کد خبر: ۴۱۳۴۰
۱۰:۳۰ -۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ما رکود هجده ماهه را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون باید رونق دو ساله را شروع کنیم پس به نظر می‌رسد در دو سال آینده بازار مثبت و روند شاخص رو به رشد باشد.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارتدر هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس حدود ۳٫۹ درصد رشد را تجربه کرد و از تراز یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد به محدوده یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد رسید.

بازار در هفته جاری چه سمت‌وسویی را در پیش خواهد گرفت؟

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت بازار در هفته جاری به اقتصاد ۲۴ گفت: بازار باید در هفته جاری مثبت باشد چراکه ما هرچه به فصل مجامع نزدیکتر می‌شویم شاخص تمایل به صعود خواهد داشت. به بیانی دیگر حال بازار در بهار و به هنگام تقسیم سود همیشه خوب بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد که اکنون نیز بازار حال خوبی داشته باشد و روند شاخص در هفته‌های آتی مثبت پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: ما رکود هجده ماهه را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون باید رونق دو ساله را شروع کنیم پس به نظر می‌رسد در دو سال آینده بازار مثبت و روند شاخص رو به رشد باشد.

تاثیر عوامل بیرونی بر بازار سرمایه

صفاری در پاسخ به این پرسش که عوامل بیرونی همچون مذاکرات وین تا چه اندازه بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: مذاکرات وین بیش از این که اقتصادی باشد یک مسئله سیاسی است. هنگامی که نتیجه مذاکرات به سرمایه‌گذاری، صادرات، انتقال پول و دیگر مسائل اقتصادی کمک کند آن وقت می‌توانیم بگوییم که نتیجه مذاکرات می‌تواند در بازار تاثیرگذار باشد.

وی افزود: نتیجه برجام قبلی نیز آنچنان که باید و شاید به درد اقتصاد ما نخورد. آن موقع خیلی‌ها آمدند، عکس‌های یادگاری گرفتند، اما هیچ اتفاقی رخ نداد و هیچ سرمایه تازه وارد کشورمان نشد.
صفاری ادامه داد: به نظر می‌رسد که برجام اثر بلند مدت بر اقتصاد کشور دارد و تنها اثر کوتاه‌مدت آن می‌تواند فروش نفت باشد که آن هم با بحران روسیه و اوکراین فروش نفت اکنون اتفاق می‌افتد بنابراین برجام در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی را برای اقتصاد ما به همراه نخواهد داشت.

دندانی که باید کشید

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه صحبت‌هایش به مسئله واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و در خصوص تاثیر آن در بازار گفت: دولت باید یکبار برای همیشه دندان خراب این صنعت را بکشند و اجازه بدهد که این بازار رقابتی شود تا انحصار ایجاد شده صنعت و بازار را اذیت نکند. آزادسازی سهام ایران خودرو و سایپا باعث می‌شود که این اتفاق رخ دهد.

ما می‌توانیم بازدهی معقول و توجیه‌پذیری را در بازار داشته باشیم

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به انتظار فعالان بازار از وضعیت شاخص در سال ۱۴۰۱ به اقتصاد ۲۴ گفت: انتظاری که اغلب فعالان بازار به خصوص افراد تازه وارد از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از وضعیت بازار دارند این است که اگر در هفته آغازین سال ۱۴۰۱ هفت درصد بازدهی کسب شد این روند مرتباً باید ادامه داشته باشد. بر اساس این انتظار چنانچه مثل روز یکشنبه شاخص اصلاح منفی داشته باشد بلافاصله شاید روحیه فعالان تغییر پیدا کند و تا حدودی از بازار ناامید شوند. اما باید گفت که شرایط و ذات بازار به دلیل حمایت‌هایی که در سال ۱۴۰۰ از بازار سرمایه صورت گرفت مناسب پیش‌بینی می‌شود. به بیانی دیگر مالیات و عوارضی که برای بازار‌های موازی در نظر گرفته شد، تعیین سقف و کف نرخ خوراک پتروشیمی، گاز و سوخت صنایع و وضع مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی مجموعه دلایلی است که نشان می‌دهد ما می‌توانیم بازدهی معقول و توجیه‌پذیری را در بازار داشته باشیم.

آقابزرگی ادامه داد: من گمان می‌کنم در بازه زمانی کوتاه مدت به شرط ابلاغ نشدن بخشنامه‌های کذایی همچون وضع تعرفه صادرات و عدم تصمیمات خلق‌الساعه که ممکن است برخلاف منافع عده کثیری از فعالان بازار سرمایه باشد در مدت زمان دو، سه، شش ماهه و حتی تا پایان سال روندی معقول و منطقی بیش از نرخ تورم ۴۰ درصد را باید از بازار انتظار داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هنگامی که شاخص همانند روز گذشته مقداری افت کند مطمئنا در روز‌های آینده و در فاصله کوتاه جذابیت برای خرید سهام ایجاد خواهد شد؛ بنابراین اصلاح به معنای تغییر روند از مثبت به منفی نیست و می‌توان گفت که بازار تمایل به صعود تا آستانه حداقل ۲ میلیون واحد را دارد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون