کد خبر: ۴۲۶۵۴
۲۲:۰۰ -۳۱ خرداد ۱۴۰۱
تمام گردشگران و جهانگردان به دنبال دیدن طبیعت بکر و دست نخورده هستند که روستای مازیچال با چشم اندازی زیبا که با ابر‌ها فراگرفته شده و با مردمانی مهربان و محلی و لذت مزه کردن لبنیات سنتی منطقه می‌تواند تمام این حس‌های جذاب را به شما منتقل کند.
 روستای مازیچال
نشان تجارتمهدی توفیقی: با سفر کردن به روستای مازیچال علاوه بر جاذبه‌های گردشگری آن، در مسیر می‌توانید از جاده چالوس، رامسر و دریای آبی شمال هم دیدن کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا روستای مازیچال را به شما بیشتر معرفی کنیم.
 
مازیچال نام روستایی زیبا و بکر در منطقه کلاردشت است که ار تفاعی ۲۶۰۰ متری از سطح دریا دارد که عموما به علت ارتاع زیادی که دارد بالاتر از ابر قرار می‌گیرد. روستای مازیچال از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی استان مازندران است که هرساله گردشگران بسیاری این مکان را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. ایستادن در ارتفاعات روستای مازیچال و نگاه به ابر‌های زیبا مقابل چشمتان، حسی جالب و ناب برای شما ایجاد می‌کند. اگر به دلیل شرایط جوی، اقیانوش ابر در منطقه ایجاد نشد وسعت دیدتان از شهرچالوس تا نزدیکی‌های رامسر امتداد خواهد یافت.

دسترسی به روستای مازیچال 

برای سفر به روستای مازیچال، ابتدا باید به سمت مرزن آباد حرکت کنید. سپس به سمت شهر کلاردشت به مسیر خود ادامه دهید. از میدان اصلی کلاردشت حدود هفت کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده روستای مازیچال برسید. جاده مازیچال خاکی است که باید ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت کنید تا به دشتی برسید و پس از آن روستای زیبای مازیچال در مقابل شما است.

بهترین زمان سفر به روستای مازیچال 

مازیچال در فصل پاییز، نمایی زیبا از درختان و طبیعت خود که به رنگ زرد درآمده است، نمایان می‌کند و در فصل بهار، ارتفاعات پوشیده از گل‌های فصلی بسیار دیدنی است و چشم انداز قله‌های برفی اطراف روستا، تماشایی است. بهترین فصل برای اقامت شبانه، فصل تابستان است، با تمام این نکات بهترین زمان برای سفر به روستا مازیچال از نیمه فصل بهار آغاز می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه پیدا می‌کند.

غذا‌های محلی و سوغات روستای مازیچال

اگر به لبنیات محلی و طبیعی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم در فصل تابستان به این روستا سفر کنید، زیرا مردم بومی منطقه، در این فصل مشغول دامداری هستند و می‌توانید از آن‌ها ماست چکیده تازه، سرشیر، پنیر محلی، و دوغ خریداری کنید و برای دوستان و آشنایان خود به عنوان سوغات از مازیچال ببرید.
 
بهتر است بدانید، این روستا غذای محلی خاصی ندارد، پس حتما قبل از رفتن به ییلاق مازیچال همراه خود غذا و وسایل اقامت همراه داشته باشید، به خاطر آن که در روستا و اطراف آن رستوران یا تهیه غذای برای صرف وعده‌های روزانه وجود ندارد.
 
یکی از بهترین خوراکی‌های مازیچال، نان محلی این روستا است که توسط مردم بومی منطقه پخته می‌شود و بسیار خوش طعم و لذیذ است. 
 
اگر در روستا و مردمی که لبنیات برای فروش دارند یا دامداری‌ها می‌توانید لبنیات محلی را خریداری کنید، هر چند معمولا ییلاق‌نشین‌ها شیر گوسفندانشان را نمی‌فروشند؛ ولی امکان دارد صبح زود، اضافه لبنیات خود را بفروشند.

به مردم این منطقه چه می‌گویند؟

در گویش مازندرانی مووزی چال به مردم محلی روستای مازیچال می‌گویند و ریشه کلمه مازیچال در زبان مازندرانی به دو قسمت تقسیم شده که مازی به معنی درخت بلوط و چال به معنای گودال است یا همان چاله است.

پوشش گیاهی منطقه مازیچال

جنگل‌های روستا مازیچال در دسته جنگل‌های هیرکانی ایران قرار دارد و نوع خاک این منطقه باعث شده تا پوششی متنوعی از انواع درختان، بوته‌ها و گیاهان را در خود پرورش دهد. از جمله میوه‌های این منطقه می‌توان تمشک، توت، آلو جنگلی، گلابی، سیب، فندق، زغال اخته، نراد و سپیدار اشاره کرد. طول جنگل مازیچال از آستارا تا شرق گرگان ۸۰۰ کیلومتر است و عرض آن حدود ۱۱۰ کیلومتر است که قدمتی برای آن تخمین زده شده است مربوط به دوره سوم زمین شناسی است. در حال حاضر ۱۵۰ گونه بومی درختی و بوته‌ای مانند شمشاد و انجیلی در پوشش گیاهی آن وجود دارد.
 
در این منطقه جنگلی و در ارتفاعات کمتر از ۵۰ متر از سطح دریا غالبا دارای گیاه بلوط و شمشاد است، بلوط و ممرز در ارتفاع ۴۰۰ متر از سطح دریا و در ارتفاع ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا درختان راش هیرکانی رشد کرده است که به همراه درختان ممرز و بلوط اغلب پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده اند.

نکات مهم سفر به مازیچال

* پیش از سفر حتما با اداره محیط زیست تماش حاصل کرده و از امکان ورود به روستا مازیچال اطمینان خاطر پیدا کنید.

* در روستا مازیچال امکانات رفاهی وجود ندارد و به ندرت اقامتگاه پیدا می‌شود.

* پیش از برنامه‌ریزی برای این سفر، از طریق سایت‌های اینترنتی و اطلاعات هواشناسی استان از وضعیت آب‌و‌هوایی منطقه اطلاعت جامعی بدست آورید.

* در مازیچال مراکز فروش کالا‌های اساسی و سوپر مارکت وجود ندارد حتی‌الامکان مایحتاج خود را از کلاردشت تهیه کنید.

* حداقل ۱۰ کیلومتر از مسیر به سمت بالاترین ارتفاعات روستا مازیچال خاکی و کوهستانی است که توصیه می‌شود با ماشین‌های روستایی، جیپ و نیسان در این منطقه حرکت کنید. البته اگر با خودرو شخصی و معمولی به سمت روستا رفته اید، در روز‌های غیربارانی می‌توانید آن را طی کنید.

* تلفن همراه در برخی از نقاط مازیچال آنتن دارد؛ بنابراین بهتر است برای اطلاع‌رسانی به دوستان و نزدیکان چندان بر روی آن برنامه ریزی نکنید.

* هیزم خشک در این منطقه به سختی یافت می‌شود، بهتر است برای افروختن آتش از کلاردشت هیزم و مواد آتش زا خریداری کنید.

* هرگز درختان کوچک و طبیعی منطقه را برای افروختن آتش قطع نکنید و در صورت افروختن آتش، حتما نکات ایمنی را رعایت و آتش را در پایان خاموش کنید.

* در منطقه مازیچال به سگ‌های گله نزدیک نشوید؛ به خصوص اگر چوپان نزدیک گله نباشد.

* در زمان حضور در میان ییلاق‌نشینان به فرهنگ و اعتقادات بومی این ساکنان احترام بگذارید و با آن‌ها همراهی کنید.

* در صورت سنگینی مه، بدون وجود راهنمای محلی اقدام به کوهنوردی یا طبیعت‌گردی در روستای مازیچال نکنید.

* در روستای مازیچال برق وجود ندارد و مردم از فانوس برای روشنایی در شب استفاده می‌کنند.

* مراقب حیوانات اهلی و وحشی در مازیچال باشید. به‌خصوص در زمستان احتمال برخورد با حیواناتی نظیر خرس، گرگ، شوکا، خرگوش و گراز زیاد است.

منبع: جامعه24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون