کد خبر: ۴۲۶۹۴
۱۰:۲۱ -۰۳ تير ۱۴۰۱
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان صنایع برودتی گفت: قیمت کولر گازی به دلیل احتکار برخی مواد اولیه همچون گاز، در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

قیمت کولر گازی

نشان تجارتمشاهدات از بازار کولر گازی نشان می‌دهد برخی مواد اولیه و قطعات این نوع لوازم خانگی در هفته‌های اخیر کمیاب شده است؛ به طوری که گاز کولر گازی که وارداتی است با نوسان نرخ دلار در بازار کمیاب شده، زیرا واردکنندگان و فروشندگان نگران افزایش بیشتر قیمت ارز هستند؛ بنابراین دست از فروش کشیده اند.

افزایش قیمت کولر گازی در هفته‌های اخیر

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی به اقتصاد ۲۴ گفت: امروز تعزیرات به همراه تیمی از اتحادیه صنایع برودتی، سری به انبار‌ها می‌زدند که در جریان این بازرسی، مقادیر زیادی گاز کولر گازی و یخچال و وسایل خنک کننده کشف شد.

علی جمالی با بیان اینکه علت احتکار این حجم از گاز کولر گازی و وسایل خنک کننده، نوسان و گرانی ارز است، ادامه داد: ازآنجا که واردکننده نمی‌داند قیمت ارز به کدام سمت می‌رود ترجیح می‌دهد مواد اولیه و قطعات خود را نگه دارد و به بازار عرضه نکند. همین موضوع موجب گرانی کولر گازی در هفته‌های اخیر شده است.

گاز کولر گازی کمیاب شد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی گفت: ۲۰ روز پیش گاز کولر گازی ۲ میلیون بود که در حال حاضر به ۶ میلیون و نیم رسیده است، زیرا وقتی این کالا در بازار کمیاب می‌شود، قیمت آن افزایش می‌یابد.

جمالی با انتقاد از بازار آشفته کولر گازی گفت: در جریان واردات کولر گازی باید بازرگان، عمده فروش و خرده فروش مشخص باشد. این در حالی است که در کشور ما هر کسی ساز خود را می‌زند و هر کسی خود را بازرگان و تاجر می‌داند.

احتکار در بازار کولر گازی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی با انتقاد از نبود نظارت بر بازار کولر گازی گفت: تعزیرات و سازمان بازرسی باید بر این بازار نظارت کنند. گاز کولر گازی ۲۰ روز پیش دو میلیون بود و در حال حاضر به ۶ میلیون و نیم رسیده است. زمانی که واردکنندگان، کالا‌های خود را انبار می‌کنند و به بازار نمی‌دهند، قیمت‌ها به شدت بالا می‌رود.

جمالی با اشاره به اینکه باید به اتحادیه‌های هر صنف، قدرت اجرایی بدهند تا اگر واحدی گران فروشی کرد اتحادیه بتواند نظارت و اعمال قانون کند، ادامه داد: این در حالی است که نه تنها نظارت‌های تعزیرات و سازمان بازرسی کافی نیست، بلکه برای هر مورد تخلف می‌بایست به این سازمان‌ها مراجعه شود.

فراوانی کمپرسور‌های تقلبی در بازار

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی گفت: کالای تقلبی و قاچاق در بازار کولر گازی فراوان است. وزارت صمت اعلام کرده امسال ۲ میلیون کمپرسور وارد شده است. اعلام میزان واردات کمپرسور مهم نیست، بلکه باید مشخص شود چه شخصی و با چه برندی کمپرسور وارد کرده است.


بیشتر بخوانید: تقاضای کولر به دلیل گرانی ۳۰ درصد کاهش یافت / ۸۰ درصد کارت‌های گارانتی کولر‌ها تقلبی است


جمالی ادامه داد: اکثر کمپرسور‌هایی که در بازار هست، هیچ گونه هویتی ندارند و شناسنامه دار نیستند. در حال حاضر بخشی از گاز‌های برودتی مخصوص کولر گازی توسط شخصی به نام «صفایی» وارد شده و نام آن، «صف گاز» است که این شخص این نام را انتخاب کرده است. باید مشخص شود این کارخانه کجاست؟

کولر گازی تقلبی نخرید

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی با بیان اینکه بزرگ‌ترین ضربه به صنف ازسوی واردات کالا‌های بی کیفیت و تقلبی است، گفت: افراد یک شرکت به ثبت می‌رسانند و به همان نام، مواد اولیه تقلبی یا با کیفیت پایین از چین وارد می‌کنند و نام خود را بر آن می‌گذارند.

جمالی ادامه داد: بر قیمت‌های کولر گازی هیچ نظارتی نیست و هر کسی هر قیمتی بخواهد کالای خود را می‌فروشد.

خدمات پس از فروش، حلقه مفقوده برند‌های ایرانی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی گفت: واردات کولر گازی انحصاری شده و در هر صنفی یک نفر انحصار واردات گاز برودتی را در دست دارد و یکی کمپرسور می‌آورد.

جمالی ادامه داد: بر کولر گازی‌های ساخت داخل هم نظارتی نیست. به طور مثال شرکت «ایران رادیاتور» برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش به اتحادیه مراجعه نمی‌کند. ما از طرف اتحادیه می‌خواستیم این شرکت را پلمب کنیم، ولی ۱۰ روز مهلت خواستند تا برای دریافت مجوز مراجعه کنند، اما با اینکه یک سال از این اتفاق گذشته، هنوز که هنوز است برای دریافت پروانه به اتحادیه مراجعه نکرده اند.

اعتباری به گارانتی‌های کولر گازی نیست

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی گفت: تولیدکننده یا واردکننده لوازم خانگی باید مجوز خدمات پس از فروش محصول کولر گازی، یخچال، لباسشویی و ظرفشویی خود را از اتحادیه بگیرد. اما هیچ کس نمی‌خواهد متعهد شود و به تعهد خود عمل کند.

جمالی ادامه داد: بسیاری از خدمات پس از فروشی که در بازار فعالیت می‌کنند ضمانتی برای خرید نمی‌دهند، زیرا تنها یک سایت هستند و آدرس و جایی ندارند و پاسخگوی مشتریان نیز نیستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون