کد خبر: ۴۱۶۴۸
۱۰:۳۰ -۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: حواله‌های برنج دولتی به صورت قطره چکانی به بازار تزریق می‌شود؛ بنابراین کمبود یا نبود برنج تنظیم بازار در سطح مغازه‌ها و فروشگاه‌ها طبیعی است.

قیمت برنج

نشان تجارتدرخواست افزایش قیمت برنج از سوی واردکنندگان در حالی ارائه شده که شاهد افزایش ۱۱۴ درصدی قیمت برنج ایرانی هستیم.

قیمت برنج از شهریور سال گذشته (ابتدای فصل برداشت محصول) تا به امروز ۱۳۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است. در این میان گاهی برنج در بازار کمیاب می‌شود.

افزایش غیرمنطقی قیمت برنج

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: سودجویی، گران فروشی و سوءمدیریت باعث شده که قیمت انواع برنج به صورت غیرمنطقی گران شود.

قاسمعلی حسنی ادامه داد: برنج تنظیم بازار ایرانی و خارجی ازسوی دولت به صورت حواله ای، ولی قطره چکانی به بنکداران ارائه می‌شود؛ ولی این حواله‌های قطره چکانی دولت کارساز نیست و بازار را به تعادل نمی‌رساند.

واردات برنج ممنوع نشود

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: هر سال براساس مصوبه دولت، واردات برنج از اول مرداد تا اول دی ماه برای حمایت از کشاورزان داخلی ممنوع است.

حسنی تاکید کرد: امسال نباید این مصوبه لحاظ شود، چون مساله ساز است.

افزایش عجیب و غریب قیمت برنج در بازار

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: آزاد بودن واردات در فصل برداشت برنج داخل باعث آرامش بازار خواهد شد.

حسنی ادامه داد: مجموعه ضوابط در کنار سودجویی، گران فروشی و سوءمدیریت باعث شده که قیمت برنج در ماه‌های گذشته به صورت غیرمنطقی بالا رود.

جولان دلالان در بازار برنج

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: البته نباید غافل از تاثیر تورم بر قیمت برنج شد. بذر، کود، سم، کارگر، کشاورز، حمل و نقل و تورم عمومی، بخشی از مواردی است که باعث افزایش قیمت برنج شده است.

حسنی ادامه داد: هرچند در کنار این موارد، گران فروشی و سودجویی و فعالیت دلالان موجب نابسامانی بازار این کالای اساسی و افزایش غیرمنطقی قیمت برنج شده است.

برنج ایرانی در بنکداری کیلویی ۹۰ هزار تومان

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان اینکه انواع برنج ایرانی و خارجی با قیمت آزاد و مصوب در بازار موجود است، گفت: برنج ایرانی شامل انواع ارزان و گران قیمت به فروش می‌رسد و برنج خارجی شامل هندی، تایلندی و پاکستانی با قیمت مصوب و آزاد عرضه می‌شود.

حسنی ادامه داد: برنج ایرانی از ۴۷ تا ۸۸ هزار تومان موجود است با وجود اینکه دولت بالاترین قیمت برنج را ۶۵ هزار تومان مصوب کرده، ولی آنچه در بازار فروخته می‌شود با قیمت ۸۸ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

تقاضا برای برنج ایرانی افزایش یافت

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان اینکه بازار برنج و کالا‌های اساسی در مجموع در رکود و سکوت است، گفت: ماه رمضان، بسته شدن تالار‌ها و رستوران‌ها در این ماه و .. باعث شده فروش برنج فعلا با رکود مواجه باشد.


بیشتر بخوانید: قیمت واقعی برنج ایرانی اعلام شد/ متهم جدید طغیان قیمت برنج در بازار را بشناسید


حسنی ادامه داد: با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که در چند سال گذشته علیه برنج هندی صورت گرفته اکثر مردم ترجیح می‌دهند برنج ایرانی ولو با قیمت ارزان بخرند. از آنجا که ما تنها یک سوم مصرف برنج را تولید و دو سوم را وارد می‌کنیم، این حجم تقاضا باعث شده که تغییرات نرخ برنج ایرانی اتفاق بیفتد و گران شود. مضاف بر اینکه نرخ برنج ایرانی را سه استان شمالی تعیین می‌کنند و ۲۸ استان دیگر نظاره گر هستیم و هیچ کدام دخل و تصرفی در قیمت برنج ایرانی نداریم.

منبع: اقتصاد24
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون