کد خبر: ۴۲۸۹۴
۱۰:۰۳ -۱۳ تير ۱۴۰۱
به‌طورکلی باید گفت که با خرید پراید نمی‌توانید انتظار آپشن‌های چندانی داشته باشید. ازاین‌نظر تیبا نیز چندان قوی عمل نمی‌کند که البته نسبت به قیمت آن، کمی هم منطقی است اما بازهم نسبت به پراید برتری دارد.

نشان تجارت - به نقل از خبرگزاری فردا نیوز، خرید تیبا بهتر است یا خرید پراید؟ این سؤال بسیاری از افرادی است که بودجه‌ای محدود برای خرید خودرو دارند. قیمت تیبا و پراید مانند بسیاری دیگر از ویژگی‌هایشان، نزدیک به هم است و همین امر، تصمیم‌گیری درخصوص خرید یکی از این دو را سخت‌تر می‌کند.

در این مقاله قصد داریم خرید پراید و تیبا را با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر قصد خرید تیبا یا پراید را دارید، با این مقاله همراه باشید.

تیبا یا پراید؟

نگاهی به سابقه تولید پراید و تیبا

تیبا و پراید هر دو محصول سایپا هستند. پراید، اصلیتی کره‌ای دارد و پیش از اینکه به‌طورکامل، توسط سایپا تولید شود، حدود ۱۰ سال با واردات مستقیم یا با همکاری با شرکت کره‌ای در ایران حضور داشت. تیبا درواقع، نسخه ارتقاءیافته پراید و اولین خودروی ملی سایپا است که تولید آن به سال ۱۳۸۷ بازمی‌گردد.

پلتفرم تولید پراید X100 نام دارد. البته این خودرو در مدل‌های مختلفی تا سال ۱۳۹۹ تولید می‌شد. ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۴۱ تیپ‌های تولیدی پراید در طول نزدیک به ۲۰ سال از اوایل دهه هشتاد بودند. از طرف دیگر، تیبا بر پلتفرم X200 طراحی‌شده و هنوز هم در دو مدل صندوق‌دار یا تیبا یک و هاچبک یا تیبا ۲ تولید می‌شود. تا اینجا مشخص است که با خرید تیبا احتمالا عملکرد بهتری از خودروبتان نسبت به پراید شاهد خواهید بود.

تفاوت تیبا با پراید در طراحی

طراحی بدنه پراید، متعلق به بیش از ۳۰ سال پیش است و امروزه به‌هیچ‌عنوان جذاب به‌نظر نمی‌رسد. این در حالی است که طراحی تیبا امروزی‌تر محسوب می‌شود. علی‌رغم اینکه طراحی این خودرو نیز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد اما حداقل سایپا تلاش کرده است که با خطوط منحنی جذاب‌تر و تغییر در شکل و زاویه چراغ‌ها و گلگیر به‌خصوص در عقب خودرو آن را نسبت به پراید، مدرن‌تر کند. این تغییرات با خرید تیبا ۲ بیشتر به چشم می‌خورند.

از نظر طراحی داخلی نیز همه می‌دانیم که با خرید پراید نمی‌توانیم انتظار زیادی داشته باشیم. فضای پراید کوچک است. بااین‌حال سایپا در سال‌های آخر تولید پراید، تغییراتی در داشبورد این خودرو به وجود آورد که کمی آن را مدرن‌تر و زیباتر کرده بود. سایپا در تولید کابین تیبا، ترکیبی از طراحی پراید و ریو را به‌کار گرفته و این خودرو کمی ازنظر ظاهری، امروزی‌تر محسوب می‌شود. با ورود به تیبا علی‌رغم امکانات کم داخلی، فضای بیشتری را در اختیار خواهید داشت.

تیبا یا پراید؟

مقایسه فنی پراید و تیبا

پراید یا تیبا؟ کدام‌یک ازنظر فنی عملکرد بهتری دارند؟ در این قسمت نیز برتری محسوس با تیبا است. با خرید پراید رانندگی با موتور M13 را تجربه خواهید کرد که البته در سال‌های آخر تولید با همکاری شرکت FEV آلمان، کمی بهبود یافت. موتور تیبا اما M15‌ است که نسخه ارتقاءیافته موتور پراید محسوب می‌شود. هر دو خودرو از یک گیربکس دستی پنج‌دنده‌ای مشابه برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها استفاده می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید پراید و تیبا را ازنظر فنی مقایسه کنید.

مشخصات فنی

تیبا

پراید

 

سیلندر/ سوپاپ

چهار/ هشت

چهار/ هشت

حجم موتور (سی‌سی)

۱۵۰۳

۱۳۲۳

حداکثر قدرت (اسب بخار)

۸۷

۷۱

حداکثر گشتاور (نیوتون‌متر)

۱۲۸

۱۰۸

مصرف سوخت (ترکیبی/ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

۶٫۹

۶٫۴

صفرتاصد (ثانیه)

۱۳

۱۳٫۴

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۱۷۰

۱۶۰

همان‌طور که مشخص است، تنها مزیتی که با خرید پراید نسبت به تیبا از آن بهره‌مند خواهید بود، مصرف سوخت کمتر نیم لیتری است.

تفاوت تیبا با پراید در آپشن ها و ایمنی

به‌طورکلی باید گفت که با خرید پراید نمی‌توانید انتظار آپشن‌های چندانی داشته باشید. ازاین‌نظر تیبا نیز چندان قوی عمل نمی‌کند که البته نسبت به قیمت آن، کمی هم منطقی است اما بازهم نسبت به پراید برتری دارد. از آپشن‌های مشابه دو خودرو موارد زیر هستند:

  • تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، چراغ‌خطر سوم، مه‌شکن عقب
  • اسپیکرهای جلو و عقب، سیستم پخش با قابلیت پشتیبانی از CD و MP3
  • آینه‌های جانبی تاشو باقابلیت تنظیم از داخل
  • تنظیم دستی ارتفاع صندلی
  • بالابر برقی شیشه جلو
  • ایموبلایزر
  • قفل مرکزی
  • گرم‌کن شیشه عقب، درب بازکن باک و صندوق‌عقب از داخل
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • ترمز جلوی دیسکی، ترمز ABS

این درحالی است که با خرید تیبا از امکانات زیر نیز بهره‌مند هستید:

  • تهویه هوای اتوماتیک
  • پشتیبانی سیستم پخش از USB
  • مه‌شکن جلو
  • تنظیم ۶‌حالته صندلی راننده و چهارحالته صندلی جلو
  • ریموت کنترل

همچنین طبق آمار تصادفات کشور، هر دو خودرو تقریبا به یک‌میزان در تصادفات حضور دارند اما درصد مرگ‌ومیر سرنشینان خودروی تیبا کمتر است.

تیبا یا پراید؟

مقایسه قیمت خرید پراید و تیبا

باوجود تمام برتری‌هایی نسبی که تیبا نسبت به پراید دارد، قیمت این خودرو تفاوت چندانی را با پراید به‌ویژه پراید ۱۱۱ نشان نمی‌دهد. به‌عنوان‌مثال، قیمت پراید ۱۱۱ و تیبا ۲ EX هر دو با مدل ۱۳۹۹ و با کارکرد تقریبی ۴۵ هزار کیلومتر، حوالی ۱۸۰ میلیون تومان در بازار است. این در حالی است که قیمت تیبا یک در دو مدل پلاس و EX حتی از این مقدار نیز کمتر و بین ۱۷۰ تا ۱۷۷ میلیون تومان است. البته قیمت پراید در دیگر تیپ‌ها از تیبا ارزان‌تر است.

منبع: فردا نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون