کد خبر: ۴۲۴۰۷
۱۰:۳۰ -۲۰ خرداد ۱۴۰۱
رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به اینکه قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش یافته، ولی باز هم مردم توان خرید ندارند، گفت: صنعت دام سبک کشور در شرایط بسیار حادی قرار دارد و صادرات دام سبک باید آزاد شود.

قیمت گوشت قرمز

نشان تجارتمشاهدات اقتصاد ۲۴ نشان می‌دهد قیمت هر کیلو گوشت براساس کیفیت از ۱۵۵ تا ۲۰۰ هزار تومان در مغازه‌های سطح پایتخت متفاوت است. از طرف دیگر کاهش قیمت به دلیل گرمای هوا و فراوانی دام سبک به چشم می‌خورد.

گرمای هوا و اولویت داشتن مواد غذایی دیگر نسبت به خرید گوشت در فصل گرما، باعث کاهش تقاضا نسبت به خرید گوشت شده است. به علاوه شرایط مالی مردم هم مزید بر علت بوده و استقبال از خرید را کاهش داده است.

افت شدید تقاضای گوشت قرمز به دلیل آزادسازی قیمت‌ها

رئیس شورای تامین دام کشور به اقتصاد ۲۴ گفت: شرایط سختی بر صنعت دام سبک کشور حاکم است، زیرا میزان زیادی دام تولیدشده داریم که تقاضایی برای آن نیست.

منصور پوریان ادامه داد: شرایط سختی همچون خشکسالی و کم آبی، ضعیف شدن دام ها، گران شدن نهاده‌ها و... صنعت دامداری کشور را تهدید می‌کند. قرار بر این بود که یک مدیریت درست و متمرکز بتواند مشکلات تولید دام را حل کند؛ ولی حمایتی نشد.

مردم توان خرید ندارند، صادرات دام آزاد شود

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: ما در وضعیتی قرار داریم که این صنعت کاملا بلاتکلیف است، زیرا قرار بر این شد که بعد از آزادسازی قیمت ها، چند موضوع در بخش مدیریت دام انجام شود. از هفته دوم سال جدید در چندین استان اعلام کردند که وضعیت ما در بخش تولید دام سبک به خاطر کم آبی و گرما و خشکسالی، حدود ۶ میلیون راس دام در شرایط حاد قرار دارد که باید بخشی از آن از دست دامدار خارج شود که بهترین راه آن به دلیل نبود تقاضا ازسوی مردم، صادرات است.

پوریان ادامه داد: وزارت جهاد از ابتدای سال نامه نگاری کرد که باید بخشی از دام سبک به میزان ۵۰۰ هزار راس صادر شود، اما تا همین الان هنوز ممنوعیت صادرات دام سبک برقرار است.

حراج گوشت قرمز در بازار

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: از طرف دیگر گوشت زیادی در بازار وجود دارد که در تهران بخشی از این گوشی را حراج می‌کنند، چون با مازاد گوشت روبروییم، ولی باز هم مردم توان خرید ندارند.


بیشتر بخوانید: قیمت جدید گوشت اعلام شد/ گوشت گوسفندی خورشتی ۲۳۸ هزار تومان


پوریان ادامه داد: با آزادسازی قیمت ها، یک کیلو جو از ۱۸۰۰ تومان به ۱۲۰۰۰ تومان رسید که در بازار آزاد ۱۴ هزار تومان است. با این قیمت‌ها تقاضای مردم بسیار کاهش یافته و در کنار آن، برای بازار داخل گوشت منجمد و گرم هم وارد می‌شود؛ بنابراین عملا تقاضای آنچنانی هم نیست.

کاهش قیمت گوشت قرمز به دلیل گرمای هوا

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه در ۶ ماهه اول سال انباشت دام را داریم، گفت: اگر بخواهیم این صنعت را از نابودی نجات دهیم، باید یک و نیم راس دام را صادر کنیم. دو ماه است نامه نگاری‌ها ازسوی پایگاه‌های تخصصی با وزارت جهاد انجام شده، ولی همچنان ممنوعیت صادرات دام برقرار است.

پوریان ادامه داد: دولت کاری نکند که این صنعت نیز به درد صنعت مرغداری دچار شود. الان دولت برای مرغ قیمتی را تعریف کرده که از قیمت جهانی آن بالاتر است. در صنعت دام، اکثر استان‌ها با تنش آبی روبرو هستند و صنعت دام آسیب می‌بیند، چون دام‌ها ضعیف می‌شوند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون