخبار خوبی نیست.

وی گفت: همین الان منطقه آزادی که در استان خوزستان داریم هر ساله به خودرو‌های ۲۵۰۰ سی سی مجوز تغییر شماره و مرخصی می‌دهند و بالاتر از آن را مجوز نمی‌دهند و این نشان از محدود کردن استفاده از ماشین‌های وارداتی است که مورد اعتراض نمایندگان مجلس نیز هست.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
0
کلا کجا اخبار خوبی هست؟
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون